of 59045 LinkedIn

De 7 meest voorkomende reflexen in publieke inkoop

De 7 meest voorkomende reflexen in publieke inkoop
Reageer

Bij overheidsinkoop gaat er vaak onevenredig veel aandacht uit naar de aanbestedingsprocedure, waardoor een goede voorbereiding erbij in schiet. Dat leidt tot gevoeligheden, verkramping en slechte resultaten. Het glazen huis van de overheidsinkoop wordt bewoonbaarder als bestuurders en inkopers dit onderkennen en een aantal reflexen onderdrukken.

Een nieuwe weg, dijkonderhoud, telecommunicatie, … Als de overheid op grote schaal iets inkoopt, moeten markt en inkopende partij elkaar zien te vinden. Meestal gaat dat goed, vooral als voor iedereen duidelijk is wat nodig is en wat de onderscheidende factoren zijn. En als de betrokken inkopers hun vak verstaan. Maar te vaak gaan ook dingen fout: treinmaterieel, software voor grote ICT-projecten, nieuwe politiewagens. De voorbeelden zijn breed uitgemeten. Om uiteenlopende redenen kunnen dergelijke complexere inkooptrajecten tot ongewenste resultaten leiden. Beleidsdoelstellingen (social return, duurzaamheid, innovatie, mkb-vriendelijkheid) zorgen voor extra complicaties. En dan is de publieke opinie genadeloos, want de overheid zit nu eenmaal in dat spreekwoordelijke glazen huis.

 

Die term lijkt misschien te suggereren dat de overheid op elke inkoopbeslissing wordt beoordeeld, terwijl het bedrijfsleven in het verborgene zonder ‘gezeur’ een inkooptraject kan doorlopen. Maar zo simpel is het niet. Om concurrerend te blijven, moet ook het bedrijfsleven waarde, kosten en risico’s afwegen en daarbij vaak maatschappelijk verantwoorde en duurzame keuzes maken. De private sector heeft niet te maken met de aanbestedingsprocedure zoals die in de Aanbestedingswet en bijbehorende regels is vastgelegd, maar die procedure krijgt in de huidige overheidsinkooptrajecten juist te veel gewicht. In de overheidsinkoop speelt een aantal reflexen en gevoeligheden die maken dat de inkoopfunctie zich te makkelijk op die procedure blijft richten. Van de meeste van die reflexen moeten we af. Hieronder noemen we er zeven.

 

Lees meer

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingNEVI

Aïdaschouw 5

2726 JZ Zoetermeer

Telefoon (088) 33 00 700

www.nevi.nl

info@nevi.nl

Meer nieuws

Opleiding Expert Publiek

Deze opleiding biedt verdieping van uw werk als inkoper binnen de (semi) publieke sector. Kernthema’s in deze opleiding zijn rechtmatigheid en doelmatigheid.

Lees meer

 

Whitepapers

Agenda

Bekijk hier onze

♦ evenementen

♦ trainingen

♦ leergangen en

♦ netwerk evenementen

NEVI Nieuwsbrief