Advertentie

'57 is het optimale aantal gemeenten'

Nederland zou het beste uit 57 gemeenten kunnen bestaan, aldus Atlas voor gemeenten. Het gaat niet om de schaal, maar om 'het optimale profijtgebied voor beleid'.

18 december 2014

Nederland zou het beste uit 57 gemeenten kunnen bestaan, concludeert onderzoeksbureau Atlas voor gemeenten uit een statistische analyse. Het gaat bij het vaststellen van gemeentegrenzen niet per se om de schaal, maar om 'het optimale profijtgebied voor beleid'.

Nieuwe Gemeentekaart

Atlas voor gemeenten stelde zich de vraag hoe Nederland het best in gemeenten kan worden ingedeeld en heeft de afgelopen zeven jaar gesleuteld aan een methode om daar een antwoord op te geven. Het resultaat is De Nieuwe Gemeentekaart, een kaart met de grenzen van de 57 nieuwe gemeenten, die allemaal de naam van een huidige centrumgemeente hebben met de toevoeging 'en omstreken'. 

Steden en dorpen
Er zijn de afgelopen decennia veel verschuivingen geweest in de functies van steden en dorpen. De steden zijn niet alleen maar plekken om te werken, maar ook om te consumeren en recreëren. Ze krijgen daardoor steeds meer een regiofunctie. De dorpen eromheen gaan er steeds meer mee contrasteren, maar ze zijn tegelijkertijd het 'ommeland', waar het vooral goed wonen is - zeker voor 35-plussers. Atlas voor gemeenten is ervan overtuigd dat die scheiding onnatuurlijk is. Woningmarkt, arbeidsmarkt en het gebruik van allerlei voorzieningen overstijgen allemaal de huidige gemeentegrenzen. Dus schaalvergroting op bestuursniveau ligt voor de hand.

100.000+-eis
Krijgt minister Plasterk dan gelijk met zijn pleidooi voor 100.000+-gemeenten? 'Voor wat betreft de grondgedachte wel, maar niet qua uitvoering', zegt Gerard Marlet van Atlas voor gemeenten. '100.000 is voor mij geen criterium. Je moet het gebied van investeren laten aansluiten op de feitelijke grenzen en de functionele verbanden. Er komen ook gemeenten uit de bus met minder dan 100.000 inwoners.' Dat bracht Atlas voor gemeenten tot de keuze voor de 57 centrumgemeenten die nu op het gebied van werk, winkels, cultuur, onderwijs, zorg, sport en natuur zelfvoorzienend zijn. De woonkernen daaromheen zijn eraan toegevoegd, waarbij de specifieke keuze voor de centrumgemeente afhankelijk is gemaakt van de factoren werk (35 procent), natuur (15 procent) en de stedelijke voorzieningen (50 procent).

Geen lappendeken
Als de onderzoekers van Atlas voor gemeenten voor elk van die thema's apart naar de indeling hadden gekeken, zouden er per beleidsveld andere functionele samenwerkingsverbanden moeten worden afgesproken. Dat is de 'lappendeken' die zich nu vaak al aandient, volgens Marlet met de bijbehorende inefficiëntie en democratische gebreken. 'Je krijgt per thema wel een regio, maar je moet toch een gemene deler zien te krijgen om tot een verband te komen met democratische controle.'

Almere niet, Winterswijk wel
Een ideale omvang voor gemeenten is er niet, maar van de 57 zijn er 50 die boven de 100.000+-grens uitkomen. Eén van de zeven gemeenten die eronder zitten is Winterswijk en omstreken, met 75.800 inwoners. En dat terwijl Almere en Haarlemmermeer gewoon bij Amsterdam zijn ingedeeld, omdat daar de meeste inwoners voor stedelijke voorzieningen zoals cultuur vooral op Amsterdam zijn aangewezen. Amsterdam en omstreken is meteen ook de grootste, met 1,75 miljoen inwoners. Hier en daar zijn op de nieuwe kaart ook gemeenten uit elkaar getrokken, zoals Zutphen en Olst-Wijhe. Marlet: 'Soms blijken ten onrechte gemeenten te zijn samengevoegd.'

