of 58959 LinkedIn

Kloof tussen drijfveren van publieke inkopers en overheidsorganisaties

Reageer

Organisaties zien motivatie en drijfveren steeds meer als sturingsmiddelen om resultaten te boeken. Echter, weet de manager wel wat voor inkopers hij in huis heeft? Past de motivatie van die inkopers bij de visie van de publieke organisatie? Hoe stimuleert de manager hun motivatie? En welke invloed hebben ontwikkelingen in de publieke sector op de motivatie van de inkopers? In maart 2016 onderzocht Aeves de motivatie van 64 publieke inkopers en de doelen van hun organisaties. Dit artikel vat de bevindingen van het onderzoek samen.

Motivatie en drijfveren
De termen “motivatie” en “drijfveren” wekken soms verwarring. Zo zijn er vele definities van motivatie in omloop. Motiveren is meer dan alleen een schouderklopje geven of zeggen dat een inkoper een goed resultaat heeft behaald. Motivatie is “het totaal van beweegredenen of prikkel(s) dat op een bepaald ogenblik invloed heeft binnen een persoon” (Wijsman, 2008). Het bestaat uit intrinsieke en extrinsieke factoren. Deze factoren worden beïnvloed door de organisatie, het management en de inkoper zelf. Daarvoor moeten ze de motivatiefactoren wel kennen.

Drijfveren zijn prikkels die de motivatie stimuleren. Voorbeelden van prikkels zijn emotie(s) of waarden (Steers, Mowday, & Shapiro, 2004). Publieke inkopers verschillen van elkaar. Zowel in hun persoonlijke drijfveren als in de bijdrage die ze willen leveren aan de publieke organisatie en de maatschappij. Als inkopers hun drijfveren kunnen vervullen, zijn ze meer gemotiveerd en hebben ze een grotere wil om te presteren. Meer gemotiveerde inkopers leveren dus beter prestaties. Bovendien vinden ze de organisatie aantrekkelijker om voor te werken.

 

Onderzoeksopzet
Om de motivatie en drijfveren van publieke inkopers te onderzoeken, zette Aeves een online vragenlijst uit. 64 inkopers vulden deze in. Daarnaast voerde Aeves 11 diepte-interviews uit, onder andere met NEVI en Gerco Rietveld. De onderzoekers vergeleken de motivatiefactoren van de publieke inkopers met de aandacht die de organisaties daaraan besteden. Ook de drijfveren werden zo vergeleken. Vervolgens zette de onderzoekers de motivatoren in het Employee Value Proposition-model naast de ervaring van publieke inkopers. Tot besluit keek Aeves naar de impact van actuele ontwikkelingen bij publieke organisaties op de motivatie van de inkopers, zoals vergrijzing.

 

Lees hier de resultaten van het onderzoek

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingNEVI

Aïdaschouw 5

2726 JZ Zoetermeer

Telefoon (088) 33 00 700

www.nevi.nl

info@nevi.nl

Meer nieuws

Opleiding Expert Publiek

Deze opleiding biedt verdieping van uw werk als inkoper binnen de (semi) publieke sector. Kernthema’s in deze opleiding zijn rechtmatigheid en doelmatigheid.

Lees meer

 

Whitepapers

Agenda

Bekijk hier onze

♦ evenementen

♦ trainingen

♦ leergangen en

♦ netwerk evenementen

NEVI Nieuwsbrief