of 59232 LinkedIn

Toch fijn om ambtenaar te zijn

Er valt ongetwijfeld vaak van alles aan te merken op het bestaan van de ambtenaar, maar dat het altijd nog erger kan bewijst het volgende op waarheid berustende verhaal uit het basisonderwijs.

Veel gemeenten hebben de zeggenschap over het openbaar basisonderwijs overgedragen aan een daartoe in het leven geroepen stichting. Veelal betrof het meerdere gemeenten die gezamenlijk een dergelijke stichting oprichtten, daarbij gestimuleerd door het rijk via de zogenaamde bruidschatregeling.

 

Zo gebeurde dat ook in drie gemeenten ergens in het land, waar ook nog de enige scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs in de stichting werd ondergebracht. Dat leverde niets op als het gaat om synergie of andere voordelen, het was alleen handig voor de rector van die betreffende school die (met een paar schaaltjes erbij) benoemd werd tot directeur/bestuurder (DB). Dit tot volle tevredenheid van de conrector die promoveerde tot sectordirecteur VO en tevens rector werd. Uiteraard was er toen ook behoefte aan een sectordirecteur PO, die na benoeming vond dat hij niet in zijn eentje een twintigtal scholen aan kon sturen en het noodzakelijk vond om snel (lees: zonder procedure) twee adjunct-sectordirecteuren te benoemen. Wat op zich weer kansen bood aan de adjunct-directeuren van twee grote scholen die op hun beurt ook promotie konden maken. Lachende gezichten en volle portemonnees dus alom!

 

De DB-er die gewend was een, met 1200 leerlingen, relatief kleine scholengemeenschap aan te sturen kon niet voldoende afstand houden van de sectordirecteur PO en deze hield het na een paar jaar dan ook wel voor gezien. De nieuwe sectordirecteur, uitgekozen na een procedure die begeleid werd door een uiteraard duur bureau, ergerde zich ook al snel aan het gehijg in zijn nek. Gelukkig voor de DB-er werd de sectordirecteur ernstig ziek en kwam nooit meer terug. Kostte een paar centen, maar dan was je er ook vanaf, nietwaar.

 

Een langdurige interimperiode brak aan, waarin eerst beide adjunct-sectordirecteuren lieten zien waarom zij nooit benoemd hadden mogen worden op die post en de ene interimmer de andere afloste. Adjunct-sectordirecteuren gingen terug naar hun respectievelijke scholen en opeens was er geen behoefte meer aan adjuncten.


Ook op het gebied van P&O was vaak van alles mis, maar ook daar wist de DB-er wel raad op. Die sympathieke man, van dat dure bureau dat de verzelfstandiging had begeleid en de werving en selectie van de sectordirecteur, was  voor zichzelf begonnen. Wat is er mooier om een kleine zelfstandige in de benen te helpen nietwaar? Nou, die sympathieke man  had nog wel een goede P&O medewerker en hij stuurde zijn zoon, laten we hem Junior noemen. Inmiddels had de sympathieke man ook weer een nieuwe sectordirecteur PO aangetrokken voor de Stichting, waar de kritische directeuren één voor één vertrokken naar betere oorden. Binnen twee jaar bleek de sectordirecteur niet te voldoen en werd zonder pardon aan de kant geschoven. Ha, nieuwe kansen voor interimmend Nederland en kennelijk ook voor Junior want daar gleed de mededeling in de bus dat Junior was benoemd tot adjunct-sectordirecteur, uiteraard zonder enige procedure.

 

Er gaan ook dingen goed gelukkig, want men slaagde erin een mooie taalpilot binnen te halen met een daaraan verbonden grote hoeveelheid geld. Helaas deed de schoolbegeleidingsdienst het niet goed en werd zij na enkele maanden al vervangen door een andere schooladviesdienst die het in de ogen van alle betrokkenen inderdaad ook veel beter deed.

 

Hè, wie komt daar aan stappen? Het is warempel de eerste directeur van de Stichting. Ja hoor, ook voor zichzelf begonnen en vanuit het mooie principe dat startende zzp-ers ondersteuning verdienen kwam al gauw de mededeling dat de Stichting verrijkt was met een nieuwe tijdelijke functie, namelijk die van directeur Kwaliteit. Logischerwijs had men aan één kwaliteit wel voldoende dus werd de schooladviesdienst de deur gewezen, zodat de startende ondernemer de taalpilotgelden op zijn bankrekening kon gaan bijschrijven.

 

Het zal de oplettende lezer niet verbazen dat er in deze Stichting nogal wat onvervulbare vacatures waren voor schooldirecteur. Geen enkel probleem voor de creatieve geesten aan de top, je moet tenslotte wat laten zien voor je geld, nietwaar? Onderwijsteams werd het nieuwe toverwoord. Eén directeur voor een aantal scholen, logistiek logisch gerangschikt en op die scholen ‘gewoon’ een aanspreekpunt. Vooruit, je mag je coördinator noemen.

 

Nee, het zijn geen clusterdirecteuren, want dan snap je niet hoe die onderwijsteams werken. Onderwijsrteams zijn anders. Je kunt zo van de ene school naar de andere hoppen want, op al die scholen  is het de bedoeling om met dezelfde methodes te gaan werken en als het even kan ook nog op dezelfde manier. “Pardon, hoor ik daar zeggen dat uw school een eigen identiteit heeft? Nou, daar doen we hier niet aan. Het gaat financieel niet zo goed met de Stichting (gek hé) en dit model levert geld op. Dit model is goud waard en er is al belangstelling voor vanuit het hele land.”

 

Op de eerste vergadering van een van de onderwijsteams verzuchtte een directeur: “Nou daar zitten we dan weer met zijn vieren uit onze mooie gemeente, net als tien jaar geleden. Het enige verschil is dat de wethouder en de onderwijsambtenaar zijn vervangen door een loodzware en superdure top en dat ons geld is terecht gekomen in de zakken van talloze interimmers die tal van onduidelijke dingen deden en doen.”

 

Begrijpelijk is het dat frustraties over de gang van zaken de gesprekken op de scholen beheersen, maar kennelijk is niemand bij machte om voldoende lef te tonen om er iets aan te doen. Wees eerlijk: als je dit leest is het toch fijn om ambtenaar te zijn, nietwaar?

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans Visser (Organisatievitalisator) op
Beste Lex,
Dit is wat gaande is achter de façade van de schone schijn. En omdat het allemaal in tijd achter elkaar gebeurd lijken het incidentje's waarvan op die momenten gezegd wordt: "Dit moeten we anders aanpakken. De volgende keer!" De gelatenheid en de onmacht die hierdoor op werkvloerniveau neerslaat vormt op enig moment zo'n dikke laag scepsis dat zelfs goede managers daar niet meer doorheen komen. De hoeveelheid Onbenut Vermogen die daarmee gevangen blijft in die gelatenheid, onmacht en scepsis is gigantisch. Als alleen al bij de overheid als grootste werkgever, waar deze ondergravende mechanismen zo destructief werkzaam zijn, slechts 10% van dat Onbenut Vermogen vrij kan komen levert dat de schatkist per jaar een meeropbrengst op waarmee in een klap alle bezuiningingsmaatregelen - en het aanhoudende gekrakeel daaromheen - kunnen stoppen. Complimenten Lex voor deze inkijk in de schokkende werkelijkheid waarin onze potentie gevangen wordt gehouden! Je hebt een schoolvoorbeeld neergezet van omstandigheden die de voedingsbodem zijn voor Collectief Mentaal Verzuim en aanhoudende werkdruk van de gevolgen daarvan.

Afbeelding

Marathon 7, 1213 PD Hilversum
Postbus 447, 1200 AK Hilversum
Telefoonnummer 035 – 760 48 50
E-mail:
info@bestuursacademie.nl
www.bestuursacademie.nl

Meer nieuws

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Een andere rol voor de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Bloggers

Whitepapers

  • Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...

    Beïnvloeden

    Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...
  • ONDERHANDELEN 
 ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...

    Onderhandelen

    ONDERHANDELEN ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...
  • VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? 
 In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...

    Argumenteren

    VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...