of 59045 LinkedIn

Brabant eist fusie per 2019

Uiterlijk 1 januari 2019 moeten Woudrichem, Aalburg en Werkendam fuseren. Dat hebben Gedeputeerde Staten van Brabant besloten. Zij nemen daarbij het advies over van oud-minister Cees Veerman (CDA, landbouw).

Woudrichem, Aalburg en Werkendam moeten uiterlijk 1 januari 2019 fuseren. Dat hebben Gedeputeerde Staten van Brabant besloten. De gemeenten moeten voor 1 oktober met een stappenplan komen.

Vooralsnog heeft de provincie er vertrouwen in dat het de drie gemeenten nu wel gaat lukken om tot overeenstemming te komen. De gemeenten zijn sinds 2007 al bezig om tot samenwerking te komen. Als het nu – weer – niet lukt, dan neemt de provincie het heft in eigen hand, zo stelt de provincie in een brief aan de colleges en raden van de drie gemeenten.

 

Niet toekomstbestendig

Het ontbreekt de drie aan voldoende bestuurskracht en aan een heldere visie om toekomstbestendig te zijn, stellen GS. Dat is in lijn met de conclusies van oud-minister Cees Veerman (CDA, Landbouw). Op verzoek van het provinciebestuur bracht Veerman medio mei een advies uit over de bestuurlijke toekomst van de drie gemeenten. Hij stelde dat de provincie Woudrichem, Aalburg en Werkendam de opdracht moet geven om op 1 januari 2019 een nieuwe gemeente te vormen. Als de drie zouden verzaken, dan moet de provincie de noodzakelijk geachte herindeling naar zich toetrekken, adviseerde Veerman.

 

Gebrek aan urgentie

Dat advies hebben GS ter harte genomen. Het provinciebestuur deelt Veermans analyse over de 'ambtelijke kwetsbaarheid bij de drie gemeenten, falende samenwerkingsinitiatieven en het gebrek aan urgentiebesef om de perspectieven van de gemeenten te verkennen’. Alle samenwerkingspogingen zijn ‘jammerlijk tot hun einde gekomen met de bijbehorende politieke onrust en bestuurlijke schade in de onderlinge relaties. Er is vooral om te hete brei heen gedraaid', stelde Veerman eerder in een interview aan Binnenlands Bestuur over zijn advies. ‘

 

Krap tijdpad

Daaraan komt wat GS betreft definitief een einde. ‘Een bestuurlijke fusie is de enige manier voor deze drie gemeenten om een rol van belang te vervullen voor de maatschappelijke opgaven van de toekomst’, stelt gedeputeerde Anne-Marie Spierings (D66, Bestuur). Het door Veerman voorgestelde tijdpad nemen GS over ‘te meer omdat dit het voordeel heeft dat de zittingsduur van de huidige raad met negen maanden wordt verlengd en er dus geen extra verkiezingen nodig zijn’, schrijven GS aan Woudrichem, Aalburg en Werkendam. Om de fusiedatum van 1 januari 2019 te halen, moeten de gemeenten voor 1 oktober 2015 met een stappenplan komen voor herindeling. Een jaar later moet er een herindelingsontwerp ter inzage liggen. Uiterlijk in maart 2017 moeten de drie raden een herindelingsadvies vaststellen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Gonneke (specialist gegevensbeheer/ambtenaar) op
Als we deze onzinnige stappen nu eens overslaan de de provincies samenvoegen, volgens mij hebben we daar meer winst te behalen dan op lokaal niveau.
Door Fritz A. von Geusau op
Wat een ongelofelijke schoffering van de provincie richting de gemeenten. Hoezo gemeentelijke autonomie? Dit riekt naar dictatoriaal gedrag. Als alle gemeenten in Noord-Brabant zo nodig minimaal 50.000 inwoners moeten hebben, zou het in de lijn liggen dat de volgende stap is, het opheffen van provincies of het omvormen van provincies naar landsdelen.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Prima aanpak van de provincie Branbant (een jaartje korter zou overigens ook wel kunnen). En nu nog het vervolg voor de provincies zelf: landsdelen en/of regiovorming.
Door Niels op
@Dirk

Ik ben het met je eens dat er voordelen zijn om als onafhankelijke gemeente te blijven functioneren. Echter kan ik ook een tal van voorbeelden opnoemen dat een (ambtelijke) fusie voordelen met zich meebrengt.

Vooral op punt 2 ben ik het niet met je eens en denk ik dat een fusie meer efficientie oplevert dan een niet-fusie. Uitwisseling van kennis en personeel is een waardevol iets.

Door wettelijke verplichtingen vanuit de landelijke overheid, bijvoorbeeld de steeds maar groeiende basisregistraties en de 3D's, is het zonde van het gemeenschapgeld om dit als onafhankelijke gemeenten naast elkaar te doen. Tevens de tent draaiende houden op het gebied van Bedrijfsvoering is er veel winst te halen als dit samengevoegd wordt.

Tuurlijk zijn er een tal van voorbeelden waarbij een fusie niet het gewenste resultaat oplevert. Maar dit heeft vooral met het samenvoegingsproces te maken die niet goed aangevlogen is. Verwachtingsmanagement en een heldere gemeenschappelijke visie/plan is een cruciaal.
Door Dirk op
Wat zou er nu echt fout gaan als deze gemeenten onafhankelijk bleven?

Uitgaande van de ervaringen tot nu toe in geheel Nederland:

1. De financiën blijven op orde (de meeste fusies leiden tot grote financiële problemen, of zelf curatele)

2. De efficientie blijft groter dan bij een fusie

3. Burgers blijven meer betrokken, en zjin gelukkiger, dan na een fusie.