of 59250 LinkedIn

Tussen-cao rijksambtenaren ‘geen vetpot’

Vakbond FNV noemt de afspraak – een onderhandelsakkoord nog – ‘een tussen-cao'. Met de 1,4 procent loonsverhoging krijgen de medewerkers de inflatie gecompenseerd. Op die manier wordt voorkomen dat medewerkers bij het rijk (ongeveer 116.500) er op achteruitgaan. Verder zijn er in de cao geen inhoudelijke wijzigingen afgesproken: de rest van de cao blijft zoals hij was.

De vakbonden hebben met het ministerie van Binnenlandse Zaken een resultaat bereikt over een nieuwe cao voor rijksambtenaren. Die krijgen een loonsverhoging van 1,4 procent met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017.

Niet inhoudelijk
Vakbond FNV noemt de afspraak – een onderhandelsakkoord nog – ‘een tussen-cao'. Met de 1,4 procent loonsverhoging krijgen de medewerkers de inflatie gecompenseerd. Op die manier wordt voorkomen dat medewerkers bij het rijk (ongeveer 116.500) er op achteruitgaan. Verder zijn er in de cao geen inhoudelijke wijzigingen afgesproken: de rest van de cao blijft zoals hij was. ‘Deze ‘tussen-cao’ maakt de weg vrij voor onderhandelingen over een cao met inhoud en een serieuze loonsverhoging in 2018’, aldus FNV Overheid.  De onderhandelingen daarover gaan als het aan de bonden ligt binnenkort van start met de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken.

Koopkrachtbehoud
Sinds januari 2017 zitten de werknemers bij de rijksoverheid zonder cao. Na een loonsverhoging van 3 procent in 2016 volgen langdurige overleggen over een CAO voor 2017 en verder. De loonontwikkeling was daarbij volgens CNV Overheid vanaf het begin een struikelblok. ‘Omdat wij als CNV toch een groot belang hechten aan minimaal koopkrachtbehoud voor onze leden in 2017, is uiteindelijk bij de werkgever rijk afgedwongen om voor 2017, met terugwerkende kracht tot 1 januari, een salarisverhoging van 1,4 procent aan te bieden, gelijk aan de inflatie van dit jaar.’ Ook CNV beschouwt het resultaat als een tussen-cao. ‘Wij realiseren ons dat het bod geen vetpot is.’ De vakbonden gaan het nu bereikte onderhandelaarsresultaat voorleggen aan hun achterban.

Vangnet
De vorige CAO rijk liep eind vorig jaar af. In juni ondertekenden demissionair minister Plasterk en de bonden al een akkoord over het voortzetten van het Van Werk naar Werk-beleid. Daarmee kwam er structureel duidelijkheid over een vangnetregeling voor ambtenaren die betrokken raken bij reorganisaties. 

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Nick Jansen (GGB) op
De vakbonden hebben met het ministerie van Binnenlandse Zaken een resultaat bereikt over een nieuwe cao voor rijksambtenaren. Die krijgen een loonsverhoging van 1,4 procent met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017.

Waarom staat hier een CAO verhoging tot 1 januari 2017 en niet vanaf 1 januari 2017?
Door Viking op
Het voorleggen door de vakbonden van deze 'tussen-CAO' betekend voor mij het einde van mijn lidmaatschap voor de vakbond. Dit omdat de geboden 1,4% inhoudt dat ambtenaren er dit jaar wéér op achteruit gaan. In tegenstelling tot bijv. sector onderwijs wordt de gestegen pensioenpremie niet gecompenseerd. Van de salarisstijging van 1,4% blijft daarom nog maar 0,7% over. En dat tijdens hoogconjunctuur. Je zult er maar werken ;-)
Door doeterniettoe (-) op
@Gerben: de politiek is er geen voorstander van omdat het hen beter uitkomt. Het dogma dat al die luie ambtenaren te veel geld kosten is nog steeds van toepassing, net als het 'ik-heb-geen-visie-Rutte-maar-wil-wel-een-kleinere-overheid'.
En met Rutte 3, nog rechtser, hoeven ambtenaren weinig hoop te hebben op een fatsoenlijke cao. En na 2020 heeft de politiek het helemaal gemakkelijk dankzij de wet wnra.
Door Gerben op
CAO Rijksoverheid (2009) was voor 4 jaar en liep met terugwerkende kracht van 2007 tot 2011. Ik ging uit van 2009 - 2013 omdat deze gelijktijdig tot stand kwam met de 0,8% loonstijging voor de gemeenteambtenaren. In de reacties bij BB stond in totaal: 13,4%. De discussie was toen hevig vanwege het feit dat o.a. de politiek het enerzijds niet gepast vond gelet op de bankencrisis om deze Rijkscao te onderschrijven.

