of 59232 LinkedIn

Competentiemanagement: mag het ietsjes minder.

Competentiemanagement is verworden tot een speeltje voor de afdeling P&O. Alleen al dit dure woord leidde ertoe dat de P&O-er voortaan werkzaam was op de afdeling HRM en zich ging bezig houden met het bedenken van allerlei manieren om de medewerker te onderhouden en te ontwikkelen. De medewerker wordt daarbij voortaan opgemerkt als een serie competenties. Competenties beschrijven werd vooral beschouwd als een prima vervanging van de functieomschrijving. Die leidde tenslotte maar al te vaak tot onzinnige haarkloverijen en een veelvoud aan functieaanpassingen en -waarderingen door een duur bureau.

Competentiemanagement wekt ook de suggestie dat je competenties kunt managen, het tegendeel is veelal waar. Toch doen de HRM-ers hun uiterste best om elkaar te overtreffen in het samenstellen van de dikste competentiehandboeken. Een beetje organisatie onderscheidt in elk geval een aantal algemene competenties voor elke medewerker, met daarnaast een aantal functiespecifieke competenties. Dat het ook voor HRM-ers heel erg lastig is om competenties te beschrijven valt op als willekeurig welk handboek ook wordt opengeslagen.

 

Een attente lezer ziet in de beschrijvingen dat er van alles door elkaar heen wordt gebruikt, zoals kennis, gedrag, persoonskenmerken en houdingen. Verder verdienen de eerder genoemde dure bureaus nu heel veel geld aan het opstellen van allerlei competenties en het liefst op verschillende niveaus. Zo onderscheiden de competentiefreaks schriftelijke communicatie op vier niveaus en mondelinge op drie.

 

De arme manager, die zich met de hele hype rond competentiemanagement geen raad weet, maar wel de functioneringsgesprekken moet afnemen, is blij met de ondersteuning die de HRM medewerker hem biedt middels het verschaffen van afvinklijstjes per persoon. Het enige wat het afdelingshoofd nog moet doen is een vinkje zetten achter de competenties die beheerst worden en met de medewerker te bespreken wat deze nog moet doen om de andere vinkjes te verdienen.

Helemaal fout natuurlijk! Net als in de sport heeft het niet zoveel zin om te gaan werken aan wat niet of onvoldoende wordt beheerst. Beter is het om de sterke kanten verder te ontwikkelen, de talenten van de medewerker in de schijnwerpers te zetten en te gebruiken. Dat geeft de medewerker echt zelfvertrouwen en werkplezier.

Employee-development is waar een goede organisatie behoefte aan heeft en als dat goed gebeurt, kunnen de competentiebeschrijvingen in de prullenbak. Laat het alstublieft over aan de managers om te bepalen welke mensen hij nodig heeft, laat hem samen met die mensen aan hun ontwikkeling werken, dan komt het allemaal goed.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Marathon 7, 1213 PD Hilversum
Postbus 447, 1200 AK Hilversum
Telefoonnummer 035 – 760 48 50
E-mail:
info@bestuursacademie.nl
www.bestuursacademie.nl

Meer nieuws

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Een andere rol voor de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Bloggers

Whitepapers

  • Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...

    Beïnvloeden

    Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...
  • ONDERHANDELEN 
 ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...

    Onderhandelen

    ONDERHANDELEN ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...
  • VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? 
 In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...

    Argumenteren

    VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...