Advertentie
carrière / Nieuws

Vijf verschillende normen voor topinkomens bij gemeenten

Lenferink-norm, De Graaf-norm, balkenendenorm, gemeentesecretaris-norm, Brabant-norm. Gemeenten hanteren verschillende normen bij topinkomens.

12 december 2012

Gemeenten en provincies hanteren verschillende normen bij de aanpak van veelverdieners. Het tv-programma Nieuwsuur stuitte bij een onderzoek op zeker vijf verschillende salarisvoorschriften, zo maakte het woensdag bekend.

Wet op topinkomens
Op 1 januari treedt een wet over topinkomens in werking waarbij werknemers van (semi-)collectieve instellingen niet meer mogen verdienen dan 130 procent van een ministerssalaris. Inclusief onkosten en pensioenbijdrage is dat 228.599 euro per jaar.

Eigen regels
Uit de inventarisatie van Nieuwsuur onder de 30 grootste gemeenten en 12 provincies blijkt dat 20 gemeenten en 11 provincies dit niet hebben afgewacht en al eigen regels hebben opgesteld of dat gaan doen. Er blijken op zijn minst vijf verschillende normen voor het maximale salaris van de directeur van een gesubsidieerde instelling te gelden. Zo hanteert de gemeente Leiden de zogenoemde Lenferink-norm (ongeveer 110.000 euro), de gemeente Haarlemmermeer de norm van de hoogste gemeentefunctionaris (125.000 euro) en de provincie Brabant de Brabant-norm (144.000 euro). Eindhoven en Den Haag gebruiken de balkenendenorm (193.000 euro). Nijmegen overweegt de De Graaf-norm in te voeren.

Een lijn 

CDA-Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg wil dat er één lijn in komt en gaat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken erop aanspreken.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Een discussie over en aanpak van absurde salarissen in de publieke sector is natuurlijk prima. Maar hoe zit het daarmee in de private sector? Daar horen we niet veel over, ook niet in het programma Nieuwsuur. En .....daar wordt ten koste van arbeidsplaatsen toch aardig wat weggeroofd (DE Blenders, Nutricia etc.), dit allemaal dankzij slechte wetgeving.
Petra
Vind ik toch wat anders: salarissen in de private sector. We kunnen er voor kiezen om iets te kopen bij DE of Nutricia, we kunnen het ook niet doen.....



In de publieke sector hebben we vaak die keuze niet en zijn we 'veroordeeld' tot zaken doen met een partij waar we dat liever niet mee zouden willen doen.
Frans
De gemeenteraad gaat, als vertegenwoordiger van de inwoners van een gemeente, over de besteding van de gemeentefinanciën. Daarover heeft het Rijk niets te zeggen. Laten we dat zo houden. Het Rijk kan de gemeenten natuurlijk wel gaan korten op de algemene uitkering (Gemeentefonds) als het Rijk vindt dat het gemeentegeld niet goed wordt besteed.
Els Boers, Krachtig Lokaal Bestuur / adviseur, auteur
@Frans. gelukkig kan het Rijk niet korten als zij vindt dat het niet 'goed' wordt besteed, het is aan de kiezer om te beoordelen of er goed met het gemeentegeld wordt omgegaan. En dat is maar goed ook, toch?
Niek / jurist
Net als CDA-Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg denk ik dat het goed is wanneer er één lijn komt. En dat is dat bestuurders, toezichthouders en personeel van de (semi)-collectieve sector en nutsbedrijven niet meer kunnen verdienen dan 90% van een ministerssalaris.
Advertentie