of 59180 LinkedIn

Erken de waarde van peilingen

Donderdag 12 januari organiseren de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden en I&O Research een debat om met media en peilers tot concretere afspraken te komen over goede verslaggeving van peilingen in de media, Het Peilingoproer. VillaMedia, het journalistenvakblad, vroeg Peter Kanne, opiniepeiler bij I&O Research, een aftrap te doen.

Nog nooit was er zo lang voor de Tweede Kamerverkiezingen zoveel rumoer rondom de peilingen. Natuurlijk had dat te maken met de Amerikaanse presidentsverkiezingen, de Brexit en de verkiezing van François Fillon als presidentskandidaat namens de Franse Republikeinen. In deze gevallen lieten de peilingen een ander beeld zien dan de peilers hadden geschetst. En natuurlijk wordt de vertaling gemaakt naar Nederland. Kunnen de Nederlandse peilers de boze witte man wel vinden? En de achterban van DENK? Moeten peilingen niet verboden worden?

 

Maar hoe logisch zijn deze vragen eigenlijk? De Nederlandse peilers hebben de uitslag van het Oekraïne-referendum van maart 2016 keurig voorzien. De peilingen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 en de Provinciale Statenverkiezingen van 2015 lieten in grote lijnen het verloop van de electorale strijd zien. Niet exact, maar de trends kwamen goed overeen met de einduitslag. En daarmee voorzagen de peilingen journalisten en kiezers van zinvolle informatie. En dat – niet meer en niet minder – is wat de politieke peilingen doen.

 

In de discussie vallen twee dingen op: zelden gaat het erover wat ook al weer het nut van peilingen is. En veel media en journalisten lijken niet in de gaten te hebben hoe inconsequent ze zijn.

 

Klik hier voor het hele artikel.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Kanne, 06-31943707

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jhr. van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op
Het is natuurlijk wel zo, dat wie betaalt, die bepaalt. dat geldt ook voor het opdracht geven van peilingen. En journalisten hebben helaas nog steeds niet door dat ze er steeds minder toe doen en dat ze allemaal bij elkaar opgehokt onder een Haagse kaasstolp leven waar geluiden van buiten steeds minder doordringen. Als je je echt interesseert voor de Amerikaanse of Europese samenlevingen, dan weet en voel je hoe sterk de volkse onderstroom is. Is dat populisme? Het interesseert me weinig hoe je het noemt, maar het gaat om een meerderheid die door een uiterst arrogante en domme elite wordt genegeerd. Ben ik zelf extreemrechts? Ik voel mij bij geen enkele stroming betrokken, ik voel mij zelf slechts een kritisch observant. Ik vind het wel goed dat eindelijk de redactie van Volkskrant nu durft te kiezen voor een zakelijk-analytisch volgen van Geert Wilders. Hij is uiteindelijk wel een fenomeen van deze tijd. Meer als veel onrust en lawaai zal hij niet bereiken, een echt programma heeft hij niet. Wat men nu gevaarlijk populisme noemt, gaat ook weer voorbij..., net zoals het dogma van het marktdenken weer verdwijnt. Over 20 jaar kijken we er meewarig op terug.

Contactgegevens

AfbeeldingI&O Research 
Postbus 563

7500 AN  Enschede

T (053) 48 25 000
www.ienoresearch.nl 
info@ioresearch.nl

Meer nieuws

AGENDA

Onze bloggers

I&O Research 20 jaar: verleden, ontwikkeling, heden & toekomst. Bekijk hieronder de film

Afbeelding

Blijf op de hoogte!

Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws in de branche en bij I&O Research ...

 

Klik hier