of 59054 LinkedIn

Weginspecteurs lopen steeds meer risico

Auto's van weginspecteurs zijn dit jaar al 13 keer aangereden. In alle gevallen stond de wagen van Rijkswaterstaat op of langs de snelweg om de plaats van een ongeval te markeren, meldde de rijksdienst.
4 reacties

Auto's van weginspecteurs zijn dit jaar al 13 keer aangereden. In alle gevallen stond de wagen van Rijkswaterstaat op of langs de snelweg om de plaats van een ongeval te markeren, meldde de rijksdienst dinsdag. De medewerkers bleven ongedeerd, maar de schade was vaak fors.

Afgekruist
Een woordvoerster kon niet zeggen of er sprake is van een toename vergeleken met 2013. Cijfers daarover zijn nog niet voorhanden. Opvallend is volgens haar wel dat alleen al in juli vier keer op een auto van Rijkswaterstaat is ingereden. Vaak worden rijstroken al ruim vóór de plaats van het ongeval afgekruist op borden boven de snelweg.

Niet bewust
De dienst gaat er overigens niet van uit dat bestuurders het rode kruis bewust hebben genegeerd. Sommige zeiden dat ze niet of te laat zagen dat ze op een afgekruiste rijstrook reden.

Vier incidenten in een maand
De vier incidenten in deze maand vonden plaats op de A28 bij Zwolle, de A10-West bij Amsterdam, de A12 ter hoogte van Oosterbeek en de A28 bij Breda. Bij het ongeval in Oosterbeek, afgelopen zondag, hielp een weginspecteur bij een auto die in brand was gevlogen. Een touringcar reed in op zijn dienstwagen en de chauffeur van de bus raakte daardoor lichtgewond.
Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jaap (adviseur) op
Als je als automobilist iets niet of te laat ziet, b.v. een rood kruis van 1m2 of een grote gele hulpwagen van een weginspecteur, dan lijkt het me beter dat je je verplicht laat nakijken of verplicht opnieuw rij-examen doet.
Door Michiel F (schippertje) op
Zou het soms ook iets te maken kunnen hebben met de verhoogde max. snelheid? Of de afwijkende wegmarkeringen bij plus- en/of spitsstroken, (te) veel toe- en afritten en de onduidelijkheden die daarbij zijn ontstaan?
Ook kun je de conclusie trekken dat de miljoenen kostende VKM systemen boven en langs de weg kennelijk niet of onvoldoende werken.
In een passagiersbus mag je tijdens de rit niet spreken met de bestuurder, maar een groot beeldscherm voor zijn /haar neus is kennelijk toegestaan?!
Hoe dan ook het is schandalig dat deze mensen met gevaar voor eigen leven hun beroep moeten uitoefenen.
Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Het gedrag van veel automobilisten is abominabel. Helaas doet de overheid veel te weinig aan handhaving. Wie 8 kilomter te hard rijdt, krijgt digitaal de rekening thuis gestuurd. Wie mobiel zit te bellen of te mailen, heeft een heel lage kans om gepakt te worden. Je ziet ook steeds meer idioten die van links naar rechts over de weg racen en even remmend nog de afslag nemen. Goed handhaven en deze verkeerscriminelen direct het rijbewijs afpakken voor 6 maanden. En geen geluter geleuter bij de rechter. Opletten en anders vet pech. Bij werkzaamheden moet er gewoon politie staan te controleren. Overtreders direct staande houden en stevig bekeuren. Wie vaak in Zwitserland of Duitsland rijdt, weet dat het helpt. Het verdient zichzelf terug, alleen moet je agenten wel opvoeden voor een educatief handhavende taak. Aan goede omgangsvormen wil het nog weleens ontbreken bij onze gezagshandhavers.
Door Rob (spellingscontroleur) op
De A28 bij Breda? Ik wist niet dat er zo'n grote bocht in de A28 zat... ;)