Advertentie

Coördinatie decentralisaties bij Plasterk

Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken wordt coördinerend bewindspersoon voor de decentralisaties in het sociale domein. Dat is in het constituerend beraad afgesproken.

09 november 2012

Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken (PvdA, BZK) wordt de coördinerend bewindspersoon voor de decentralisaties sociaal domein. Volgens Haagse bronnen zou aanvankelijk het plan zijn geweest om dit te beleggen bij staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (PvdA, VWS). Tijdens het constituerend beraad van de nieuwe regeringsploeg is de taak bij Plasterk ondergebracht.

Impact decentralisaties op gemeenten

‘Het ligt volslagen voor de hand dat de minister van Binnenlandse Zaken deze coördinerende taak op zich neemt, gezien de impact van de decentralisaties op gemeenten’, laat woordvoerder Frank Wassenaar desgevraagd weten. Ook gezien de plannen om tot een andere bestuurlijke schaal te komen, de te decentraliseren taken over te dragen aan gemeenten met meer dan 100.000 inwoners en de rol van de minister van Binnenlandse Zaken daarin, is de keuze meer dan logisch, benadrukt de woordvoerder.

Eén verantwoordelijke

Hij wil niet ingaan op de vraag waarom de coördinerende functie van VWS alsnog bij BZK terecht is gekomen. ´In het regeerakkoord staat dat er één verantwoordelijke van overheidszijde komt voor de decentralisaties in het sociale domein. In het constituerend beraad is gekozen voor de minister van Binnenlandse Zaken.´ In het vorige kabinet was minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) coördinerend bewindspersoon voor de drie decentralisaties.

Verhouding ministeries onduidelijk

In het regeerakkoord staat overigens dat de decentralisatie jeugdzorg op het ministerie van VWS wordt gecoördineerd. 'Die verwarring en tegenstelling zit inderdaad in het regeerakkoord, maar die is in het constituerend beraad weggenomen', verzekert Wassenaar. 'Daar is afgesproken dat minister Plasterk het geheel coördineert en de samenhang tussen de decentralisaties bewaakt.' De vakbewindslieden blijven verantwoordelijk voor hun eigen decentralisaties, aldus Wassenaar.

Integrale gedachte

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is tevreden dat het kabinet haar bepleitte uitgangspunt van ‘één gezin, één plan, één regisseur’ voor de drie grote decentralisaties overneemt. 'Dit vergt echter ook één budget en één verantwoordelijke van overheidszijde om er daadwerkelijk voor te zorgen dat hulpverleners in de praktijk beter samenwerken. In de uitwerking van de drie decentralisaties zien wij van deze integrale gedachte helaas nog weinig terug', laat VNG-woordvoerder Asha Khoenkhoen in een reactie weten.

Tegenstrijdigheden regeerakkoord

'Wij merken dat de in het regeerakkoord aangekondigde maatregelen, waarvan betekenis en uitwerking vaak nog onduidelijk of zelfs tegenstrijdig zijn, in onze achterban tot veel vragen en ongerustheid hebben geleid', aldus Khoenkhoen. Gemeenten steunen het doorzetten van de grote decentralisaties in combinatie met beleidsvrijheid voor gemeenten, maar het regeerakkoord schept daarvoor niet de benodigde financiële randvoorwaarden.

Schaalvergroting

De extra bezuinigingen, bovenop de forse ingrepen in de afgelopen jaren, brengen de dienstverlening en ondersteuning voor inwoners volgens de VNG in gevaar. Bovendien brengt het uitgangspunt van bovenaf opgelegde schaalvergroting uit het regeerakkoord een structurele oplossing voor urgente maatschappelijke problemen niet dichterbij. ‘Er is nog zoveel onduidelijk dat we snel met de minister van Binnenlandse Zaken om tafel willen om te horen wat er precies wordt bedoeld.'

