of 59142 LinkedIn

Burgers Meierij worden betrokken bij ambtelijke fusie

Boxtel, Haaren en Sint Michielsgestel stevenen af op een ambtelijke fusie. Het gaat om bedrijfsvoering, maar toch willen de drie gemeenten de komende weken van hun burgers horen wat die ervan vinden.

Boxtel, Haaren en Sint Michielsgestel stevenen af op een ambtelijke fusie. Het gaat om bedrijfsvoering, maar toch willen de drie gemeenten de komende weken van hun burgers horen wat die ervan vinden. 


Ambtelijke fusie
Op verschillende dagen begin september vragen de drie gemeenten hun burgers om hun mening over de geplande samenwerking. Een bestuurlijk samengaan is niet aan de orde, maar toch willen de drie (die zich toen Vught nog meedeed ‘De 4 van de Meierij’ noemden) de burger erbij betrekken.

Bedrijfsvoering heeft impact
Burgemeester Jan Pommer van Sint Michielsgestel, tevens voorzitter van de stuurgroep die de samenwerking begeleidt, vindt dat ook een gezamenlijke bedrijfsvoering aanleiding is voor het raadplegen van burgers. “Ervan uitgaande dat de gemeenten voor en door burgers is, ligt het voor de hand dat burgers vragen kunnen hebben bij die hele verandering. Vragen als ‘moeten we dan helemaal naar plaats x voor ons paspoort?’, of ‘wat mogen we nog aan de keukentafel verwachten?’. Bedrijfsvoering moet zodanig zijn georganiseerd dat het voor burgers makkelijker wordt. Je moet de burger faciliteren. Bedrijfsvoeringsaspecten hebben wel degelijk impact.” 

Nieuwe raden
Aanvankelijk moest al in juli een besluit vallen over de ambtelijke fusie, die uit verschillende samenwerkingsvormen werd verkozen. “Maar na de verkiezingen op 19 maart waren er geluiden uit de nieuwe raden dat men er nog eens goed naar wilde kijken. Dit initiatief komt dan ook vooral uit de raden.” Het is de bedoeling de raadpleging van de burgers nu in de besluitvormig mee te nemen. Voor eind dit jaar moet dan een definitief besluit vallen. 

Vught haakte af
De gemeente Vught, die aanvankelijk ook meedeed, heeft eerder al aangegeven geen volledige ambtelijke fusie te willen maar wellicht op onderdelen samen te willen werken. “Maar dat bleek zo ingewikkeld dat we er alle vier alleen maar last van kregen.” Daarna heeft de nieuwe raad ervoor gekozen om niet mee te doen. 

Politiek peilmoment
De drie resterende gemeenten hebben besloten om de burger in ieder geval te informeren, “maar daarnaast kun je je voorstellen dat ze er iets van vinden”, zegt Pommer.  “Het is een mooi moment om van de burger te horen of er punten van verbetering en aandacht zijn. Daarnaast is er de invloed van de gemeenteraden. Zij willen van de burger bijvoorbeeld horen hoe die op termijn staat tegenover een bestuurlijke fusie; kan dit een opstart zijn? Het is voor de politiek een mooi peilmoment.” 

Democratische zorg
Dat samenwerkingsverbanden ook kunnen lijden onder de perceptie dat de democratische invloed eronder lijdt, heeft wel meegespeeld, bevestigt Pommer. Maar hier is juist sprake van ‘aanraakbare bestuurders’, denkt hij. “Bij een gemeentschappelijke regeling of iets dergelijks is er voor de raadsleden een complicatie rond de democratische controle. Dat onderschrijf ik wel, maar het gaat hier om hooguit 25 procent van de gemeentebegroting en over dingen die nu bij raadsvergaderingen nauwelijks onderwerp van gesprek zijn. Dat moet je dus relativeren.”

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Karel (ambtenaar) op
Tijdrovende, inefficiënte en voor velen een frustrerende tussenstap naar gemeentelijke herindeling. Alleen maar omdat politieke organen niet het lef hebben om zichzelf op te heffen en samen te gaan. Leg het oor maar eens te luisteren bij de medewerkers op de werkvloer van organisatie CGM (Cuijk, Grave en Mill).
Door H. Wiersma (gepens.) op
Ja ja, alle ambtenaren op één hoop vegen en je eigen functies in stand houden. Je moet vast politicus zijn om dit te kunnen verzinnen.
Door Jan op
Een ambtelijke fusie is een onherroepelijke voorbode van een gemeentelijke fusie. Ga maar na: het wordt in de ambtelijke praktijk veel te lastig als drie gemeenten verschillende beleidsuitgangspunten voor allerlei onderwerpen hanteren. Het beleid wordt dus op alle gebieden na verloop van tijd eenvormig voor alledrie de gemeenten. Dan wordt gezegd: het heeft geen zin meer zelfstandig te blijven. Fuseren dus. Met alle nadelen die daar aan verbonden zijn voor de inwoners. Bestuur verder van je af staand zonder plaatselijke betrokkenheid en kennis, hogere kosten en logger ambtelijk apparaat (die laatste twee heb je meteen al bij ambtelijke fusie).