of 59250 LinkedIn

Achtergrond

  • Wandelend door de gangen van een departement of een gemeentehuis, lijkt het vaak genoeg op elk willekeurig ander kantoorgebouw. Het stadhuis zou zomaar een verzekeringsmaatschappij of het hoofdkantoor van een grootgrutter kunnen zijn. 

    Schijnwerelden

    Wandelend door de gangen van een departement of een gemeentehuis, lijkt het vaak genoeg op elk willekeurig ander kantoorgebouw. Het stadhuis zou zomaar een verzekeringsmaatschappij of het hoofdkantoor van een grootgrutter kunnen zijn. 

  • Decentrale overheden moeten het voortouw nemen bij de energietransitie. Maar niet alle lokale initiatieven zijn meteen rendabel. Maak vaker gebruik van de Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB), betogen Jan Smits en Frank van der Kroon. Die biedt een financieel fundament zonder risico op verboden staatssteun.

    Essay: Energietransitie: lokalen aan zet

    Reageer

    Decentrale overheden moeten het voortouw nemen bij de energietransitie. Maar niet alle lokale initiatieven zijn meteen rendabel. Maak vaker gebruik van de Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB), betogen Jan Smits en Frank van der Kroon. Die biedt een financieel fundament zonder risico op verboden staatssteun.

  • Een burgerinitiatief trok de discussie over het kwakkelende centrum van Nijverdal vlot, met winst voor alle partijen. Al was het afbreukrisico voor raad en wethouder groot. En likken ambtenaren nog steeds hun wonden. ‘Ben je van de gemeente? Opzouten!’

    Burgers redden onvriendelijk dorp

    Een burgerinitiatief trok de discussie over het kwakkelende centrum van Nijverdal vlot, met winst voor alle partijen. Al was het afbreukrisico voor raad en wethouder groot. En likken ambtenaren nog steeds hun wonden. ‘Ben je van de gemeente? Opzouten!’

  • De ondermijning van het lokaal bestuur door criminelen zou groeiende zijn. Toch zijn er maar heel weinig concrete voorbeelden bekend. ‘We weten lang niet alles.’

    ‘Veel blijft onder de radar’

    De ondermijning van het lokaal bestuur door criminelen zou groeiende zijn. Toch zijn er maar heel weinig concrete voorbeelden bekend. ‘We weten lang niet alles.’

  • Ahmed Marcouch is de nieuwe burgemeester van Arnhem. De gemeenteraad wilde een burgemeester met veel oog voor veiligheid. Die hebben ze gekregen, maar Marcouch wil veel meer zijn dan ‘sheriff’ – de bijnaam die hij in Amsterdam-Slotervaart kreeg. ‘Ik wil de gemeenschapszin versterken’.

    ‘Integreren zit in mijn bloed’

    Ahmed Marcouch is de nieuwe burgemeester van Arnhem. De gemeenteraad wilde een burgemeester met veel oog voor veiligheid. Die hebben ze gekregen, maar Marcouch wil veel meer zijn dan ‘sheriff’ – de bijnaam die hij in Amsterdam-Slotervaart kreeg. ‘Ik wil de gemeenschapszin versterken’.

  • Het lijkt nog even weg, maar over een half jaar worden de leden van de gemeenteraad gekozen en start het proces van collegevorming in bijna vierhonderd gemeenten. En dat is een vak op zich. Kijk maar naar de moeite met formeren bij de rijksoverheid, grondig beschreven door Carla van Baalen e.a. 

    Is formeren te leren?

    Het lijkt nog even weg, maar over een half jaar worden de leden van de gemeenteraad gekozen en start het proces van collegevorming in bijna vierhonderd gemeenten. En dat is een vak op zich. Kijk maar naar de moeite met formeren bij de rijksoverheid, grondig beschreven door Carla van Baalen e.a. 

  • Meten is weten. Toch is beleid lang niet altijd gebaseerd op wetenschappelijke data en is evalueren een ondergeschoven kindje. In Amerika zorgt Results for America ervoor dat lokale overheden hun beleid ‘evidence based’ maken. Wat kan een Nederlandse gemeente daarvan leren?

    Steden die zeker werken

    Meten is weten. Toch is beleid lang niet altijd gebaseerd op wetenschappelijke data en is evalueren een ondergeschoven kindje. In Amerika zorgt Results for America ervoor dat lokale overheden hun beleid ‘evidence based’ maken. Wat kan een Nederlandse gemeente daarvan leren?

  • Straf, zorg en bestuur zijn geen aparte domeinen meer. Om de kans op recidive door delictplegers te verminderen en een veiliger buurt én samenleving te creëren, moeten reclassering en gemeenten de handen vaker ineenslaan. Dat is de overtuiging van Sjef van Gennip en Liesbeth Spies. Die samenwerking krijgt op steeds meer plaatsen vorm en inhoud, maar is nog lang niet overal vanzelfsprekend. 

    Essay: Combineer zorg, drang en dwang

    1 reactie

    Straf, zorg en bestuur zijn geen aparte domeinen meer. Om de kans op recidive door delictplegers te verminderen en een veiliger buurt én samenleving te creëren, moeten reclassering en gemeenten de handen vaker ineenslaan. Dat is de overtuiging van Sjef van Gennip en Liesbeth Spies. Die samenwerking krijgt op steeds meer plaatsen vorm en inhoud, maar is nog lang niet overal vanzelfsprekend. 

  • Juist lokale bestuurders kunnen leren van de recente aanslagen in Europa, betoogt Menno van Duin. De lector crisisbeheersing van het Instituut Fysieke Veiligheid is co-auteur van een handreiking voor een veerkrachtige bestuurlijke aanpak van terreur.

    ‘Driehoek is boegbeeld bij terreur’

    Juist lokale bestuurders kunnen leren van de recente aanslagen in Europa, betoogt Menno van Duin. De lector crisisbeheersing van het Instituut Fysieke Veiligheid is co-auteur van een handreiking voor een veerkrachtige bestuurlijke aanpak van terreur.

  • Ina Sjerps werd gemeentesecretaris van Apeldoorn toen de stad de grondaffaire moest verwerken. Nu wordt ze de hoogste ambtenaar in Rotterdam, dat net het Waterfront-debacle achter de kiezen heeft. ‘Wat is er nu mooier om een stad of een organisatie mede uit de put te helpen halen?’

    ‘Je moet ook nee durven zeggen’

    Ina Sjerps werd gemeentesecretaris van Apeldoorn toen de stad de grondaffaire moest verwerken. Nu wordt ze de hoogste ambtenaar in Rotterdam, dat net het Waterfront-debacle achter de kiezen heeft. ‘Wat is er nu mooier om een stad of een organisatie mede uit de put te helpen halen?’