of 59221 LinkedIn

Complexe coalities vergeleken

Het lijkt zo eenvoudig. Na de verkiezingen kiest de volksvertegenwoordiging een kabinetsleider en die formeert in rap tempo een team van ministers. Een programma? Nergens voor nodig. De grote lijnen zijn er, de rest komt later – en in goed vertrouwen. In zijn proefschrift  Coalitievorming  schetst historicus Peter Bootsma verschillen in coalitievorming met Duitsland. Het grootste verschil blijkt de rol van de formateur. 

Het lijkt zo eenvoudig. Na de verkiezingen kiest de volksvertegenwoordiging een kabinetsleider en die formeert in rap tempo een team van ministers. Een programma? Nergens voor nodig. De grote lijnen zijn er, de rest komt later – en in goed vertrouwen. In zijn proefschrift Coalitievorming schetst historicus Peter Bootsma verschillen in coalitievorming met Duitsland. Het grootste verschil blijkt de rol van de formateur. 

Waar in Duitsland de Kanzler de leiding neemt, schuift men bij ons eerst in tenminste twee rondes de hete aardappel naar elkaar toe. Waar men in Duitse formaties macht moet centraliseren, wil men in Nederland macht verdelen. Het vormen van de regering in Duitsland gaat sneller, dit betekent echter niet dat het proces minder complex is.

Gangbare theorieën over formeren zijn eerder typologieën zonder voorspelbare waarde. Hoewel we de ingrediënten van coalitievorming na Bootsma’s onderzoek beter kennen, blijft de receptuur voorlopig onvoorspelbaar. Voor formateurs vast geen nieuws. De bovenmatig geïnteresseerde kiezer blijft na Coalitievorming hopelijk wat minder verward en, vooral, minder naïef achter.

Peter Bootsma Coalitievorming Boom. ISBN 9789024405895 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.