Kort daarna kwam voor allen de "nulstand". Met incidenteel nog een eenmalige fooitje ter compensatie van het fenomeen algemene dienst van 07.00 - 22.00.

In de bewuste CAO zaten drie stappen ingebouwd die leiden tot 6,3% loonsverhoging en daarbovenop kwam een stijging van de eindejaarsuitkering van 1,6% naar 8,3%.

Het voorstaande neemt niet weg dat het onderscheid er is en blijft steken zolang er niet een algehele CAO komt voor alle ambtenaren. Wie houdt dit tegen? Waarom is in de politiek hier geen voorstander en/of meerderheid voor te vinden. Schone taak voor BB lijkt mij.

Ook voor het Rijk geldt dat net mondjesmaat de inflatie nu wordt gecompenseerd, maar dat de jaren van geen loongroei maar wel stijgende (pensioen)premies geen vertaling krijgen in de huidige CAO's.
Door Henk op
@Gerben, wat u zegt over de CAO is onjuist, de laatste echte CAO is van 2007 en liep tot 2010 http://www.rijksvakbonden.nl/pdf/cao/CAO%20Rijk% …

Het percentage kan ik nergens terugvinden. Sowieso is dat een moeilijk vergelijking. Niet alle ambtenaren doen hetzelfde werk, beloning hoeft ook niet hetzelfde te zijn. Daarnaast zeggen schalen niets over in welke schaal functies worden geplaatst. Daarmee bedoel ik dat het best kan zijn dat een groep gemeenteambtenaren met een zware functie in een lagere schaal worden geplaatst dan een groep Rijksambtenaren.
Door Sander (adviseur) op
@gerben: weet niet over welke cao jij het hebt maar Rijk heeft in de jaren toch echt geen CAO gehad hoor!
Door Gerben op
Het verschil Rijk en gemeenteambtenaren zit hem met name in het IKB. Voorheen de zgn. eindejaarsuitkering.
Die ligt fors hoger bij het Rijk.
Door Gert (Financieel Adviseur) op
Beste Harry, we hoeven hier geen discussie aan te gaan, maar als ik beide bekijk zie ik bijvoorbeeld: Rijk Max schaal 11 € 4.605 en Gemeente € 4.740. Ik ken de gemeente CAO verder niet dus misschien ligt het daaraan. Zelfs met 1,4% verhoging blijft het schaalbedrag van het Rijk nog onder dat van de gemeenten.
Door Harry (Beleidsadviseur gemeente) op
Volgens mij, beste Gert, lopen gemeente-ambtenaren al jaren achter op de CAO voor rijksambtenaren. En het verschil wordt groter. En dat zie je juist terug in de salaristabel! De bedragen in de schalen bij rijksambtenaren zijn juist hoger dan de bedragen in dezelfde schaal voor gemeenteambtenaren. Leg dus, zoals jezelf aangeeft, die tabellen er maar eens naast.
Door Gert (Financieel Adviseur) op
Volgens mij moeten gemeenteambtenaren niet klagen. Vroeger waren de salarisschalen gelijk. Leg die van het Rijk en de gemeenten nu maar eens naast elkaar en je zult zien dat de Rijksambtenaren achterlopen bij de gemeenten.