Optimaal profijtgebied
Hét argument om tot deze nieuwe gemeenteindeling te komen zou niet de vaak veronderstelde besparing op kosten zijn, stelt Marlet. 'Het argument is wél dat beleid en de daarbij behorende investeringen goed aansluiten op het gebied waarop ze van toepassing zijn. Dat is nu vaak niet het geval. Het gaat om het optimale profijtgebied voor beleid.'

Reacties: 23

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

D.oekle / Belastingbetaler
Slecht verhaal. Als één van mijn studenten een dergelijk slecht onderbouwd verhaal zou proberen in te leveren, zou hij/zij eruit gegooid worden. Shame,shame,shame.Wat heeft dat bureau voor dit "verhaal"gevangen?
Marinus
Beter is totaal in Nederland 36 gemeenten nieuwe stijl, die een combinatie zijn van: gemeenten, diverse. samenwerkingsverbanden en bij enkele provincie. De op te heffen gemeenten krijgen een uitgebreid hulpsecretarie in plaats van het huidige gemeentehuis. In drie van de twaalf provincies wordt de hoofdstad gecombineerd met de provincie; Assen-Drenthe, Lelystad-Flevoland en Middelburg-Zeeland. DE 36 NIEUWE GEMEENTEN 01: Amsterdam 1.680.000 inwoners. 02: Rotterdam 1.220.000. 03: Den Haag 1.030.000. 04: Utrecht 780.000. 05: Eindhoven 710.000. 06: Assen-Drenthe 490.000. 07: Dordrecht 480.000. 08: Maastricht 450.000. 09: Amersfoort 450.000. 10: Zwolle 390,000 11: Enschede 430.000. 12: Arnhem 420.000. 13: Leiden 420.000. 14: 's-Hertogenbosch 410.000. 15: Lelystad-Flevoland 390.000. 16: Middelburg-Zeeland. 18: Venlo 380.000. 18: Haarlem 370.000. 19: Tilburg 370.000. 20: Breda 360.000 21. Apeldoorn 360.000 22. Gouda 340.000 23. Leeuwarden 330.000 24. Hoorn 320.000 25. Alkmaar 320.000 26. Nijmegen 320.000 27. Deventer 320.000 28. Heerenveen 310.000. 29: Uden 310.000. 30: Zutphen 310.000. 31: Groningen 310.000. 32: Ede 300.000. 33: Tiel: 300.000. 34: Roosendaal: 300.000. 35: Heerlen: 290.000. 36: Delfzijl: 290.000. Geen verwarrende, onduidelijke fantasienamen voor de 36 nieuwe gemeenten, maar de grootste of belangrijkste stad van het gebied met minimaal 300.000 inwoners aanhouden: dus kiezen voor de hoofdsteden en meest representatieve steden. Door voor de grootste gemeenten en provinciehoofdsteden (ook voor de gemeentenaam) te kiezen, worden in verband met de reeds aanwezige bestuurlijke ervaring - en omdat er al grote stadhuizen en provinciehuizen beschikbaar zijn - veel kosten bespaard.



Bij het bovenstaande moeten de provincies niet worden opgeheven. In 3 gevallen (Drenthe, Flevoland en Zeeland) wordt de gemeente gecombineerd met de provincie (Dat zou ook met Groningen en Delfzijl kunnen gebeuren). Nederland heeft dan maximaal, na "Den Haag" 2 bestuurslagen: gemeente en provincie. Waterschap en provincie worden samengevoegd. De Hollandse maatvoering is op drie kwart van de Nederlandse provincies niet van toepassing. Omdat in Holland (N- en Z-) het provinciegevoel niet leeft, wil niet zeggen dat daarom de andere provincies moeten worden opgeheven.
anke van de Braak
Eindelijk zou dit de juiste beslissing zijn , ik ben al jaren voor een economische regio-indeling en dat is een met deze indeling van gemeente een begin.

