of 59232 LinkedIn

Nieuws

  • De helft van de kiezers (49 procent) ziet de invoering van een gekozen burgemeester door de gemeenteraad of inwoners zitten. Ook over de proef met legale wietteelt in zes tot tien gemeenten is de helft (51 procent) van de kiezers positief. Dat blijkt uit een enquête van I&O Research.

    Helft kiezers positief over proef wietteelt

    De helft van de kiezers (51 procent) ziet de proef met legale wietteelt in zes tot tien gemeenten zitten. Ook over de invoering van een gekozen burgemeester door de gemeenteraad of inwoners is de helft (49 procent) van de kiezers positief. Dat blijkt uit een enquête van I&O Research.

  • Het nieuwe kabinet gaat de Wet normering topinkomens niet uitbreiden naar lager overheidspersoneel. De WNT3 zou daarin voorzien, maar blijft op de plank liggen. De PvdA is daar woedend over en wil een initiatiefwet indienen.

    Geen uitbreiding Wet normering topinkomens

    Het staat enigszins verhullend in het regeerakkoord, maar inmiddels is bevestigd dat het nieuwe kabinet de Wet normering topinkomens niet gaat uitbreiden naar lager overheidspersoneel. De PvdA en SP zijn daar woedend over en willen een initiatiefwet indienen.

  • Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) laat onderzoeken of de schade van het ICT-fiasco met de modernisering van de zogeheten Basisregistratie Personen (BRP) misschien toch is te verhalen. Hij heeft dat woensdag toegezegd na aandringen van Kamerleden.

    Plasterk bekijkt verhalen schade ICT-fiasco

    3 reacties

    Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) laat onderzoeken of de schade van het ICT-fiasco met de modernisering van de zogeheten Basisregistratie Personen (BRP) misschien toch is te verhalen. Hij heeft dat woensdag toegezegd na aandringen van Kamerleden.

  • Khadija Arib neemt het eerste exemplaar van het regeerakkoord in ontvangst uit handen van informateur Gerrit Zalm.

    Regeerakkoord: simpeler ontslag en 'overheidsticket'

    Hoewel het in het regeerakkoord niet vaak specifiek over ambtenaren gaat, zijn er wel degelijk veranderingen die hen raken. Er wordt bijvoorbeeld een definitieve ‘go’ voor de normalisering van de rechtspositie gegeven. Dat betekent dat de genoemde versoepeling van het ontslagrecht ook voor ambtenaren gaat gelden in de toekomst. Qua salaris brengt het akkoord alleen goed nieuws voor ambtenaren met een hoogwaardige, schaarse expertise. De coalitie gunt hen een beloningsniveau ‘dat daarbij past’. In het regeerakkoord wordt ook gesproken over ‘maatschappelijke dienst’. Een dergelijke afgeronde stage zou het ticket zijn voor een baan bij de overheid.

  • Bureau ICT-toetsing (BIT) maakt zich zorgen over de ontwikkeling van het digitale stelsel van de Omgevingswet en adviseert het huidige programma flink te reduceren omdat het te complex is. Ter illustratie: er moeten nu naar schatting zo’n 80.000 begrippen worden vastgelegd en in het overzetten van landelijke regelgeving naar het nieuwe systeem gaat naar verwachting zo’n 35 mensjaren werk zitten.

    Grote zorgen over complexe IT Omgevingswet

    Bureau ICT-toetsing (BIT) maakt zich zorgen over de ontwikkeling van het digitale stelsel van de Omgevingswet en adviseert het huidige programma flink te reduceren omdat het te complex is. Ter illustratie van de complexiteit: er moeten nu naar schatting zo’n 80.000 begrippen worden vastgelegd en in het overzetten van landelijke regelgeving naar het nieuwe systeem gaat naar verwachting zo’n 35 mensjaren werk zitten.

  • De Vereniging Nederlandse Gemeenten, de provincies en de waterschappen zijn over het algemeen enthousiast over het nieuwe regeerakkoord. Ook het stedennetwerk G32 ziet positieve kanten, maar meent dat in het akkoord te weinig geld en aandacht is voor het sociaal domein,

    Gemeenten willen boter bij de vis

    De Vereniging Nederlandse Gemeenten, de provincies en de waterschappen zijn over het algemeen enthousiast over het nieuwe regeerakkoord. Ook het stedennetwerk G32 ziet positieve kanten, maar meent dat in het akkoord te weinig geld en aandacht is voor het sociaal domein, het vluchtelingenvraagstuk en betaalbaarheid van wonen. De extra plekken voor beschut werk zijn volgens de G32 een sigaar uit eigen doos.

