of 59250 LinkedIn

Operationele onthechting. De afstand tussen management en werkvloer groeit.

Het is over het algemeen raar gesteld met het management bij de (semi-)overheid. Als we kijken naar de letterlijke betekenis van het woord manager zegt Van Dale hierover: ‘iem. met een leidinggevende functie’. Andere bronnen geven als betekenis van manager de volgende omschrijvingen: administrateur, beheerder, bestuurder, leider, ondernemer, impresario.

Volgens de Canadese wetenschapper Henri Mintzberg, toch de autoriteit op het gebied van organisatiestructuren en organisatieontwerp, beoefent een manager drie typen van activiteiten, te weten:

  1. Inter-persoonlijke activiteiten: vertegenwoordiging van de organisatie naar de buitenwereld;
  2. Informationele activiteiten: een spreekbuis, zowel intern (naar ondergeschikten) als extern;
  3. Besluitvormende activiteiten: informatie omzetten in planmatige actie.

 

Een goede manager beschikt daarnaast over horizontale empathie (rekening houdend met de collega-managers), maar ook de verticale empathie en dan niet alleen de as naar boven (‘ik weet precies wat mijn bazen van mij verlangen’), maar vooral ook de as naar beneden (‘ik weet wat er speelt op de werkvloer en wat mijn mensen bezig houdt’).

 

Steeds vaker ontwaren we helaas managers die volkomen onkundig zijn van dit laatste belangrijke aspect van het managerschap en alleen maar bezig zijn met de verticale empathie-as naar boven oftewel de economische aspecten van hun functie. ‘Wat kost het en wat levert het op’ zijn dan de centrale vragen in hun inmiddels zeer beperkt geworden bestaan. Managers weten niet meer wat er op de werkvloer speelt, wat haalbaar is en wat niet en dat levert vaak tal van problemen op. Deze problemen kunnen we gemakkelijk onderbrengen in één categorie, namelijk irreële verwachtingen en we spreken dan van ‘operationele onthechting’. We zien dat vooral in de gezondheidszorg, in het onderwijs, maar ook bij de overheid en dan vooral in tijden van bezuinigingen.

 

Zo moeten de thuiszorgmedewerkers bij een bezoek aan een cliënt via een ingenieus systeem in- en uitklokken (voor het aantrekken van steunkousen staat slechts 4,5 minuten en tijd voor een praatje, waar de mensen naar verlangen is er niet), worden leerkrachten alleen nog maar afgerekend op de eindscore van de Cito-toets (wat geen recht doet aan hun inspanningen om andere dan louter intellectuele aanwezige kwaliteiten van kinderen te ontwikkelen) en wordt veelal het aantal ambtenaren bij gemeenten verminderd, zonder dat de ambities evenredig worden bijgesteld.

 

De afstand tussen management en werkvloer groeit met het jaar en de arbeidssatisfactie neemt daarmee stelselmatig af. Het wordt hoog tijd dat deze ontwikkelingen worden gekeerd en weer wordt gekeken naar de menselijke aspecten van het werk. Mensen willen begrepen worden door leidinggevenden die weten wat hen beweegt en rekening houdt met hun capaciteiten, die hen inspireert en uitdaagt en vooral… vertrouwt. Pas dan gaan mensen met plezier naar hun werk en zullen hun prestaties toenemen en dus ook die van de organisatie. Daarmee zullen ook de doelstellingen makkelijker binnen de gestelde termijnen worden gehaald en zijn de economen aan de top ook tevreden, zodat zij hun bonussen weer kunnen opstrijken.

 

Het is dus het wachten op de organisaties die managers aanstellen die weten wat er leeft onder de mensen en die uitgaan van vertrouwen en niet van regels en controle, die niet door grenzeloze ambitie door hun glazen plafond zijn gestoten en op wie de term ‘operationele onthechting’ niet van toepassing is. Waar vinden we die?

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Marathon 7, 1213 PD Hilversum
Postbus 447, 1200 AK Hilversum
Telefoonnummer 035 – 760 48 50
E-mail:
info@bestuursacademie.nl
www.bestuursacademie.nl

Meer nieuws

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Een andere rol voor de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Bloggers

Whitepapers

  • Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...

    Beïnvloeden

    Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...
  • ONDERHANDELEN 
 ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...

    Onderhandelen

    ONDERHANDELEN ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...
  • VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? 
 In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...

    Argumenteren

    VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...