Advertentie

Bergen op Zoom wordt flessenhals snelweg

'Het lijkt wel of Rijkswaterstaat een bord voor de kop heeft', zegt verkeerswethouder Ton Linssen van Bergen op Zoom. Hij vindt het onbegrijpelijk dat het stuk snelweg A4/A58 bij zijn gemeente niet tot zes banen wordt verbreed, terwijl dat bij de rest van deze route Rotterdam-Antwerpen wel gebeurt.

27 oktober 2010
Constante file
Volgens wethouder Linssen is het simpel. Als in 2015 de A4 tussen Rotterdam en Antwerpen gereed is, dan is die route 27 kilometer korter dan andere routes tussen de twee havensteden. Veel havenverkeer zal dan kiezen voor die route. 'Elke kilometer extra kost geld, dus kiest het havenverkeer dan voor de kortste route, waarbij ze ook langs Bergen op Zoom komen,' zegt Linssen. Hij vreest voor constante file in zijn gemeente, omdat de A4/A58 daar twee keer tweebaans is, terwijl de A4 verder dan twee keer driebaans is.'Je hoeft geen ingewikkelde studie te doen om te begrijpen dat het dan hier vastloopt,' zegt Linssen.

Fijnstof
Linssen schrok toen hij onlangs vernam dat volgens Rijkswaterstaat 'zijn' stuk A4 'zeker tot 2020' voldoende zou hebben aan de huidige vier banen. 'Dan gaan ze totaal voorbij aan de logica van de transportsector, die zullen echt allemaal voor de kortste weg kiezen. Maar wij zitten dan met files aan de rand van de stad. Dat is niet alleen slecht voor de bereikbaarheid van Bergen op Zoom, maar verslechtert ook het leefmilieu van bijvoorbeeld de flats die tegen de A4 aanstaan,' voorspelt Linssen.'Op termijn moeten die flats waarschijnlijk toch weg, ook als de weg verbreed wordt, maar om nou eerst een file daar te laten ontstaan is niet verstandig en gezond.'

Oude analyse
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu is er nog geen besluit genomen over verbreding van het stuk A4 bij Bergen op Zoom. 'Dit punt op deze route heeft zeker onze aandacht. Er wordt nu een capaciteitsanalyse gemaakt. Die verschijnt pas in het voorjaar van 2011. Dan wordt duidelijker of er iets zou moeten gebeuren, op welke termijn en of er geld voor beschikbaar is,' zegt een woordvoerder van het ministerie. Dat wethouder Linssen meent dat Rijkswaterstaat wel al heeft geoordeeld dat er tot 2028 geen wegverbreding in zit, komt waarschijnlijk door gebruik van oudere capaciteitsanalyses, die nog geen rekening hielden met de vernieuwde A4, denkt het ministerie.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie