of 59183 LinkedIn

Iedere organisatie verdient een eigen verhaal

Iedere organisatie verdient een eigen verhaal.
Reageer
Wat is het verhaal achter uw organisatie? Een belangrijke vraag, omdat een goed verhaal verbindt. Uw eigen medewerkers, maar ook uw klanten. Een goed corporate verhaal borgt als het ware de missie en de visie van uw organisatie. Het zorgt ervoor dat mensen de kern onthouden van waar uw organisatie of merk voor staat.

Mensen vertellen elkaar al eeuwenlang verhalen. Vaak verhalen met een boodschap. De verhalende vorm zorgt ervoor dat mensen de boodschap ook goed kunnen onthouden en doorvertellen. Men herkent zich in het verhaal en identificeert zich ermee. Het verhaal wordt als het ware een deel van hun eigen leven.

 

Hetzelfde principe geldt voor organisaties. Elke organisatie of elk merk heeft een eigen verhaal waarmee het zich onderscheidt van andere. Zeg niet dat het er niet is. Misschien is het vergeten, ligt het onder een laag stof, moet het nog worden gearticuleerd, maar over alles en iedereen kan een verhaal worden verteld. Waarom is bijvoorbeeld een bedrijf ooit opgericht, wat is de missie, wie is de oprichter, zijn er iconen, belangrijke prestaties te melden, waaraan draagt het bij?

 

Maar pas op: het verhaal moet wel authentiek zijn, geloofwaardigheid is alles! Een geloofwaardig verhaal brengt een organisatie of merk dichter bij de mensen, verlaagt de drempel, maakt meer vertrouwd. Dat geldt zowel voor de degene waarmee, als waarvoor u werkt. Een goed verhaal verbindt. Een goed verhaal leeft. Mensen willen zich graag identificeren met zo’n verhaal, dat vervolgens weer onderdeel wordt van hun persoonlijke verhaal.

 

Er zijn voorbeelden te over van corporate stories. Apple natuurlijk, nerds in een garage, Steve Jobs voorop, het verhaal van creativiteit, innovatie, anders durven zijn. Of een bierbrouwer, de traditie, liefde voor het bier. Maar ook bijvoorbeeld een gemeente, neem Hilversum, mediastad van Nederland. Of de Erasmus Universiteit, voor altijd verbonden aan havenbaronnen, praktisch en doelgericht. Over alles en iedereen is een goed en authentiek verhaal te vertellen.

 

@adhofstede

 


Nadere informatie

Erasmus Academie biedt sinds kort in samenwerking met Editio exclusief online cursussen aan op het gebied van zakelijke communicatie. Corporate storytelling is een van de opleidingen. Tijdens deze online leergang krijgt u de middelen aangereikt om zelf het corporate verhaal te schrijven van uw organisatie. U wordt daarin ook intensief begeleid en kunt werken aan een concrete casus uit uw eigen praktijk.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Meer nieuws

Zomergroet Erasmus Academie

AfbeeldingGaat uw carrière voor de wind? De opvouwbare Erasmus Academie stormparaplu zorgt ervoor, net als onze cursussen, dat u altijd goed voorbereid op pad gaat.

Lees meer

Agenda

Incompany

Bent u geïnteresseerd in een Incompany programma van Erasmus Academie, neem dan vrijblijvend contact op met Andreas Markus, opleidingsmanager zakelijke markt, t. 010-408 1819 of mail naar markus@erasmusacademie.nl.

Whitepapers

  • Nederlandse werknemers en werkgevers hechten traditioneel veel waarde aan training en opleiding.
...

    Tijd voor verdieping

    Nederlandse werknemers en werkgevers hechten traditioneel veel waarde aan training en opleiding. ...

Studiegids

Afbeelding

Contactgegevens

AfbeeldingPostadres:

Postbus 1738

3000 DR Rotterdam

Bezoekadres:

Van der Goot Building (M)
Kamer M6-13 - M6-20
Burg. Oudlaan 50 (Woudestein) 
3062 PA Rotterdam

 

Telefoon: 010-408 1839 (Ma-vr: 09:00-17:00 uur)

 

E-mail: info@erasmusacademie.nl
Internet: www.erasmusacademie.nl

Blijf op de hoogte:

 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding