Advertentie

Afhankelijkheid burgemeester van raad knelt

Uit onderzoek van de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur blijkt dat burgemeesters zich kwetsbaar voelen. In het kort komt die kwetsbaarheid hier op neer: burgemeesters moeten hun onafhankelijkheid bewaken tegenover de raad, maar tegelijk zijn ze sterk afhankelijk van diezelfde raad.

07 juni 2014

Burgemeesters vinden dat hun onafhankelijkheid in gevaar komt door de ‘gegroeide en doorgegroeide afhankelijkheid’ ten opzichte van de gemeenteraad. En de aanstellingswijze.

Burgemeesters voelen zich kwetsbaar
Uit onderzoek van de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur blijkt dat burgemeesters zich kwetsbaar voelen. In het kort komt die kwetsbaarheid hier op neer: burgemeesters moeten hun onafhankelijkheid bewaken tegenover de raad, maar tegelijk zijn ze sterk afhankelijk van diezelfde raad.

Worsteling met integriteitskwesties
Nu, zo vinden de burgemeesters, is hun positie nog onafhankelijk, maar de druk die ze voelen van de raad wordt groter en groter. De gemeenteraad gaat om te beginnen al over de benoeming – formeel is het weliswaar een Kroonbenoeming, maar de facto beslist de raad – en daarna ook nog eens over zijn herbenoeming. ‘Tja, en dan kunnen integriteitskwesties een worsteling worden’, zegt hoofdonderzoeker Niels Karsten. ‘Ik bedoel, van een burgemeester wordt verwacht dat hij optreedt tegen niet­integere raadsleden die bijvoorbeeld te innige banden hebben met een bouw­onderneming. Maar tegelijk zijn burgemeesters van diezelfde raadsleden afhankelijk bij hun herbenoeming. Daardoor kunnen ze in een spagaat terecht komen.’

Kroonbenoeming eigenlijk het beste
Om de integriteit in en van het lokale bestuur echter goed te kunnen bewaken, moet je als burgemeester in feite volledig onafhankelijk kunnen zijn. Ook van de raad. ‘Bij die rol past dus eigenlijk het beste een Kroonbenoeming’, zegt medeonderzoeker Linze Schaap. Dat is overigens niet wat burgemeesters aangeven. Ze behouden volgens hem het liefst de huidige Kroonbenoeming, dus met de grote rol van de gemeenteraad en burgemeester in zijn rol als eigenstandig en onpartijdig voorzitter van raad en college. Dus als je ze vraagt naar de gewenste aanstellingswijze, zeggen ze tevreden te zijn met de huidige rol van de raad. ‘In die zin zijn burgemeesters erg conservatief’, zegt hij.

De belangrijkste lering die Niels Karsten en Linze Schaap uit het onderzoek trekken, is dat er alle reden is om eens goed na te denken over de positie van de burgemeester in het huidige bestel. ‘Die discussie zou moeten gaan over wat je met het burgemeestersambt wil. Het is nu een historisch gegroeid ambt, dat niet volgens een vooropgezet plan is gecreëerd. Wat burgemeesters aan bevoegdheden hebben, is een optelsom van allerlei ontwikkelingen. En nooit is er een moment goed stil­gestaan bij wat hebben we 150 jaar lang hebben laten groeien’, aldus Schaap. ‘De eerste vraag is of datgene dat we hebben ook is wat we willen’.

Discussies over de toekomst van het ambt moeten volgens de onderzoekers vooral gaan over de mate van samenhang tussen rollen en rolopvattingen van burgemeesters, de verwachtingen ten aanzien van de burgemeester en de institutionele kenmerken van het ambt. Alvorens een discussie te voeren over een gekozen burgemeester – en die discussie zal vast weer de kop opsteken, zo verwachten ook de burgemeesters – zou volgens Karsten eerst eens een goede discussie moeten worden gevoerd over wat we van de burgemeester verwachten. ‘Denk eerst na over wat het ambt moet betekenen, daarna over welke aanstellingswijze daar het beste bij past. Een discussie over de aanstellingswijze is, tenzij normatief opgevat, slechts een afgeleide discussie’, zegt Karsten.

Lees het hele artikel deze week in Binnenlands Bestuur nr. 11

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

criticus
Ach: de burgemeester is een rijksambtenaar, en discussies over wat een ambtenaar zou moeten zijn, zijn onafhankelijkheid, zijn integriteit e.d. zijn allang passe.

Zie ontslagrecht, klokkenluidersregelingen, cao onderhandelingen.

Michiel Rijsberman
‘Bij die rol past dus eigenlijk het beste een Kroonbenoeming.' Wat een rare conclusie van de onderzoekers, na eerst te constateren dat de kroonbenoeming (na selectie door de raad) een probleem is. 'Bij die rol past dus eigenlijk het beste een eigen mandaat' was een logischere conclusie geweest. Een gekozen burgemeester dus, die wordt gekozen door de inwoners, niet door de raad. Dat levert een gedegen onafhankelijke positie op.
Mr R.M. Dalmijn
Interessant onderzoek ; zeker wanneer men het in de volgende context plaatst: " er wordt in Nederland maar zeer zelden een Burgemeester benoemd die niet een uitgesproken ,actief, partijpolitiek profiel heeft! Dat is dus een vijvertje van circa 30.000 Nederlanders van wie men dan vervolgens vraagt partij ongebonden onafhankelijk en neutraal te zijn. Een politieke detox dus. Boeiend maar die cursus staat nog niet in het VNG programma. Nu de Burgemeester de spil in veel publiek moois gaat worden een extra stimulans.
Arie
Michiel: dat vraagt toch juist niet om een gekozen burgemeester, maar een technisch bestuurder, onafhankelijk van politiek? De conclusie om de Kroonbenoeming voort te zetten is dan heel logisch. Maar het probleem zit er nu juist in dat de Kroonbenoeming bestaat uit het advies van de gemeenteraad, wat natuurlijk geen echte Kroonbenoeming is.
A Bos / Ambtenaar
Wat het ook lastig maakt, is dat een burgemeester steeds vaker ook inhoudelijke onderwerpen (zoals veiligheid) onder zijn hoede heeft. En de raad kan en moet wel degelijk iets vinden van die inhoudelijke onderwerpen. Als de burgemeester dus echt onafhankelijk moet zijn van de raad moet hij ook geen onderwerpen onder zijn hoede nemen waarvoor hij de raad nodig heeft.
Sjerp de Jong
Burgemeesters zouden juist geheel van de raad afhankelijk moeten zijn en net als wethouders gekozen kunnen worden door de raad. Beschouw de burgemeester als de eerste wethouder en laat de raad een eigen voorzitter kiezen. Kroonbenoeming is niet meer van deze tijd en combinatie van raadsvoorzitter en collegelid is ook niet goed.
Jack Ceelen / senior juridisch medewerker
Burgemeeste moeten juist niet geheel van de raad afhankelijk zijn, zie het voorbeeld dat een burgemeester geen actie onderneemt tegen corrupte raadsleden om maar de steun van de raad te behouden. Ik pleit dus voor het gekozen burgemeesterschap.
Sjerp de Jong
Heel gek om zaken wat incidenteel voorkomt ( corruptie bij raadsleden) als argument te voeren voor een gekozen burgemeester. Corruptie hoort door justitie te worden aangepakt, en niet door een andere bestuurder.
Advertentie