of 58959 LinkedIn

Salaris tijdelijke topfunctionarissen aan banden

Het salaris van tijdelijk ingehuurde topfunctionarissen in de publieke en semi-publieke sector wordt beperkt. Nu geldt deze beperking alleen nog voor tijdelijke krachten die langer dan een half jaar werken. Minister Plasterk gaat deze regeling aanpassen zodat de normering vanaf de eerste dag geldt.

Het salaris van tijdelijk ingehuurde topfunctionarissen in de publieke en semi-publieke sector wordt beperkt. Nu geldt deze beperking alleen nog voor tijdelijke krachten die langer dan een half jaar werken. Minister Plasterk gaat deze regeling aanpassen zodat de normering vanaf de eerste dag geldt.

130 procent

Voor topfunctionarissen in de publieke sector geldt volgens de Wet Normering Topinkomens een maximum salaris van 178.000 euro per jaar. Maar voor ingehuurde topfunctionarissen geldt nog norm van 130 procent van een ministersalaris als zij langer dan 6 maanden werken in een periode van 18 maanden.

Balkenendenorm
Als de nieuwe regeling ingaat, mag het salaris van ingehuurde topfunctionarissen niet meer bedragen dan 24.000 euro per maand voor de eerste zes maanden en 18.000 euro voor het tweede half jaar. In totaal komt dat neer op 252.000 euro per jaar. Na een jaar valt deze groep onder dezelfde norm als andere topfunctionarissen in de (semi)-publieke sector, de balkenendenorm van 178.000 euro per jaar. Het is de bedoeling dat de regeling per 1 januari 2016 ingaat.

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan op
Een heel gebruikelijk tarief voor interimmers is 750 euro per dagdeel. Bij 20 werkdagen per maand is dat 30.000 euro per maand. Dat tarief moet dus drastisch omlaag.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Ik heb geen enkele moeite met deze maximum salarissen in de publieke sector. Voor dergelijke bedragen staan er voldoende (top) ZZP'ers in de rij. Een normaal levend gezin kan het niet eens opmaken.
Hoogste tijd dat in dat opzicht ook de private sector eens wordt aangepakt, maar in dat opzicht faalt dit Kabinet op alle fronten.
Door Bert op
@Pierre, Mark, jullie hebben beiden gelijk. Voor interimmers op het niveau waarover we nu praten zou eigenlijk moeten gelden, dat ze na een paar maanden weer weg zijn. Ze lopen bovendien het risico, dat ze niet meer de afstandelijke blik kunnen hebben, als ze langer in een organisatie meedraaien. Ze hebben feitelijk een beperkte houdbaarheid.

Natuurlijk zijn er veel zzp'ers die rond het minimum zitten. Sommige zitten onder de bijstandsnorm. Maar dat is niet de groep waar het hier om gaat.

@Mark, je hebt ook gelijk dat het bedrag dat de interimmer vangt niet te vergelijken is met een salaris vanwege bedrijfskosten, pensioen in eigen beheer e.d. Mensen kijken vaak alleen naar het tarief, en kunnen dan een gevoel van jaloezie niet onderdrukken. Er zijn zzp'ers, die veel overhouden ban hun tarief, maar de meesten zullen moeten reserveren voor pensioen en perioden zonder werk. Die bedrijfskosten zijn doorgaans nog wel te overzien, maar met die reserveringen of particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering daarentegen is veel geld gemoeid.
Door Mark de Vries (Adviseur Aantrekkelijk Werkgeverschap) op
Pierre, natuurlijk is dat geen slecht salaris. Ik zou het er ook voor doen. Maar dat is niet de basis van de discussie volgens mij.
Dit bedrag is niet alleen brutosalaris, maar er moet bij de ingehuurde nog bedrijfskosten af voor het bureau dat hem plaatst en als de ingehuurde zelf ook ondernemer is zijn eigen bedrijfskosten.
Daarnaast zijn goede interimmers die echt een verschil kunnen maken schaars. Juist die kunnen vaak kiezen uit meerdere opdrachten. Dan gaat het vraag- en aanbodprincipe meespelen; hoe leuk/interessant is de opdracht en wat levert het financieel op?
Als je als overheid niet het tweede garnituur wilt inhuren om je belangrijke opdrachten te vervullen, dan moet je niet te veel beknibbelen op kwaliteit. Aan de andere kant hoeft een interimmer ook geen misbruik te maken van de situatie en bij de opdrachtgever het vel over de neus te trekken.
Door Pierre op
Mark,Bert
Als ik het goed begrijp zijn dit normen bij een langdurige deal. En dan lijkt me een tarief van omgerekend 1200 per dag toch niet echt slecht.

Als iemand een klus van een jaar of langer krijgt voor zo'n - dan- beretarief, dan vraag ik me af of de opdrachtgever wel geschikt voor zijn job is. Voor een klus van een paar weken is er volgens mij niets aan de hand.

24 mille per maand is een bedrag waar veel gemeentesecretarissen ( hoogste ambtelijke baas) zelfs niet bij in de buurt komen. En laat ik voorzichtig zeggen dat de ene externe adviseur achteraf zijn geld minder waard is dan de andere....

@Bert: Er zijn genoeg ZZP-ers die feitelijk rond het minimumloon zitten....

Door Bert op
Je kan merken dat deze wet van een PvdA-minister komt, want PvdA'ers kennen de werkelijkheid buiten de publieke sector slecht. Ze werken dan ook massaal bij de overheid. Mede daarom heeft de PvdA zo'n verwrongen beeld van zzp'ers. De PvdA zou hen het liefst vastmetselen met zekerheden, waaraan ze zelf nauwelijks behoefte hebben. Nu ook dit voorstel. Klinkt leuk voor de tribune, maar he werkt natuurlijk niet. Het werkt alleen voor interimmers die keurig vele maanden bij één gemeente onder contact staan. De meesten hebben kortere contacten, of meer tijdelijke klussen naast elkaar. Daar kan je nooit een objectief jaarsalaris aan hangen. Bovendien zijn er ook maand zonder opdracht. De PvdA wil natuurlijk dat die interimmers dan WW krijgen, want die zien interimmes als zielige mensen, die al deze zekerheden missen....

Het wordt tijd dat de PvdA eens de XXIe eeuw instapt. Die is immers al 15 jaar geleden begonnen, maar voor de PvdA eindigt het wereldbeeld bij de val van den Uyl. Daarna zijn ze gestopt met denken.
Door Mark de Vries (Adviseur Aantrekkelijk Werkgeverschap) op
Hoe kan iemand vanuit een uur-, dagdeel- of dagtarief een brutosalaris berekenen van een ingehuurde professional? Heel knap!
Mag deze professional dan ook een extra bedrag in rekening brengen voor de periode waarin hij/zij na de opdracht eventueel zonder opdracht zit? Of zit dat daar al bij in?
Ik hoop dat de schaarste van goede passende interimmers in de publieke sector snel toeneemt en onze minister merkt dat er veel zaken blijven liggen of de kwaliteitsnormen niet halen. Wellicht snapt hij dan dat een goede kwalitatieve flexibiliteitsschil van levensbelang is. En dat je daar waarde aan moet toekennen. Het blijft wennen voor de overheidssector om met vraag en aanbodprincipes te werken.....
Door p op
Nu nog een minimumtarief voor alle andere ZZP-ers