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kaas !
Ceausescu geloofde ook in schaalvergroting.
Frank Wassenaar / woordvoerder ministerie van BZK
Vakbewindslieden blijven verantwoordelijk voor hun "eigen" decentralisatie, Plasterk coördineert. Maar coördineren betekent niet "overnemen".
ingevoerd in jeugdzorg
De belangrijkste tip voor de minister en zijn adviseurs: kijk uit met teveel vertrouwen in de lobby van de jeugdzorg. Die is zo gecorrumpeerd zo ondertussen en draait zo om organisatiebelanen en bestuurdersbelangen, dat men er niet meer van uit mag gaan dat het daadwerkelijk om de kinderen draait. Zoals de sector zelf wel graag doet geloven, maar dit punt van kritiek is algemeen bekend. Zie de vele rapporten daarover en de kritiek van de Nationale Ombudsman. Het is ook niet voor niets dat de nieuwe kinderombudsman nu ook waarschuwt voor de transitie om die reden.



Plasterk zou er sterk op moeten toezien dat de banden tussen Jeugdzorg Nederland en zijn ambtenaren afzwakken. Het belang van kinderen vraagt daarom, Jeugdzorg Nederland kan het niet waarmaken en dat zal ook niet veranderen. Want aan alle uitingen kun je zien dat het alitjd om meer geld en macht gaat voor de instellingen, die mentaliteit buig je niet meer om.



Plasterk en zijn ambtenaren zouden moeten stoppen met de Jeugdpoortbijeenkomsten om die reden, het is ondemocratisch om alleen bestuurders te horen zonder te letten op de uitwerkingen van hun plannen. Men zou uberhaupt terughoudend moeten zijn qua Nieuwspoortcontacten en zich moeten bezinnen op de extreme macht van lobby's van uitvoerende organisaties.



Als dat niet gebeurt kun je wachten op schandalen. Bij de jeugdzorg loopt de situatie helemaal uit de hand, het aantal klachten van ouders en kinderen is niet meer te overzien. Plasterk zou zich moeten realiseren dat de oplossing voor de jeugdzorg niet zit in de stelselwijziging, maar in de mentaliteit en in het functioneren van de jeugdzorg zelf. Niet zozeer van de werkers, want die doen ook maar wat hen is opgedragen. Maar van de bestuurders, die verantwoordelijk zijn.



Pas op de plaats, minister Plasterk en de zijne. Let heel goed op nu. En kijk ook eens naar dat 1 gezin 1 plan 1 regisseur-idee van de stelselwijziging. Want daarmee krijgt de overheid teveel macht over de burger en wordt de privacy geschaad. Want stel dat er 1 'professional' een fout maakt, dan trekken al die organisaties samen een lijn daarin tegenover de burger.



De burger kan daar dan nooit tegenop. Daarnaast is het waarschijnlijk niet eens toegestaan dat organisaties over het hoofd van burgers de meest privacygevoelige onderwerpen van burgers bespreken en gedwongen hulp opleggen (want dat is het, anders komt er in de jeugdzorg immers een OTS. Het is geen echt vrijwillige hulp)



En bovendien krijgen organisaties zo volop de kans om elkaar de bal toe te spelen, elkaar klandizie te bezorgen. En dat doen ze ook, want instellingen wilen natuurlijk klandizie, inkomen en werk en daar focussen bestuurders op.



Kortom, let heel goed op nu of de gevolgen zin niet te overzien. En Plasterk wordt tot in lengte van dagen erop aangekeken. De VNG mag ook wel eens wat alerter worden en wat meer reflectie aan de dag leggen en wantrouwen jegens bestuurders. Of gemeenten sturen massaal aanop een artikel 12 status. Daar waarschuwde een zeer lang hoofdredactioneel artikel van het toonaangevende blad 'Jeugdbeleid' onlangs ook nog voor.



De transitie is zeer omstreden in de jeugdzorgwereld, ook bij werkers en vele deskundigen. Degenen die het er doorheen drammen zijn de bestuurders - Jeugdzorg Nederland - want die ruiken meer invloed en macht. En gemeenten hebben dat helemaal neit door, gaan veel te veel uit van vertrouwen.



Dat kan hun ondergang worden, zoals Jeugdbeleid voorspelde.
N Joostens
Schaalvergroting leidt niet automatisch tot meer doelmatigheid. Coördinatie vanuit een ministerie lijkt logisch, maar kan ook effect hebben van uit beeld zijn en dus over de horizon schuiven. NB Woordvoerders doen er goed aan zich niet op deze simpele manier met een artikel te bemoeien. Maakt hen erg ongeloofwaardig.
Advertentie