of 59045 LinkedIn

Den Bosch kiest eenvoudigere brug

De brug bezorgt de gemeente al jaren kopzorgen. Een wethouder moest vertrekken vanwege het debacle. Een jaar geleden werden scheuren in de stalen liggers en vervormde tuien ontdekt. De gemeente meent dat BAM een wanprestatie heeft geleverd.
7 reacties

De gemeente Den Bosch ziet geen heil meer in het prestigieuze ontwerp van de veelbesproken Bartenbrug. De gemeente zegt het contract met bouwer BAM op en stelt het bedrijf aansprakelijk voor de schade. De gemeente neemt een verlies van 5,75 miljoen euro en laat voor 3,6 miljoen euro een nieuwe, eenvoudige brug ontwerpen en bouwen. De brug moet eind 2016 open gaan voor het verkeer. De gemeente heeft dat dinsdag aangekondigd.

Wanprestatie

De brug bezorgt de gemeente al jaren kopzorgen. Een wethouder moest vertrekken vanwege het debacle. Een jaar geleden werden scheuren in de stalen liggers en vervormde tuien ontdekt. De gemeente meent dat BAM een wanprestatie heeft geleverd. De hoogte van de schadeclaim is nog niet bekend. De Bartenbrug vormt een belangrijke verbinding tussen de Graafsewijk en het centrum van Den Bosch. De oversteek was maanden gestremd tot er een tijdelijke brug werd aangelegd. Winkeliers in de buurt ontvangen door beperkte bereikbaarheid nog twee jaar schadevergoeding van de gemeente.

Vervolgstappen
Aannemer BAM betreurt het besluit van de gemeente en denkt na over vervolgstappen, liet een woordvoerster dinsdag weten. De gemeente wil daar niet op wachten en legt het conflict voor in een arbitrageprocedure. De gemeente noemt haar positie 'kansrijk'. 
(ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Zoetelievegerritje op
De soap is een nieuw hoofdstuk ingegaan. Wat een waardeloze bestuurders hier in Den Bosch. Het bruist van de onkunde en Overv de ambtelijke organisatie maar nog niet te spreken. Arrogante kwallen.
Door Gijsbert op
De bestuurders van deze gemeente laat ook in de wintermaanden haar burgers letterlijk in de kou liggen. De gladheidsbestrijding van de gemeente DenBosch in zo belabberd dat mensen letterlijk hun nek breken. Benieuwd wat er allemaal met deze belastingcentjes gebeurd.
Door Frits van Vugt (adviseur/onderzoeker openbaar bestuur) op
Wie de geschiednis van de Bartjesbrug kent, weet dat dit de ultieme deconfiniture is. Van hoog (college/gemeentesecretaris) tot laag heeft men zich verkeken op dit project en ELKE KEER de foute beslissing genomen. De oude brug was bv al afgebroken voordat er een nieuwe lag. Een schuldige (vml. wethouder) heeft af moeten treden , maar hier hebben er veel meer boter op het hoofd, c.q. zijn tezeer naïef geweest. Net als het debacle met de parkeergarage die auto's ging slopen i.p.v. opbergen, en vele andere missers in Den Bosch. Tijd voor een raadsenquête? Durft de nieuwe raad dit aan???
Door Gerrit (beleidsadviseur) op
@ Jeroen: eens met jouw primaire reactie. Gebeurt te gemakkelijk en draagt er aan bij dat er steeds minder mensen bereid zijn namens de kiezer voor het openbaar bestuur te kiezen.
@ gemeenteraden: zie het nut van het hebben van een onafhankelijke rekenkamer. Een belangrijk instrument voor de controlerende rol van de gemeenteraad.
Door Nobby (animal cop) op
Den Bosch wendt zich tot de arbitrage en acht zich kansrijk. Fout idee, wij doen al jaren niet meer aan arbitrage maar schakelen gewoon de rechtspraak in.
Arbitrage is leuk voor de bouwers onderling maar onzin voor gemeentelijke opdrachtgevers. De arbiters komen vrijwel allemaal uit de bouwwereld en zijn zelden echt onafhankelijk. Gevolg is dat een overheidsopdrachtgever zelden gelijk krijgt wat bij de burgerlijke rechter veel eerder het geval zal zijn.
Door Jeroen op
"Zoete lieve Gerritje" reactie is er weer een van een onwetende populist, mee willen praten maar absoluut niet weten van "de hoed en de rand".
Oké, bij de gemeente zijn ook fouten gemaakt en elke overheidsinstelling behoord te weten dat je aannemers/bouwers 3 dubbel moet controleren in alles wat ze doen, maar de grootste fouten zijn gemaakt door de bouwer en landelijk gezien is dit de laatste decennia structureel als aannemers/bouwers voor de overheid werken gaat het structureel fout en gaat de afgesproken prijsopgaaf steevast 2 a 3 keer over de kop (Betuwelijn, Noord Zuidlijn, Bartenbrug enz. enz.).
Door Zoete lieve Gerritje op
Als verantwoordelijk ambtenaar en bestuurder zou ik me diep schamen. Jaren stuntelen om een brugje over een sloot te laten bouwen. Wat een incapabele klunzen.

Vacatures

Van onze partners