Advertentie
carrière / Column

Van blauwdruk naar action lab

Heb in het afgelopen jaar in meerdere veranderkeukens mogen rondneuzen. Met veel plezier overigens! Om het zittende management te assisteren bij de transformatie van het verticale machtsdenken naar een meer horizontale netwerkfilosofie. Gericht op het operationaliseren van nieuwe organisatievormen gestuurd door waarden als vertrouwen en verbinding.

29 december 2013

Met eigenschappen als gelijkwaardigheid, wederkerigheid en openheid. Maar ook gebaseerd op common ground, enthousiasme en gezamenlijke daad- en denkkracht. Gefocust op dat gemeenschappelijke hogere doel. Om zo het denken van eigen instituties om te vormen naar het creëren van publieke waarde voor burger en ondernemer. Of voor leerling en leerkracht, voor patiënt en hulpverlener, voor reiziger, etc.
 

En dat heeft ook geleid tot zichtbare resultaten. Passend in deze ontwikkeling. Want te denken bijvoorbeeld van de vooraf ingevulde belastingaangifte om zo het aangifteproces voor ons als burgers maximaal te faciliteren? Of het feit dat meer dan 9 miljoen landgenoten DigiD actief gebruiken? Of de nieuwe gemeente Molenwaard die het gemeentehuis gewoon heeft afgeschaft? Of de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat die dagelijks meer dan 250 vragen te verwerken krijgt van betrokken gebruikers…
 

Maar de schaduwkant is dat nog te veel van die transformaties klassiek worden vormgegeven. Doordrenkt met een ‘wij-weten-wel-wat-goed-voor-u-is’ gehalte. Vanuit indrukwekkende torens voorzien van glimmende bureaus. En laat dat nou net niet de bedoeling zijn. Want de vernieuwing zit ‘m namelijk vanaf dag één in de wijze waarop je het aanpakt. In de sfeer van ‘the medium is the message’. En daarin is geen plaats voor het traditionele blauwdruk-denken. Met langdurige grondige studies voorzien van lijvige rapporten. Die na lang studeren in feite al weer achterhaald zijn in een wereld die bol staat van veranderingen.
 

Want het realiseren van vernieuwingen in de praktijk van alledag betekent in ieder geval dat we moeten stoppen met insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Nee, de kunst is op zoek te gaan naar patroondoorbrekende interventies. Want waar patronen worden doorbroken ontstaan hele nieuwe werelden. Om zo nieuwe kansen te kunnen verzilveren. En dat betekent dus anders veranderen. Waarbij we de draai moeten maken van het conventionele veranderen (‘denken-analyse-doen’) naar het meer eigentijdse veranderen (‘see-feel-change’). Met minder aandacht voor one size fits all, procedures en structuren en meer voorrang voor eigen initiatief, tastbare pilots, differentiatie, etc. Belangrijk is om dit als een integrale opgave van en voor de organisatie vorm te geven. Het gaat immers niet alleen om het resultaat zelf, maar ook om het proefondervindelijk ervaring opdoen met die nieuwe manier van werken: the journey is the destination.

En wat daarbij helpt is om als top een paar tegendraadse initiatieven te initiëren. In de sfeer van Covey (‘begin met het einde voor ogen’): operationaliseer een show case, een soort van action lab waarin je laat zien hoe de toekomst van je organisatie er écht uitziet. In de praktijk. Opdat je collega’s het kunnen voelen. Als het ware kunnen proeven. Of ga erop uit: voel wat er leeft. Zoals een ziekenhuisdirectie die zichzelf twee dagen als patiënt liet opnemen in het eigen ziekenhuis. Of selecteer een paar hoofdprocessen. Vanuit het gezichtspunt van de klant of gebruiker: end to end dus. En zorg ervoor dat hier multidisciplinair aan wordt gewerkt. Met een geïntegreerd team dat alle noodzakelijke competenties in zich heeft. Waarbij je in de sfeer van Michael Hammer het re-engineering – het fundamenteel opnieuw ontwerpen van bedrijfsprocessen, met als doel dramatische verbeteringen te realiseren op de belangrijkste prestatie-indicatoren, zoals kosten, kwaliteit, snelheid en service – écht operationaliseert.