De huidige provinciegrenzen zijn nu meer emotionele grenzen, maar ze werken contraproductief.

Ik juich het idee van minister Plassterk dan ook toe !!

Voor mij het liefst zo snel mogelijk .





F. Hakstro / Beleidsmedewerker
Dit onderzoek belicht slechts een fractie van de waarheid. Er zijn vele andere waarheden, een andere waarheid die wellicht belangrijker is, is dat bestuurders helemaal niet in staat zijn om een groter gebied te overzien. De organisaties die een dergelijk groot gebied moeten overzien, worden hopeloos complex en gaan ten onder aan hun eigen organisatieprocessen met bijbehorende interne gerichtheid en traagheid. Een volgende waarheid is dat de betrokkenheid van bestuurders bij het gebied wat zij moeten besturen tot nul wordt gereduceerd. En zo zijn er nog vele,vele waarheden. Mijn waarheid is dat een kleine gemeente veel beter past bij een samenlevering met minder door de overheid georganiseerde zorg en sociale zekerheid. Mijn waarheid is ook dat kleine gemeenten zorgen voor bestuurders en ambtenaren met meer oprechtheid. Carrierejagers hebben in kleine organisaties niets te zoeken. Grote organisaties trekken een heel,vervelend soort mensen aan. Het zijn de randeffecten die grotere organisaties uiteindelijk bijzonder weinig effectief maken,
Ab / beleidsmedewerker
Kleine gemeenten vormen een buffer tegen waanzin. Ik werk in een pas geherindeelde gemeente. Fnuikend is de grote scoringsdrang van het gemeentebestuur. Er zit meer balans in het denken bij bestuurders van kleine gemeenten. Bij schaalvergroting treden een aantal processen in werken die uiteindelijk leiden tot totale vervreemding van bestuurders en ambtenaren.
Harry / beleidsadviseur overheidsfinancien
Door Ricus Tiekstra (raadsgriffier) op 18 december 2014 09:02

Onintressant, immers je hebt leugens, grote leugens en statistieken, als overtreffende trap van grote leugens.



Dat was Ricus vergeten.



En die laatste ovetreffende trap noemen we politiek.

Marchand
Jammer is toch weer dat dit met name is aangevlogen op economische principes. Men gaat compleet voorbij aan historische en cultureel-maatschappelijke wortels. Zoals het bijvoorbeeld delen van Brabant toedichten aan nabije gelegen grootstedelijke agglomeraties van andere provincies. Daarmee wordt het toch weer tekentafelbeleid. Misschien moet met even terug in de tijd en is wellicht een terugkeer naar de indeling tussen Noordelijke gewesten en de Zuidelijke Nederlanden nog een aardige onderlegger voor nieuw Europees denken (want denken binnen de landsgrenzen is tegenwoordig wellicht al een te enge benadering....
Niels / Ambtenaar
@Marchand...vroeger werd er wellicht meer ingedeeld op basis van economische principes dan u wellicht zult denken...gewoon, omdat het praktisch was. Ik denk ook dat men toen wat meer lak had aan historische en cultuur-maatschappelijke wortels dan tegenwoordig...Overigens zijn de belangrijkste historische feiten wat mij betreft een synoniem voor belangrijke historische veranderingen!
Henry / nadenkende toeschouwer
Mensen, vlucht naar de grote stad! Daar staan grote dikke muren om heen, daar is het veilig en weten ze wat goed voor je is. In de middeleeuwen nog te begrijpen omdat in de stad een school, markt of dokter is, maar voor nu is het een volledige ontkenning en schoffering van de burger. Hoezo dat het ommeland op de 'grote' stad is georiënteerd. Er zijn talloze steden en stadjes die deze functie van nature hebben en zich daar zeer bewust van zijn. Die vervullen taken werk, winkels, cultuur, onderwijs, zorg, sport en natuur zelf of in zelfgekozen samenwerkingsverbanden. Daar is helemaal niets mis mee. Het moet een keer ophouden het openbaar bestuur uit te hollen en te vervreemden van de mensen. Wie gaat er straks nog stemmen, en op wie, of op welke lokale partij omdat deze de belangen van de burger in een stad(je) voorop stelt.

