Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Monitor detailhandel: leegstand daalt

Het aantal vierkante meters leegstaande winkelvloer in Nederland is afgelopen jaar met bijna 300.000 gedaald. Ook zijn er vijfhonderd leegstaande winkels minder. Dat blijkt uit onderzoek van Locatus op verzoek van de Detailhandelsvereniging Nederland. Het percentage leegstand daalde tussen 1 juli 2016 en 1 juli 2017 van 8,3 naar 7,4 procent.

23 augustus 2017

Het aantal vierkante meters leegstaande winkelvloer in Nederland is afgelopen jaar met bijna 300.000 gedaald. Ook zijn er vijfhonderd leegstaande winkels minder. Dat blijkt uit onderzoek van Locatus op verzoek van de Detailhandelsvereniging Nederland. Het percentage leegstand daalde tussen 1 juli 2016 en 1 juli 2017 van 8,3 naar 7,4 procent. 

Drie verklaringen
De Detailhandelsvereniging geeft in haar Lokale monitor 2017 drie verklaringen voor de trend. Veel leegstaande winkels werden omgebouwd tot woningen. Daarnaast kregen afgelopen jaar circa duizend winkels een nieuwe bestemming als horecagelegenheid. Ook kwam de vorige monitor kort na het faillissement van V&D tot stand, dat de leegstand opjoeg. Inmiddels hebben veel voormalige V&D-panden een nieuwe bestemming gekregen.

Grote verschillen
De verschillen in leegstand tussen de diverse regio’s zijn groot. In Limburg is die met 10,2 procent nog steeds het hoogst. Utrecht komt er met 5,8 procent leegstand het beste vanaf. De leegstand daalde het sterkst in Groningen (-2,4 procent) en Friesland (-2,2).  Onder de 36 onderzochte grotere gemeenten had Assen met 13,1 procent veruit de meeste leegstand en scoorde Delft (3,9) het best.

Gemeentelijke winkelvisies
De Detailhandelsvereniging hield ook de gemeentelijke visies op het lokale winkelbeleid tegen het licht. Een derde daarvan bleek ouder dan vier jaar en is volgens de vereniging hard toe aan actualisatie. In de helft van de onderzochte gemeenten ontbreekt duidelijk beleid voor het terugdringen van het aantal winkelmeters en wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen kansrijke en kansarme gebieden.   

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JaapvV / adviseur
De leegstand stijgt en daalt... beter lijkt het me de vergelijking tussen online aankopen (8%) en fysieke retail vaker te benadrukken. Niet zo spectaculair voor de winkelgoeroes natuurlijk, maar wel relevanter voor de winkeliers. Overigens vallen in mijn woonplaats steeds meer grote gaten in de centrale winkelstraten. Ketens als coolcat, xenos en anderen verdwijnen gewoon. Een grote fotozaak vecht achter de schermen voor overleving. Als de toeristen weer naar huis gaan zal het hier knap stil worden.
Jan
De leegstand wordt vaak verhuld opgevuld door het zoveelste koffietentje dat nauwelijks het hoofd boven water kan houden door de moordende concurrentie. Ook zie je overal kappers verschijnen, ook al geen vetpot. Zo lijkt de leegstand minder te worden, maar de winkelstand kachelt hard achteruit.
Cees-Jan Pen / Lector
Het is natuurlijk gewoon mooi nieuws dat leegstand daalt agv economische groei en ook transformatie. Toch verbloemt deze mooie titel leegstand daalt de problemen in menig binnenstad. Het is goed te benadrukken dat de daling mede komt door de sterke groei en prestaties van de 25 top binnensteden. In onder meer Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven zou je wellicht al kunnen spreken van een te lage leegstand. Elders blijft de problematiek om retailmeters te schrappen, meer te transformeren en centrum compacter en vitaler maken nog steeds zeer groot. Mijn oproep zou eerder zijn dat we ons niet moeten laten verblinden door deze cijfers en rug recht moeten houden m2 te schrappen en te kiezen voor kansrijke en loslaten kansloze delen. Zie ook mijn reactie op Detailhandel NL rapport: http://www.stadszaken.nl/economie/retail/1120/di …
Advertentie