Advertentie

Amsterdam wil ook op bootjes kentekens

Pleziervaartuigen zouden geregistreerd moeten worden en kentekenplaten moeten krijgen. Dat zou Amsterdam willen om bij onveilige situaties te kunnen handhaven.

18 juni 2012

Amsterdam wil dat boten net als auto’s een systeem van kentekenregistratie krijgen. Dat zou het makkelijker maken om op te treden tegen overlast op de grachten. Wethouder Carolien Gehrels (water, PvdA) vraagt hierom in een brief die zij onlangs aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) stuurde.

Keiharde muziek

Volgens de gemeente wordt het steeds drukker op de grachten. Dat leidt soms tot onveilige situaties en overlast, bijvoorbeeld door pleziervaarders die keiharde muziek draaien. Omdat er geen systeem van kentekenregistratie is, kunnen de politie en handhavers niet altijd goed optreden. Het is immers niet mogelijk om achteraf boetes te versturen.


Eerder afgewezen

In 2009 wees het kabinet een kentekenregistratie voor vaartuigen nog af. Amsterdam hoopt dat Schultz van Haegen nu anders oordeelt. De gemeente wijst erop dat zo’n systeem ook andere voordelen heeft, zoals het tegengaan van diefstal.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pieter van der Amsten / Voorlichter
En nog een voordeel. Niet vergeten. Je kunt beter belasting heffen en daarop controleren.

Leuk he, altijd die verhaaltjes: we hebben iets verzonnen omdat we denken dat het goed is voor jullie, onze geliefde burgers.
Boris
Idd Pieter, en straks volgen de fietsers en daarna de voetgangers. Ik hoorde laatst dat duivenmelkers per duif en per vlucht in het luchtruim boven de gemeente Amsterdam ook een registratie moeten aanvragen. "droppings" onderweg kunnen dan ook achteraf worden bekeurd.

Het "bestuur" is al jaren de weg kwijt in Amsterdam.
Bond / Adviseur
Het zou nog handiger zijn wanneer iedereen een streepjescode op zijn voorhoofd krijgt getatoeerd. Dan kunnen we meteen die lelijke petjes verbieden.
Jan
"Omdat er geen systeem van kentekenregistratie is, kunnen de politie en handhavers niet altijd goed optreden. Het is immers niet mogelijk om achteraf boetes te versturen."



Hoezo niet mogelijk achteraf boetes te versturen, je spreekt de persoon aan, vraagt zijn ID-bewijs en weet wie hij is en daarmee al heel snel waar hij zijn post ontvangt... Of bedoelen ze dat ze camera's willen ophangen en dan een bonnetje schrijven vanachter het bureau? Welke overtreding willen ze daarmee aanpakken, te snel varen op koninginnedag in de overvolle gracht?

Welke boot wil je een kenteken geven, deze meeste drijvende objecten die zich boot noemen zinken zodra je er een kenteken op monteert. Ze hebben overigens al een stikker voor de belasting maar dat kan geregeld als je Amsterdam in gaat, hoe moet dat als je vanuit de (of een) provincie Amsterdam in wil dobberen, registreren aan de sluis?

Amsterdam wil weer alles registreren, nog meer data verzamelen over haar burgers, en we weten wat daar de risico's van zijn....

Voor een strakke handhaving van de openbare orde zijn de gegevens niet nodig, maar een goed functionerende 'sterke arm' op het water. Orde handhaven gaat tenslotte niet om bonnen versturen, maar om op het moment dat er een overtreding wordt begaan, corrigerend op te treden.
Advertentie