Want zeg nou zelf: het gaat toch om het genereren van energie. Om mensen in beweging te krijgen. Waarbij willen en kunnen op één lijn liggen! En ik weet niet hoe het bij jou zit, maar van een dik duf rapport versie negentien gaan mijn ogen niet direct fonkelen. Dat geeft mij niet het ‘Yes-I-can’ gevoel. Bij jouw wel?

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan Freie
je kan op twee manier naar dit artikel kijken: met cynisme over zoveel optimitimisme vervat in onhandig jargon, of de krenten uit de pap pikken en die tot je nemen.

ik kies voor het laatste: ik heb waardering voor een ziekenhuisdirectie die als patient hun eigen proces ondergaat. ik word enthousiast van zo'n voorbeeld. maar let wel op je taalgebruik!
Dirk-Jan de Bruijn / programmadirecteur interactieve bedrijfsvovering Justitie
Dank voor al jullie reacties! Leuk om te lezen. Geeft aan dat het onderwerp leeft.
Matt Poelmans / Directeur CitizenVision
Zo moet het inderdaad, dat willen we al bijna 20 jaar met de eOverheid en vergelijkbare plannen. Hoe komt het toch dat deze benadering zo weinig resultaat oplevert? Ook voor een optimist overtuigen de voorbeelden niet echt. Wat moet er gebeuren voor een doorbraak?



Heeft die ziekenhuisdirectie het trouwens overleefd?
Arre zuurmond
Er is veel geinvesteerd in de transformatie van net openbaar bestuur,mer zijn goede rapporten te over, van de wrr, infodrome, justitie, rmo, raad voor openbaar bestuur, rapport doctors van leeuwen, etc. Ook zijn er erg veel experimenten geweest, en toch lijkt de echte doorbraak er nog niet te zijn.

Ik denk dat dat enerzijds niet helemaal waar is, want er zijn organisaties die in de laatste twintig jaar werkelijk heel veel beter zijn geworden, zoals de RDW. Anderzijds komt het omdat transformatie nu eenmaal een vreselijk taai proces is, dat je alleen niet met het creatieve optimisme zoals dirk jan dat beschrijft bereikt. Je hebt een visie nodig op organiseren, op beleid, op verhouding politiek en ambtelijk apparaat, op liederschao, professionaliteit, de strategische middelenfuncties (hr, ict, finance, juridisch), en gruwelijk veel verstand van het primaire proces, waarbij je onderscheid moet maken tussen organisaties die beleid maken, toezichthouden, uitvoeren (handhaven en of dienstverlenen) of beheren. Er zijn enorme uitdagingen waar je een antwoord op moet hebben, zoals van buitennaar binnen denken, denken in doelgroepen, maatschappelijke waarde ipv efficientie, etc.

Al die vraagstukken zijn vaak tegelijkertijd aan de orde, en dan is een creatieve, innovatie aanpak gedoemd te mislukken, waarna de oude orde zich herpakt...
Rik / journalist
Van een intro op de homepage met zoveel jargon en een column met nog veel meer jargon en gekunstelde woorden gaan mijn ogen ook niet fonkelen. Pfffff
Bobo Bonobo
Met eigenschappen als gelijkwaardigheid, wederkerigheid en openheid. Maar ook gebaseerd op common ground, enthousiasme en gezamenlijke daad- en denkkracht. Gefocust op dat gemeenschappelijke hogere doel. Om zo het denken van eigen instituties om te vormen naar het creëren van publieke waarde voor burger en ondernemer.



Waar is Plasterk wanneer je hem nodig hebt?!!

S. Uf
Ik persoonlijk lees liever een 'dik duf rapport' dan dat ik deze nietszeggende, inhoudsloze, holle frasen moet 'doorworstelen'.
Wethouder van Bobotaal
Mijn welgemeende complimenten.



Deze column zou zeker niet misstaan hebben op www.bobotaal.nl
Advertentie