of 59054 LinkedIn

Gemeente toekomstbestendig dankzij trainingen op maat

Reageer

AfbeeldingMedewerkers werken aan nieuwe vaardigheden

Gemeenten zijn druk bezig om alle uitdagingen het hoofd te bieden en zich klaar te maken voor de nabije toekomst. In deze context heeft een Brabantse gemeente de organisatie verder geprofessionaliseerd. Van een optimale dienstverlening aan burgers tot vloeiende beleidsprocessen. Alle medewerkers zijn hiervoor opgeleid; KplusV heeft daarbij geholpen.

De wensenlijst
Voor haar professionalisering had de gemeente een aantal wensen onder elkaar gezet:

 

  • Beleidsprocessen moeten efficiënt verlopen;
  • We willen de regie hebben over taken die we niet zelf uitvoeren;
  • De dienstverlening aan onze inwoners is goed en effectief;
  • Burgerparticipatie zetten we zo veel mogelijk in;
  • We tonen leiderschap waarmee we medewerkers faciliteren in hun taakvolwassenheid.

 

Om deze wensen werkelijkheid én een succes te laten worden, moest de gemeente met haar structuur en werkprocessen aan de slag. Maar dat niet alleen: de andere manier van werken vroeg ook veel van de medewerkers. Het betekende een omslag in houding en gedrag. Daarom kregen álle medewerkers een intensief trainingstraject aangeboden. Met de support van KplusV.

 

Wat hebben we gedaan?

 

  • Een digitale leeromgeving ontwikkeld, die dienst deed als kennisbank en als logistiek centrum voor uitnodigingen, programma’s, opdrachten en evaluaties;
  • Een ludieke, interactieve startbijeenkomst georganiseerd voor alle medewerkers;
  • Trainingen op maat gemaakt;
  • Checklists, hand-outs en stappenplannen samengesteld, waarmee de medewerkers tijdens de trainingen leerden werken.

 

We zorgden ervoor dat de trainingen sterk praktijkgeoriënteerd waren, met eigen en actuele casussen van de gemeente. Die praktijk wisselden we continu af met theorie. Opdrachten waren niet alleen plenair, maar ook individueel en in groepsverband. En we besteedden aandacht aan zowel het denken als het doen. Voor elke training was één manager uit de gemeente verantwoordelijk, samen met een KplusV-trainer die het speelveld van de gemeente kende.

 

Het resultaat
Medewerkers ervoeren de trainingen als ‘goed toepasbaar en zeer waardevol’, mede dankzij de heel concrete casussen. Inmiddels is er voldoende materiaal beschikbaar, waarmee medewerkers zich de juiste vaardigheden eigen kunnen maken. Zoals handvatten, handboeken, toolkits en checklists.

Hoe wij het traject hebben beleefd? De trainingen kwamen op een constructieve manier en in samenspraak met de gemeente tot stand. Daarbij waren de communicatielijnen kort en werden documenten snel in de digitale leeromgeving geplaatst. Zo konden wij naadloos aansluiten op de dagelijkse werkpraktijk.

 

Meer weten?
Over deze professionaliseringsslag? Of over het toekomstbestendig maken van úw gemeentelijke organisatie? Wisselt u dan eens van gedachten met onze adviseur Chrétien Sarton: sarton@kplusv.nl en 06-27 08 55 35.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingKplusV

Westervoortsedijk 73,

6827 AV Arnhem

Postbus 60055,

6800 JB Arnhem

026-355 13 55

info@kplusv.nl

                      

Science Park 402, 1098 XH Amsterdam

Postbus 74744, 1070 BS Amsterdam

020-669 90 66 

info@kplusv.nl

 

www.kplusv.nl

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Afbeelding

 

Wil je op basis van je persoonlijke voorkeur onze nieuwste artikelen maandelijks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Whitepapers