of 59236 LinkedIn

2014: het jaar van het 14+netnummer!

Reageer

Het jaar 2014 is begonnen en de bedoeling is dat eind dit jaar alle 403 Nederlandse gemeenten aangesloten zijn op het 14+netnummer. Tijd voor een tussenbalans.

Een van de gemeenten waar het 14+netnummer wordt ingezet, is de gemeente Heerlen. "Wij promoten vooral ons internetkanaal, maar merken dat onze inwoners toch vaak bellen via 14045. Als dat gebeurt proberen we ze zo goed mogelijk te helpen", aldus Dunja Brouwers, bureauhoofd gemeentelijk Callcenter. Ook in Assen wordt het 14+netnummer veel gebruikt, zo geeft Jan Roelof Steenbergen aan. Hij is teammanager Eenheid Klant binnen de Drentse gemeente. "Het telefoniekanaal is nog steeds het meest gebruikte kanaal in Assen. Onze inwoners bereiken ons prima via 140592, en in dat geval is het belangrijk dat wij hen goed en vakkundig helpen. Daarbij is het niet echt een probleem als zij de naam van de gemeente niet exact inspreken. Ook bij het inspreken van bijvoorbeeld de naam ‘Hassen’ worden ze door ons geholpen." Die ervaring heeft ook Bert Ydema, teamleider Klantcontactcentrum bij de gemeente Aa en Hunze: "Als je Gaiten inspreekt, Drents voor Gieten, kom je keurig bij onze gemeente uit."

 

Het 14+netnummer wordt inmiddels gebruikt door ruim 300 gemeenten, en in de meeste gevallen hebben die gemeenten dat ingevoerd zonder dure communicatiecampagne. "In de gemeente Oss hebben we met minimale kosten een sprekende campagne gevoerd", aldus Annabelle Wagemans, hoofd Publiekszaken. "Dankzij aandacht in het plaatselijke krantje belt tachtig procent van onze burgers direct naar 140412." Ook de gemeente Meppel heeft geen dure campagne gehouden om het nummer in te voeren. "Wij hebben onder meer op ludieke wijze actie het nummer onder de aandacht gebracht", zo zegt Wendy Donker, teamleider Klantcontactcentrum bij de Drentse gemeente. "Zo hebben we hier de ‘Donderdag Meppeldagen’, waarbij we met ons hele Klantcontactcentrum in de optocht mee hebben gelopen. Daarnaast hebben we foldertjes uitgedeeld en meegefietst op twee bakfietsen waar het nummer 140522 prominent op stond."

 

Ondanks het groeiend aantal gebruikers van het 14+netnummer, is (nog) niet iedereen overtuigd van nut en noodzaak van de toepassing. Zo zou het voor burgers een extra schakel zijn en zou de dienstverlening van gemeenten er op achteruit gaan. Ondanks die kritiek durft Marcel Conté, accountmanager Dienstverlening en 14+netnummer bij KING, alvast te dromen over de toekomst. "Als alle gemeenten zijn aangesloten, kunnen we misschien voorzichtig nadenken over een volgende stap: één telefoonnummer voor alle gemeenten in Nederland. Vergelijkbaar met New York, waar het nummer 311 wordt gebruikt. In 2012 zei de Chief Callcenter daarover tegen mij: "We willen onze inwoners naar de digitale kanalen sturen, maar een groot deel blijft ons bellen. So if they call 311, we will help them. No matter what". Wat mij betreft gaat dat ook op voor het 14+netnummer", aldus Conté.

Meer informatie

Informatie over het 14+netnummer kunt u vinden op de website van KING

 

.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

EHerkenning

Whitepapers KING