of 59054 LinkedIn

Help! Ik heb een POP-gesprek

Binnenkort begint bij ons het circus weer of, zoals wij dat noemen, de POPpenkast. Moeten we bij onze manager een POP gesprek gaan voeren. Ter voorbereiding daarop ben ik nu bezig om het formulier in te vullen dat gisteren mijn mailbox binnenstormde met de veelbelovende aankondiging ‘Tijd om weer aan je toekomst te denken…’.

Het zal wel. Ben benieuwd hoe die nieuwe dat gaat doen. De vorige manager was niet zo moeilijk. Die was sowieso al makkelijker bereikbaar. Zijn deur stond letterlijk altijd open en hij struinde ook vaak over de afdeling. Waar andere managers zich opsloten in vergaderkamers, zich in hun kantoor verborgen achter hun laptop of met een indrukwekkende stapel papier door de gangen stapten, leek die van ons zeeën van tijd te hebben, in elk geval voor ons. Hij kende ons dan ook door en door en had vaak tijd voor een praatje.

 

Als we een functioneringsgesprek hadden, vroeg hij aan het eind gewoon welke ambities we hadden en of we iets nodig hadden om die ambities te verwezenlijken. Niks geen dikke papierbrij doorworstelen.  Hij was kritisch op de directie en vond dat ze veel te gewichtig deden.  Hij was niet zo van de vergezichten (kun je tegenwoordig ook makkelijk premier mee worden), maar had zijn zaakjes altijd prima voor elkaar, daar konden ze aan de top niets van zeggen. Toch pruimden ze hem niet. Laten we maar zeggen dat hij gewoon niet paste in de interessant lijkende managementcultuur in onze gemeente.

 

De nieuwe heeft daar kennelijk geen moeite mee. Hij zit er nu een maand of twee en precies zoveel keer heb ik hem gezien. Bij het voorstelrondje en tijdens een afdelingsoverleg. Hij is gek op papier, het lijkt wel of hij aandelen heeft in een papierfabriek. Neem dit document nou dat elf blaadjes beslaat, ELF. Dit gaat toch helemaal nergens over.

 

Nou laat ik maar gauw beginnen. Het begint met wat leeswerk over de introductie van een POP:  een zelfanalyse, het ontwikkelgesprek en een, ja daar komt ie, POP-overeenkomst.  Wie wil nou een POP-overeenkomst?  Mijn bazen in elk geval wel, hiertoe vast opgestookt door overijverige HRM-meisjes die van de drie simpele blaadjes van vorig jaar er nu elf wisten te maken. Knap hoor!

 

Waar ben ik goed in, wat wil ik verbeteren en wil ik ook op termijn ander werk gaan doen. Tja baas, als je niet weet waar ik goed in ben, ben je geen knip voor de neus waard. Ik hoef voor mezelf niets te verbeteren. Ik geloof niet zo in dat competentie gedoe. Ik ga liever aan de slag met de dingen die ik goed kan. Ja, ik wil wel gemeentesecretaris worden, al is het maar voor één dag. Je bent dan de baas van alle ambtenaren en ik zou die dag gebruiken om heel veel papierwerk en andere rompslomp af te schaffen, uiteraard te beginnen bij het POP-gesprek.

 

Ik zou de managers verplichten om gewoon af en toe eens even langs te lopen bij de mensen en een praatje met ze aan te knopen. En dan één keer per jaar een mooi gesprek waar je samen de tijd voor neemt. Lekker buiten de deur lunchen en gewoon van mens tot mens met elkaar praten. Geen bureaucratische rimram, want met een goed gesprek hebben we echt geen POP meer nodig.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door E. paré (Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur) op
Lex, uit het hart gegrepen. Als we niet oppassen gaat we kopje onder aan bureaucratische regeltjes.
Door Jolanda van Achthoven (HRM-meisje) op
Inderdaad leuk artikel.
Maar graag niet denigrerend naar HRM meisjes wijzen. Er zijn ook HRM-meisjes die hard werken en proberen de papier winkel in balans te houden/verminderen!
Door Gert-Jan Brouwer (Teamleider) op
Helemaal met het artikel eens. Lees het boekje "Verdraaide organisaties" van Wouter Hart maar eens.
Door Bert op
Leuk artikel en erg herkenbaar!

Inderdaad is een van de redenen van deze Poppenkast dat er zoveel HRM medewerkers zijn. Bij gemeenten lopen veel te veel HRM-medewerkers, communicatieadviseurs en controllers rond. Vergelijk die HRM-capaciteit maar eens bij de norm binnen het bedrijfsleven: 1 medewerker per 2000 man personeel. Sommige bedrijven zelfs 1 per 3000. En daar zijn ook vaak minder rigide Cao-afspraken gangbaar (en dus maatwerk, waarvoor je HRM nodig hebt) en wordt er veel vaker iemand ontslagen (ook weer een zwaarder HRM-traject). Desalniettemin veel minder HRM'ers per medewerker.

Bij de overheid lopen er massa's rond en wat gaan die doen: POP-formulieren opblazen e.d.. Je moet toch wat op zo'n dag!

Overigens zijn ook de opmerkingen over de sfeer binnen de managerkaste herkenbaar.
Door Mark de Vries (Adviseur Aantrekkelijk Werkgeverschap) op
Tja, moet je daar nu de schuld aan HR geven? Misschien is het wel zo dat HR steeds meer nieuwe dingen verzint omdat de eerdere verzinsels niet werden opgepakt.
Hét signaal van Lex Bruijn lijkt me dat managers en medewerkers meer moeten werken aan het maken van echt contact: elkaar leren kennen en daarmee meer duidelijkheid over inzetbaarheid krijgen.
Het maken van écht contact wordt nu ook verwacht van ambtenaren die met regie en participatie bezig zijn.... Daar zijn vele ambtenaren nog te weinig in getraind en als ze daar zichzelf niet toe dwingen, zullen ze er te langzaam beter in worden.
Voer regie op het maken van contact! Geen papieren, maar persoonlijk contact. Managers en interim managers zouden daarin vaker een goed voorbeeld in moeten laten zien. Starten met intenties, gewoon doen en daardoor beter worden. En vooral niet wegbewegen in juridische en financieel control en procesverbeteringstrajecten.....
Door Henk Wolfs (Interimmanager) op
Geweldig stuk Lex, wanneer we HRM afdelingen nou eens minimaal halveren, dan hebben we waarschijnlijk al direct meer tijd voor onze mensen, want ze blijven daar dingen verzinnen, die weinig toegevoegde waarden hebben voor onze ' klanten' ( burgers ). Stel je eens voor, je bent schilder en je gaat aan je baas een pop-gesprek vragen ! Ik denk dat je in 9 van de 10 gevallen onmiddellijk kunt vertrekken.

Afbeelding

Marathon 7, 1213 PD Hilversum
Postbus 447, 1200 AK Hilversum
Telefoonnummer 035 – 760 48 50
E-mail:
info@bestuursacademie.nl
www.bestuursacademie.nl

Meer nieuws

Binnenkort van start

Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht  

12 december  

Grondexploitatie 

13 december

Aanbestedingsrecht Basis  

19 december

Bestemmingsplan  

20 december

Bouwen en wonen

20 december

Identiteit, documentherkenning en fraude  

20 december

Overheidsparticipatie

11 januari

Leiderschap in de Publieke Sector

30 januari  

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Een andere rol voor de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Bloggers

Whitepapers