of 59221 LinkedIn

Vol verwachting klopt ons hart

Ongeveer 80% van alle reorganisaties mislukt. Gemeente Amsterdam staat nu voor de niet geringe taak om bij de 20% te gaan horen. Over kerstgeschenken, continu verbeteren en het nieuwe doen.

Sinds 1 januari heeft Gemeente Amsterdam officieel een nieuwe organisatie. Tot vorig jaar was de gemeente eigenlijk één groot eilandenrijk: alle diensten hadden hun eigen eindverantwoordelijke directeur, hun eigen P&O afdeling, hun eigen begroting, hun eigen ICT-systemen, hun eigen kerstpakket, en ga zo maar door. Dat is per 1 januari verleden tijd. We hebben de organisatie meer gestroomlijnd  en het is meer dan ooit eén organisatie met één gezicht naar buiten. Het centrale motto: samen voor 1Amsterdam.

 

Het stof begint al een beetje neer te dalen. Collega's hebben hun verhuisdozen uitgepakt, kennis gemaakt met elkaar, hun computer werkt weer en langzaam begint iedereen zijn weg te vinden in de nieuwe organisatie. Over tot de orde van de dag? Nee, dat niet. Een structuurverandering is geen doel op zich. We hebben de gemeentelijke organisatie anders ingericht omdat we verwachten de Amsterdammer zo beter van dienst te kunnen zijn. En niet alleen de Amsterdammer, maar ook alle ondernemers, bedrijven, de mensen die hier werken en de miljoenen dagjesmensen en toeristen die de stad jaarlijks bezoeken. De gemeente wil flexibeler kunnen inspelen op veranderingen in de samenleving, beter samenwerken met bewoners, corporaties, de politie, ondernemers, zorginstellingen. Minder langs elkaar heen werken. Sneller en slagvaardiger en makkelijker bereikbaar, ook na 17.00 uur.

 

Veel is al in gang gezet. Zo zitten we al volop in de overgang van 54 verschillende loketten naar zeven identieke Stadsloketten. Bij die loketten kunnen bewoners en ondernemers voortaan voor alles terecht: van paspoort tot parkeervergunning. Niet alles gaat in één keer goed. Zo heeft het eerste, identieke kerstgeschenk voor alle ambtenaren voor de nodige beroering gezorgd. Onder meer Het Parool, AT5, Radio 1 én Binnenlands Bestuur, hebben er aandacht aan besteed. De meningen liepen uiteen van 'zeurende ambtenaren' tot 'gebrek aan waardering'. Er valt in ieder geval genoeg van te leren.

 

Om de organisatieverandering te laten slagen, moet er nog veel gebeuren. De echte verandering zit niet in een nieuwe structuur, maar in een andere manier van samenwerken, met elkaar en met de stad. Dat gaat niet met een Plan van Aanpak of een nieuw beleidskader. Het zit hem in meer ruimte en verantwoordelijkheid voor medewerkers om zelf keuzes te maken. Het zit hem in jezelf elke dag verbeteren, in elke dag betere resultaten boeken voor de stad en samen willen leren. Niet te snel 'nee' verkopen aan de ondernemer, maar samen kijken of het binnen de regels wél kan. Ik noem dat het nieuwe doen.

 

Vol verwachting klopt ons hart. Maar het is niet een kwestie van rechtop zitten en wachten tot je iets krijgt. We moeten volop aan de bak. We gaan alleen tot die 20% behoren als we volhouden.

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.