of 59045 LinkedIn

Burgemeester Spies van Alphen terug van vakantie

Burgemeester Liesbeth Spies van Alphen aan den Rijn
Burgemeester Liesbeth Spies van Alphen aan den Rijn
8 reacties
Burgemeester Liesbeth Spies komt terug van haar vakantie in verband met het ongeval met de bouwkranen in de gemeente. Dat heeft loco-burgemeester Kees van Velzen maandagavond op een persconferentie laten weten.

 


Onduidelijk
Het is niet duidelijk of er slachtoffers onder het puin liggen van de gebouwen waarop maandag in Alphen aan den Rijn twee bouwkranen en een brugdeel vielen. Loco-burgemeester Kees van Velzen zei dat er nog naar mensen gezocht moet worden. Eerst is onderzoek gedaan naar het instortingsgevaar van de gebouwen en de stabiliteit van de kranen.
 
Onderzoek 

Het is ook nog niet duidelijk hoeveel mensen hun huis niet in kunnen door het ongeluk. Er zal onderzoek worden gedaan


Noodverordening

In Alphen aan den Rijn is een noodverordening van kracht naar aanleiding van het ongeval met twee bouwkranen. Er is een vliegverbod voor drones en de directe omgeving van de Julianabrug, zowel op het water als op het land, is afgezet. Dat heeft de gemeente via Twitter laten weten. (ANP)

Lees meer over Gemeente Alphen aan den Rijn. in Overheid in Beeld
Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door KoosZ op
@ Loyale ambtenaar: Lees dit eens door. En knoop dan vooral de volgende passage in je oren:

Bureaucratie
Onze Staat heeft vanuit het vergunningenstelsel een unieke informatiepositie. Zij kan door de muren van concurrerende bedrijven heen kijken. Zorgen dat de ene (fatale) fout niet herhaald wordt in het andere bedrijf. Ervoor zorgen dat bedrijven niet concurreren op veiligheid en een level playing field hebben qua kosten van voorzorgsmaatregelen. Simpel met Ctrl-C, Ctrl-V toepasparen en verder te delen kennis.
Natuurlijk heeft de ondernemer eerste verantwoordelijkheid. Die zie ik terugkomen in celstraffen, failliete bedrijven en boetes. Diezelfde reinigende werking zie ik nog niet bij ingenieursbureaus en ambtenarij. De staat heeft de helft van ons binnenlands product in beheer, en is beter en meer in staat toezicht te houden dan de bedrijven die haar rekeningen betalen.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/08/het …
Door Loyale (Ambtenaar) op
Wat een zure en voorbarige reacties. Burgemeester Spies heeft onder de standigheden correct gereageerd. Wat zouden jullie doen in dit soort zaken?
Door KoosZ op
Nou, eerlijk gezegd, ik vraag me af of Burgemeester Spies nog wel kan aanblijven. We hebben hier geluk dat er geen slachtoffers zijn gevallen maar het is mijn inziens vergelijkbaar met het voorval van de monstertruck in Haaksbergen. Hoe zat het hier met de vergunningen, waarom zijn hier de mensen tijdens dit transport niet op veilige afstand gehouden, had deze vergunning wel afgegeven mogen worden? De burgers zijn willen en wetens aan gevaar bloot gesteld die tot de dood had kunnen leiden!!!
Door de Goot op
Gemeente is opdrachtgever. En tevens verantwoordelijk voor afgeven benodigde vergunningen. Kortom, burgemeester Spies heeft hier een serieus probleem.
Kijken hoe ze vanmiddag tijdens de persconferentie zich eruit gaat lullen. Dat zal haar weinig moeite kosten, ze is tenslotte Kamerlid geweest. Hoe ? Nou gewoon, door alle schuld bij de uitvoerders te leggen.
Door Johan (mee-lezer) op
Weinig constructief om hier te speculeren wie er hier op de kranen heeft gezeten. Dat zal wel snel duidelijk worden. Ik ben het graag eens met Hannes Haganum voor het overige deel van zijn reactie. Het overheidsdevies is "zelf loslaten en de verantwoordelijkheid neerleggen bij de marktpartijen". Tja, dan is het risico op excessen blijkbaar niet veel minder.....
Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Het moest eens gebeuren met de dogmatische filosofie dat de markt alles regelt en er nergens meer toezicht nodig zou zijn. Het zou me niet verbazen als er een halfdronken Bulgaar op de kraan heeft gezeten. Tegenwoordig rijden er ook idioten zonder rijbewijs - laat staan een CCV diploma - op kolossale tractors met aanhangwagens door onze steden en dorpen. En de Tweede Kamerleden tukken lekker door, zich verschuilend achter Brusselse regelgeving.
In Vlaanderen is voor alle bouwwerken een veiligheidscertificaat vereist met strenge controles. En onderwijl kijken wij arrogante Nederlanders dan graag meewarig naar onze zuiderburen.....
Door deskundige - (AOW) op
het zou mij niet verbazen als blijkt dat op deze kranen twee onervaren (vakantie) krachten zaten. want als je (te snel) draait dan wordt het ponton anders belast en dan is de 50 ton last niet meer te houden. gelukkig hebben we vele filmpjes en foto's.
Door Jan op
Gelukkig is een en ander met een sisser afgelopen als men kijkt naar het aantal doden en gewonden,
Op dit moment ben ik benieuwd op welke wijze de keuze van de werkwijze tot stand is gekomen. Is dat volledig ter beoordeling geweest van de aannemer(s) OF heeft de gemeente dit zo voorschreven? Ik verwacht het eerste. Wie heeft bij of namens de gemeente de beoordeling gedaan of de risico's bij de uiteindelijke werkwijze te accepteren viel? De CAR verzekeraar?

Zomaar wat vragen