Een lokale partij is de enige die nog op kan komen voor mijn belang omdat ik in een leefbare omgeving wil wonen die niet verloedert omdat het grote geldt naar de grote stad gaat. Ik zie het al voor me: het kiesbiljet bestaat uit de traditionele partijen (omdat die toevallig nog wat geld uit de landelijke partijkas krijgen) aangevuld met een lokale partij van elke stad en dorp. Dat worden collegeonderhandelingen om van te smullen dat uitmond in volledig onbestuurbare gemeenten. Ik kan niet wachten.....
Collega
Dat is een leuke statistische rekenexercitie. Misschien zou de échte ideale omvang voor beleid wel 12 gemeenten zijn, gelijk aan de provinciegrenzen, of nog beter: 1 gemeente, Nederland en omstreken.

Vraag is alleen of wat goed is voor beleid ook goed voor de inwoners zou zijn, vooral die van de niet-hoofdkern.

Bestaat Atlas uit van die theoretiserende kaarttekenaars, die types die begin 20e eeuw het Midden-Oosten met een paar strepen op de kaart hebben heringedeeld? Is ook niet helemaal goed gegaan, maar voor het beleid was het prima.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Leuk dat dit de ideale schaal is voor die zaken waar de meeste huidige gemeenten te klein voor zijn. Vergeten wordt dat veel gemeenten te groot zijn om oog te houden voor de menselijke maar/de burger op maat te kunnen bedienen. Als je die overstijgende taken nu bij die 57 door Atlas genoemde entiteiten onderbrengt, laten we die voor het gemak gewoon provincies noemen, en je brengt de kleine zaken die de inwoners direct raken onder bij kleine woonkernen (zelfstandige gemeenten), heb je het nadeel van deze schaalvergroting ondervangen.
Paul / projectleider
Idealiter, blijkt uit eigen onderzoek het aantal, zou het aantal onderzoeksbureaus in Nederland niet meer hoeven te zijn dan drie.



Dat sluit prima aan bij het aanbestedingsbeleid alhier...
Herman Nijskens
Ik zie het helemaal niet als een statistische rekenexercitie.

De besluitvorming in het kader van de drie D's laat zien dat er inhoudelijk geen inbreng mogelijk was voor de raadsleden.

Beleidsstukken werden door de besluitvorming gejast zonder mogelijkheid tot echt afwijkende besluiten. Niet alleen konden de raden van kleine gemeenten alleen maar ja zeggen, die van de grotere gemeente konden ook niet anders. De aanpak om op de punten werk, natuur en stedelijke voorzieningen de indeling vorm te geven is echt meer dan een statistische exercitie.
Jean / beleidsmedewerker
Hier staat: een statistische analyse. Er klopt iets niet. Het ideale aantal gemeenten is 568. In de mechanica komen twee berekeningen voor die bij niet bewegende constructies worden toegepast, namelijk de statisch onbepaalde en de statisch bepaalde methode. Bij de statisch bepaalde methode gaat men ervan uit dat bijvoorbeeld een stalen balk in de constructie niet buigt. De statisch onbepaalde methode is veel ingewikkelder, want daar buigt de balk wel met alle gevolgen van dien voor de belasting van andere onderdelen in de constructie. Ik kan mij niet voorstellen dat de statistische methode hier de oplossing brengt. Ik zie meer in de statisch onbepaalde methode. Dat vergt echter een grondige kennis van de wiskunde (complexe getallen e.d.). Niet alle onderzoekers hebben die kennis in huis. Ik wel. Inmiddels heb ik uitgerekend dat, als alle gemeenteambtenaren op een skippybal achter hun bureau gaan zitten in plaats van op een stoel, het ideale aantal gemeenten 568 bedraagt.
Ricus Tiekstra / raadsgriffier
Onintressant, immers je hebt leugens, grote leugens en statistieken, als overtreffende trap van grote leugens.
Hylke ten Cate / geïnteresseerd burger
We zien nu, dat de huidige provincies veelal achterhaald zijn en iedereen het land op eigen wijze gaat indelen. Politie en Justitie delen het land op ander wijze in en je krijgt bizarre driehoeken. Voor WMO, jeugdzorg, RUD's, RAP's en wat dan ook iets anders. Dan nog zonder democratische controle.