  • Het nieuwe kabinet gaat experimenten met buurtrechters mogelijk maken. VVD, CDA, D66 en ChristenUnie vinden dat juridische procedures zo complex zijn dat zij niet altijd voldoen voor het oplossen van alledaagse problemen van burgers.

    Buurtrechters voor alledaagse problemen

    2 reacties

    Het nieuwe kabinet gaat experimenten met buurtrechters mogelijk maken. VVD, CDA, D66 en ChristenUnie vinden dat juridische procedures zo complex zijn dat zij niet altijd voldoen voor het oplossen van alledaagse problemen van burgers.

  • De gemeente Capelle aan den IJssel besteedt jaarlijks ongeveer 3 miljoen euro aan cultuursubsidie. Maar of dat bedrag doelmatig wordt besteed, is niet vast te stellen. Concrete, toetsbare cultuurdoelstellingen ontbreken namelijk. Dat concludeert de Rekenkamer Capelle aan den IJssel in haar rapport ‘Zicht op cultuur, onderzoek naar doelmatigheid cultuursubsidies’.

    Doelmatigheid cultuursubsidies niet vast te stellen

    De gemeente Capelle aan den IJssel besteedt jaarlijks ongeveer 3 miljoen euro aan cultuursubsidie. Maar of dat bedrag doelmatig wordt besteed, is niet vast te stellen. Concrete, toetsbare cultuurdoelstellingen ontbreken namelijk.

  • De Nationale ombudsman gaat een breed onderzoek instellen naar de manier van belastinginning door de waterschappen. Aanleiding zijn klachten over opgelegde ­aanslagen, waarbij huishoudens voor jaren tegelijk moesten betalen

    Belastinginning waterschappen onder de loep

    De Nationale ombudsman gaat een breed onderzoek instellen naar de manier van belastinginning door de waterschappen. Aanleiding zijn klachten over opgelegde ­aanslagen, waarbij huishoudens voor jaren tegelijk moesten betalen.

  • Wachten op louter gemeentelijke herindelingen van onderop levert volgens het nieuwe kabinet niet altijd een wenselijk resultaat op. Vandaar dat in het regeerakkoord een grotere rol wordt toebedeeld aan de provincies. Het is aan die bestuurslaag om een herindelingsprocedure op te starten voor gemeenten die ‘langjarig en in hoge mate afhankelijk zijn van gemeenschappelijke regelingen voor essentiële taken.’

    Provincie krijgt grotere rol bij herindeling

    Wachten op louter gemeentelijke herindelingen van onderop levert volgens het nieuwe kabinet niet altijd een wenselijk resultaat op. Vandaar dat in het regeerakkoord een grotere rol wordt toebedeeld aan de provincies. Het is aan die bestuurslaag om een herindelingsprocedure op te starten voor gemeenten die ‘langjarig en in hoge mate afhankelijk zijn van gemeenschappelijke regelingen voor essentiële taken.’

  • Mensen in de banenafspraak die meer verdienen dan het minimumloon blijven meetellen voor die banenafspraak, schrijft het aanstaande kabinet. Verder moeten er de komende jaren 20.000 extra beschutte werkplekken bijkomen.

    20.000 extra beschutte werkplekken

    Het aanstaande kabinet wil de komende jaren 20.000 extra beschutte werkplekken creëren. Verder blijven mensen in de banenafspraak die meer verdienen dan het minimumloon meetellen voor die banenafspraak.

  • Over een vergroting van het lokaal belastinggebied wordt in het regeerakkoord Rutte III niet gerept. Wel krijgen de gemeenten vanaf 2018 honderden miljoenen meer van het rijk. De gemeenten profiteren mee van de extra rijksuitgaven.

    Dikke plussen voor gemeente

    Over een vergroting van het lokaal belastinggebied wordt in het regeerakkoord niet gerept. Wel krijgen de gemeenten vanaf 2018 honderden miljoenen meer van het rijk. De gemeenten profiteren mee van de extra rijksuitgaven.

Vacatures

Van onze partners

Whitepapers

Alle whitepapers

Dossiers