of 59236 LinkedIn

Gemeenten staan positief tegenover e-factureren

1 reactie

Gemeenten staan over het algemeen positief tegenover het elektronisch kunnen ontvangen en verzenden van facturen (e-factureren). Dit blijkt uit de impactanalyse die KING onlangs uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Ook zijn er organisatorisch en technisch geen grote belemmeringen voor de invoering. Een grootschalige implementatie is echter nog niet mogelijk, omdat er nog onvoldoende praktijkervaring is.

Impactanalyse

Het draagvlak voor e-factureren is groot bij gemeenten. Het gaat daarbij vooral om het digitaliseren van een papieren factuur of PDF. Voor het volledig digitaal uitwisselen van facturen tussen systemen ontbreekt bij gemeenten nog de urgentie. Dit komt onder andere doordat gemeenten het proces al deels hebben geoptimaliseerd en er nog geen verplichting geldt vanuit de rijksoverheid of Europa. Gemeenten die al e-factureren geven aan dat hen de nodige voordelen oplevert. Zij ondervinden echter nog wel problemen doordat de standaard soms verschillend wordt geïnterpreteerd en nog maar een beperkt aantal leveranciers e-facturen verstuurd. Om het e-factureren grootschalig op gang te krijgen, moet een succesvolle implementatiestrategie zich dan ook richten op zowel gemeenten, leveranciers als softwareleveranciers.

 

E-factureren

E-factureren staat voor elektronisch factureren waarbij facturen aan de overheid elektronisch worden ontvangen en verwerkt. Het levert gemeenten een aantal belangrijke voordelen op, zoals kostenbesparingen, tijdwinst en betere dienstverlening. Gemeenten kunnen hiervoor gebruik maken van Digipoort, het 'elektronische postkantoor' van de overheid, of van zogeheten 'billing service providers'.

 

Informatie

Meer informatie over de analyse vindt u in het rapport. Voor vragen of opmerkingen kunt u een email sturen naar info@kinggemeenten.nl of belt u met KING via 070-3738008.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jos Derckx (adm) op
Zolang de burger niet verplicht internet heeft en deze dus geen factuur toegezonden kan worden is dit geen prioriteit. Het kost slechts tijd en geld om interne gegvens steeds door te schuiven.

EHerkenning

Whitepapers KING