Aan het werk en dan kunnen ook de provincies worden opgeheven. Moeten we alleen nog de verkiezing van de Eerste Kamer regelen.
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
o jee, voor je het weet gaat juist dit weer een eigen politiek-bestuurlijk leven leiden|(lijden)
Gerard Heetman / raadslid
Discussies als deze worden periodiek gevoerd. De VNG weet daar ook alles van. En natuurlijk zijn daar kritische kanttekeningen bij te plaatsen. In veel wetsvoorstellen staat dat de wetswijziging die daarin wordt voorgesteld twee jaar na invoering moet worden geëvalueerd. Gemeenteraden zouden er goed aan doen om in 2017, twee jaar na de invoering van de 3D, alle gemeenschappelijke regelingen, dus ook die niet met de de 3D te maken hebben, te evalueren en met name op de geografische kaart ervan. Ga dan als samenwerkende gemeenten eens kijken wat de ideale kaart is. Dan kan per 1 januari 2022 de grote herindeling plaats gaan vinden zoals die in Denemarken een paar jaar geleden ook heeft plaatsgevonden. Intussen kan de VNG met adviesbureaus een standaard ontwikkelen om in heel Nederland dezelfde vragen bij de evaluatie te beantwoorden.
Mr R.M. Dalmijn
Volgende keer toch even de Buitenlanden bij het onderzoek betrekken. Duitsland , Frankrijk ; tienduizende Burgemeesters. En daarna even Dr Thorbecke nalezen. Een Burgervader (toen nog) op 3000 bewoners. De nu gekozen weg gaat geheel ten onrechte een bestuurslaag marginaliseren.
H.(Appie) Kootstra / Oud Wethouder GL Winschoten
Kunnen wij van Nederland geen één gemeente maken?

Zijn er geen andere belangrijke zaken zoals de toenemende armoede nog steeds stijgende werkloosheid steeds meer voedselbanken dankzij deze regering van VVD en PvdA?
Janneke
Ik word hier helemaal enthousiast van. Grote gemeenten en deze niet regio's noemen maar gewoon gemeente. En als die gemeente ook nog samenvalt met de politieregio, ambulances, ziekenhuizen, zorg, recreatie. Prachtig.

Dan kunnen de provincies opgeheven worden want wat doen ze nog? In kaart brengen wat de provincie doet, welke taken onder het ministerie kunnen vallen en welke bij de gemeente? De waterschappen kunnen dan ook bij de gemeente geografisch zouden ze goed samen kunnen vallen.



Het zal ook zeker geld besparen. En ik denk dat het goed is voor de burger. Provinciale verkiezingen hebben lage opkomst en worden door getrapte verkiezingen voor 1e kamer, de speelbal van landelijke politici. Weet de burger wat de provincie doet?



En de 1e kamer? Die kunnen we toch opheffen!
doeterniettoe / -
Gelukkig staat op andere sites een beetje meer uitleg. Ze hebben tenminste beter nagedacht en beter gekeken naar argumenten voor hun idee dan de meeste politieke partijen.

Blijft het nog een wat wazig en arbitrair verhaal. Misschien wel eens een goed idee om dit landelijk uit te zoeken (wel zonder politieke partijen, alleen met gemeentes, provincies, etc. en burgers), misschien kan er toch nog iets ten goede veranderen.
Freek van Oosten
Het meest opvallende voordeel is natuurlijk dat met alleen grote gemeenten al die Gemeenschappelijke Regelingen (democratische ondingen !) opgeheven kunnen worden. Scheelt gelijk heel veel bestuurlijke drukte.
Advertentie