Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Grote gemeenten geven auto nog ruim baan

De auto domineert nog steeds het vervoersbeleid van de twintig grootste gemeenten. Meer dan de helft van de ruimte op straat (53 procent) is voor auto’s gereserveerd. Voor voetgangers is een derde weggelegd (33 procent) en voor fietsers 12 procent.

09 augustus 2017

De auto domineert nog steeds het vervoersbeleid van de twintig grootste gemeenten. Meer dan de helft van de ruimte op straat (53 procent) is voor auto’s gereserveerd. Voor voetgangers is een derde weggelegd (33 procent) en voor fietsers 12 procent. 

Grote verschillen
Dat blijkt uit door adviesbureau Geodan in opdracht van Milieudefensie uitgevoerd onderzoek. Wel blijken er tussen de gemeenten grote verschillen te bestaan. In Den Haag valt voetgangers 43 procent van de ruimte op straat ten deel, de hoogste score van alle twintig gemeenten. Maar met de 10 procent die voor fietsers resteert, staat de gemeente weer onderaan.


Ruimte voor voetgangers
Ook Amsterdam en Haarlem scoren goed met de ruimte die zij aan voetgangers toebedelen. De fietser is het beste af in Zwolle, gevolgd door Almere en Groningen. Wie het liefst met per auto reist, moet naar Apeldoorn, Haarlemermeer of Amersfoort: daar is 61 procent van de ruimte voor autovervoer bestemd. Zoetermeer, Haarlemmermeer en Zaanstad bieden de automobilist de meeste parkeerruimte.


Duurzamer vervoersbeleid  
Volgens Milieudefensie wordt de omslag naar een duurzamer vervoersbeleid weliswaar door veel gemeenten met de mond beleden, maar nog te weinig in praktijk gebracht. ‘In veel ruimtelijke ordeningsplannen staat nog altijd de ‘bereikbaarheid met de auto’ in plaats van ‘bereikbaarheid’ centraal.’

Lees het hele rapport met de scores per gemeente hier.  

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Laten we blij zijn dat er nog zoveel automobilisten bereid zijn zich als melkkoeien te laten gebruiken. Zo levert iedere auto die 15.000 kilometer per jaar rijdt 500 euro accijns op, alsmede bij zakelijk gebruik een forse bijtelling op en wegenbelasting op. De overheid levert geen duidelijke tegenprestatie behoudens het uitschrijven van bekeuringen.
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Nu alle milieuproblemen zijn opgelost is Milieudefensie bezig om een nieuwe markt te ontwikkelen. Daarbij worden dezelfde frame technieken gebruikt om stemming te maken zonder dat er een inhoudelijk studie over nut, functie en maatschappelijke bijdrage van vervoersmodaliteiten is uitgevoerd.



Wie tegen framen door Trump en consorten is, moet ook tegen framen door Milieudefensie zijn.
Rogier
Diepgravend onderzoek heeft uitgewezen dat een auto 10 keer zo groot is als een fiets!

Stel je eens voor dat de openbare ruimte precies andersom verdeeld was. Dan had je zeeën van asfalt waar fietsers verdrinken in de ruimte en een enorme parkeerdruk waarbij alleen veelverdieners nog een parkeerplaats kunnen kopen.

De opdrachtgever van dit onderzoek zegt zoals gewoonlijk al genoeg.
Advertentie