of 59250 LinkedIn

ICT gaat meer over mensen dan over techniek

ICT gaat meer over mensen dan over techniek. Implementeren van nieuwe ICT-systemen gaat juist ook over strategie, bestuur en beleid, werkprocessen, verandermanagement en tegenwoordig ook beveiliging.
3 reacties

Sinds 1985 verzorgt Erasmus Academie opleidingen op het gebied van Informatiemanagement. Kernidee is altijd geweest dat ICT meer is dan techniek alleen. Implementeren van nieuwe ICT-systemen gaat juist ook over strategie, bestuur en beleid, werkprocessen, verandermanagement en tegenwoordig ook beveiliging. De mens is daarbij de zwakste schakel. Op 24 november gaat weer een nieuwe editie van start van onze Mastercourse Informatiemanagement.

‘Plasterk stopt met geldverslindende vernieuwing bevolkingsregister’, kopten media onlangs. De vernieuwing van het voormalige bevolkingsregister, de Basisregistratie voor Personen (BRP), blijkt het zoveelste ICT project van de overheid dat is mislukt. 90 Miljoen heeft het project inmiddels gekost. Het project wordt echter veel te duur en loopt zo'n grote vertraging op dat minister Plasterk het project heeft beëindigd.

 

Als reden voor het echec wordt gegeven: ‘ICT-problemen’. Dat is echter veel te kort door de bocht. ICT-problemen zijn veel minder het gevolg van falende techniek, het is juist de menselijke factor die vaak tekort schiet. Dat is ook de invalshoek van de Mastercourse Informatiemanagement. Het invoeren van nieuwe ICT-systemen is een gecompliceerd proces dat enerzijds te maken heeft met organisatie en anderzijds met menselijk gedrag en de complexiteit van informatiereductie.

 

Deze beproefde Rotterdamse benadering is gebaseerd op een aantal fundamenten:

  • In de eerste plaats de zogenaamde ‘Informatiepiramide’. Hierin moet er afstemming zijn tussen drie managementniveaus: strategie, architectuur, systeemontwikkeling en –beheer.
  • In de tweede plaats de ‘Ruit van Leavitt’: het evenwichtig op elkaar afstemmen van de elementen mens, taak, (proces)organisatie en (informatie)technologie bij het ontwerpen en implementeren van werkprocessen en digitale systemen.
  • De mens als sleutelfactor. ICT-systemen reduceren per definitie de complexiteit van de wereld om ons heen. Als informatiedeskundige moet je in staat kunnen zijn om de reële wereld te vertalen naar de digitale. Daarnaast speelt ook menselijk gedrag een belangrijke rol.
  • Kritische reflectie. Als informatiedeskundige moet je in staat zijn tot reflectie en om kritische afstand te nemen.

 

Deze benadering spreekt aan, getuige de vele edities en honderden afgestudeerden de afgelopen jaren. Want deelnemers krijgen niet alleen gedegen theoretische onderbouwing, maar leren ook verschillende methoden, toepassingen en worden gestimuleerd om de kennis toe te passen in de eigen werkpraktijk.

 

Spreekt deze benadering ook u aan, ga dan naar www.erasmusacademie.nl/informatiemanagement. Hier kunt u de factsheet van de Masterclass Informatiemanagement aanvragen voor meer informatie. Leer de wereld van de business en die van de informatietechnologie met elkaar te verbinden en leiding te geven aan de digitale transformatie van uw organisatie. Schrijf u nu in via onze website voor de Mastercourse Informatiemanagement.

 

De Mastercourse Informatiemanagement start op 24 november 2017.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Ad Hofstede (Directeur) op
In antwoord op voorgaande reacties, richt de opleiding Informatiemanagement zich niet specifiek op (het opleiden van) ICT-specialisten, maar op het bewustmaken van leidinggevenden binnen de publieke en private sector die verantwoordelijk zijn voor of betrokken zijn bij de invoering van ICT-projecten binnen hun organisatie. De kracht van de opleiding is dat zij zich ontwikkelen tot kritische gesprekspartners van ICT-leveranciers en de verschillen in de functionele discoursen kunnen doorzien tussen gebruikers en ontwikkelaars en voorstellen leren beoordelen op hun waarden. Zij kunnen een brug slaan het reële en digitale, tussen IT-behoefte en -design.
Door PJ Westerhof op
'ICT-projecten' bestaan niet. Het is 'Opdrachtgeverschap' dat bepalend is.

Onduidelijk is wat de 'Rotterdamse benadering' onderscheidend c.q. 'beproefd' maakt. Laat staan dat men in 5 dagen 'deskundig' wordt.
Informatiemanagement is wat anders dan informatie-analyse.
Door Nard Jansen (regionaal beleidsadviseur) op
"...Deze benadering slaat aan, getuige de vele edities en honderden afgestudeerden....".
Zolang er nog steeds grote ICT-projecten mislukten is het effect van deze benadering niet te merken.
Zodra de afgestudeerden te werk komen bij de grote ICT-spelers die de projecten volgens de aanbesteding mogen uitvoeren volgens hun eigen strategie (hoe zo veel mogelijk werk en winst te genereren) zal dat nooit veranderen.

Afbeelding

Erasmus Academie

 

Telefoon: 010-408 1839

E-mail: info@erasmusacademie.nl

Website: www.erasmusacademie.nl


Meer nieuws

Agenda

Incompany

Bent u geïnteresseerd in een Incompany programma van Erasmus Academie, neem dan vrijblijvend contact op met Andreas Markus, Adviseur opleidingen zakelijke markt, t. 010-408 1819 of mail naar markus@erasmusacademie.nl.

Lunchlezing met kennis beleg?

AfbeeldingMaak tijd voor verdieping.

Erasmus Academie biedt u graag een lunch lezing aan. Luister naar een van onze docenten van de Erasmus Universiteit en ga met ze in gesprek.

U betaalt het brood, wij de docent.

Was een broodje kaas ooit zo inspirerend?

Wanneer scherpte een glas karnemelk zo de geest?

 

Lees meer

Whitepapers

Studiegids

Afbeelding

Contactgegevens

AfbeeldingPostadres:

Postbus 1738

3000 DR Rotterdam

Bezoekadres:

Van der Goot Building (M)
Kamer M6-13 - M6-20
Burg. Oudlaan 50 (Woudestein) 
3062 PA Rotterdam

 

Telefoon: 010-408 1839 (Ma-vr: 09:00-17:00 uur)

 

E-mail: info@erasmusacademie.nl
Internet: www.erasmusacademie.nl

Blijf op de hoogte:

 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Onze bloggers