Advertentie

Den Haag en Goeree winnen Nationale Citymarketing Trofee

De Nationale Citymarketing Trofee gaat dit jaar naar de Zuid-Hollandse gemeenten Den Haag en Goeree Overflakkee.

06 juni 2016

Vorig jaar was de uitreiking van de Nationale Citymarketing Trofee een Brabants feestje, met als winnaars Eindhoven en Helmond. Dit jaar vallen beide prijzen in de provincie Zuid-Holland: Den Haag en Goeree-Overflakkee slepen de titels in de wacht.

Stad aan zee
Den Haag won de prijs voor de beste citymarketing in de categorie steden met meer dan 100.000 inwoners. Het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakee won de trofee voor kleinere gemeenten ‘Den Haag’, zo stelt de jury,  ‘heeft in 2015 nadrukkelijk progressie getoond op het gebied van citymarketing.’ De jury is met name  te spreken over de geïntegreerde aanpak binnen de gemeente, waarbij citymarketing structureel ingebed is in het beleid. ‘Den Haag heeft gekozen voor een heldere visie en kernboodschap die op een toegankelijke manier voor scherp gekozen doelgroepen beschikbaar zijn.’ De jury vindt bovendien de positionering ‘Stad aan zee’ goed aansluiten bij een aantal grote evenementen die in de stad in 2015 plaatsvonden, zoals het WK Beachvolleybal en het Volvo Ocean Festival. Den Haag won de trofee al eerder, in 2010 en 2011.
 

Mijn eiland
Goeree-Overflakee doet aan eilandmarketing. Met te slogan‘Mijn eiland’ probeert de gemeente een ‘wij-gevoel’ te creëren, dat zich niet alleen beperkt tot de huidige inwoners. De gemeente koppelt volgens de jury een realistische visie aan een stevige ambitie. Zo wil de gemeente binnen een paar jaar de omslag maken van krimp- naar groeiregio. Tot nog toe haalt de gemeente de tussentijdse doelen die ze zich hiervoor heeft gesteld. 'Er is goed nagedacht over de financiering van citymarketing en een in de lokale samenleving gewortelde visie,’ stelt het juryrapport.

Meer lijn
Het gaat goed met de citymarketing in Nederland, zo constateert de jury van de Nationale Citymarketing Trofee. Er komt steeds meer lijn in de aanpak ervan en citymarketing wordt vaker en beter afgestemd met andere gemeentelijke beleidsvelden en met verschillende belanghebbenden binnen de gemeenten. Bij grote steden is deze ontwikkeling al langer aan de gang, stelt de jury, maar kleinere gemeenten gaan ook meer en meer over op een integrale aanpak van citymarketing, al is dat nog lang niet in alle gemeenten het geval. Veel gemeenten zien citymarketing nog altijd als een verlangstuk van de aloude VVV en voornamelijk als een manier om toeristen te trekken, zo bleek onlangs uit onderzoek van Binnenlands Bestuur en Necker van Naem.

Zevende keer
De Nationale Citymarketing Trofee werd voor de zevende keer uitgereikt. De jury bestaat uit Alexander Rinnooy Kan, hoogleraar economie en bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, Erik Braun, universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Thom Ummels, onafhankelijk expert citymarketing, Eric de Kluis hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur en Hans Oostendorp van Necker van Naem. 

Bekijk hier het juryrapport 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie