Advertentie
carrière / Nieuws

‘Pensioenleeftijd stijgt te snel’

De vakbond CNV en werkgevers in de metaal-, en bouwbranche vinden dat de pensioenleeftijd te snel stijgt. Ook ambtenaren liggen in de risicozone. De vrees is dat velen hun pensioen in de toekomst niet zullen halen.

25 juli 2017

De leeftijd dat werknemers pas met pensioen mogen wordt te snel verhoogd, vindt de vakbond CNV. De bond is bang dat veel werknemers de pensioendatum niet halen. Eerder vroegen werkgevers in de bouw- en metaalbranche al om hulp aan politiek Den Haag. De CNV vindt dat alle werknemers het risico van uitval lopen, niet alleen die met fysiek zware beroepen. Ambtenaren zitten bijvoorbeeld ook duidelijk in de risicogroep. 

 70 jaar

Ambtenaren die nu in de vijftig zijn, mogen pas op hun 69e jaar met pensioen. Veertigers moeten zelfs rekening houden met een AOW-leeftijd van 70 jaar. En dat gaat veel te snel vindt het CNV. ‘Het zou goed zijn als de partijen die een kabinet aan het formeren zijn afspreken een rem te zetten op de verhoging van de AOW-leeftijd’, aldus Maurice Limmen, voorzitter van het CNV.


Levensverwachting

In de wet is vastgelegd dat de AOW-leeftijd vanaf 2022 is gekoppeld aan de levensverwachting. ‘Dat er een koppeling is tussen de levensverwachting en de AOW-leeftijd, is nog tot daaraan toe. Dat hebben we in 2010 als sociale partners en overheid ook met elkaar afgesproken in het pensioenakkoord’, aldus Limmen.


Duurzame inzetbaarheid

Nederlanders worden elk jaar dus gemiddeld een maand ouder, de wetgever vindt daarom dat we ook langer kunnen werken. Het thema ‘duurzame inzetbaarheid’ is daarom steeds meer van belang. Vooral onder ambtenaren, want uit recent onderzoek bleek weer dat het extra lange verzuim onder gemeenteambtenaren is gestegen: van 0,6 procent in 2015 naar 0,9 procent in 2016. Bij de vier grootste gemeenten, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht werken de meeste ambtenaren die langer dan een jaar ziek zijn. Daar ligt het percentage op 1 procent. Net als in de voorgaande jaren blijft het ziekteverzuim in het algemeen bij gemeenten met 1,7 procent hoger dan het landelijke cijfer.


Werkstress
Vergrijzing en werkstress zijn de grote boosdoeners. Dat blijkt uit de Personeelsmonitor gemeenten van het A en O-fonds. Overheidsrganisaties zullen daarom meer aandacht moeten besteden aan de gezondheid, ontwikkeling en het werkplezier van deze grote groep (toekomstige) zestigers. Een steeds vaker gebruikte mogelijkheid is het Generatiepact.

Jong bloed
Dat is een afspraak tussen werkgever en werknemer met als doel de gemiddelde leeftijd binnen het gemeentehuis omlaag te brengen. Oudere ambtenaren kunnen ervoor kiezen wat minder te gaan werken. De organisatie kan hierdoor besparen op loonkosten en investeren in jong bloed.De gemeente compenseert een deel van de uren die deze mensen inleveren. Het andere deel is voor rekening van de ambtenaar, maar er zijn ook opties om het salaris aan te vullen met het ABP Keuzepensioen.


Laag inkomen
Maar Generatiepact, deeltijdwerken en vroegpensioen bieden vaak geen uitkomst voor werknemers met een lager inkomen, die onvoldoende hebben kunnen sparen. ‘Het kabinet Rutte III ontkomt niet aan nationale oplossingen zoals tijdelijke bevriezing en flexibilisering van de AOW-leeftijd’, vinden werkgevers uit bouw-, metaal-, en installatiebranche. ‘Ik roep op tot iets meer bescheidenheid. Dan heb ik het niet alleen over zware beroepen’, aldus voorzitter Fried Kaanen van de Koninklijke Metaalunie.

Reacties: 16

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reynders / ambtenaar
Ik sluit me met name aan bij de commentaren van Wiersma en Heukers. Maar wat doen we eraan?
Jo Heeren
Dit is een nachtmerrie voor veel Nederlanders die jaren hebben bijgedragen aan een verplichte wiskundige formule ver(zeker)en tussen haakjes voor het onzekere onze pensioenen. Waar zitten de cowboys? Clubje? Op YouTube staan genoeg filmpjes.
Raymond Cornelissen / Ambtenaar
Wordt het niet eens tijd dat we met zijn allen in opstand komen tegen deze praktijken van almaar langer door moeten werken? Ik werk al vanaf mijn 18e jaar vol continu.

Moet zoals het er nu naar uitziet tot mijn 68e en 6 maanden werken, hetgeen volstrekt belachelijk is, Dat houdt dus in ruim 50 jaar gewerkt en dan mag ik daarna waarschijnlijk zo snel mogelijk overlijden. De levensverwachting wordt steeds hoger??? Ik zie in mijn omgeving toch veel mensen omvallen van 50 +

Stop dus met deze absurde hoge AOW leeftijden. 42 jaar gewerkt lijkt mij dan ook een prima maatstaf voor het recht op AOW, voor zwaardere beroepen uiteraard maatwerk.

Zoals Dhr Reiziger hieronder ook al aangeeft ben ook ik niet van plan om toto mijn 68e en 6 maanden door te gaan. De ouderen aan het werk en de jeugd zit thuis.

Politiek wordt eens wakker...........
Bertus / Observant
Laat het kabinet de afgelopen €15 miljard (structureel)lastenverzwaring hierin steken. kunnen we allemaal op een fatsoenlijke leeftijd met pensioen.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Wij hebben het beste pensioenstelsel van Europa en toch moeten we van Pechtold en co., die er kennelijk een satanisch genoegen in scheppen om ons steeds langer door te laten werken, veel langer doorwerken dan in welke andere lidstaat van de EU dan ook. Waarom stemmen we die mensen niet weg. Wij zijn het volk!
Hannes Haganum / kritisch lezer
Hier toont ook het CNV weer het huichelachtige karakter van vakbonden. Ik ben afgehaakt, want ik had mij redelijk verdiept in ons pensioen- en zorgstelsel. Het CNV liep als een gedresseerd hondje achter de FNV aan dat zich blindelings conformeerde aan het kabinetsbesluit om de pensioenleeftijd in stappen te verhogen. Interne kritiek werd binnen deze verkalkte bolwerken niet geduld. Velen hebben meer dan veertig jaar premies betaald, het geld is er. Ook voor de AOW, alleen zijn er enorme bedragen in het redden van die megalomane banken gestoken en in zinloze projecten. De heer Rutte stond met zijn eeuwige grimas ons met open ogen te bedonderen en liet zijn secondant Asscher het vuilen werk opknappen... En als actief vakbondslid werk je geacht je mond te houden, terwijl de bestuurders en zelfs de staatssecretaris er openlijk blijk van gaven geen bal te snappen van ons pensioenstelsel. Wij als premiebetalers hebben ons in de zal laten naaien waar we zelf bij stonden... Soms is Mark Rutte net een standup comedian, hij zet je voor paal en het volk lacht om zijn eigen domheid.
Heukers
Ik heb de schurft aan mensen die roepen dat Nederland het beste pensioenstelsel van Europa heeft. Het meest kwetsbare, want afhankelijk van de grillen van Mario Draghi, directeur Europese Bank.



En sinds kort ook van de geldzucht van Brussel. Dankzij Jetta Klijnsma die met steun van PvdA en VVD onze pensioengelden heeft verpatst aan de Europese Unie. Onlangs kregen alle (oud) Europarlementariers een Forse verhoging van hun pensioenaanspraken. Die grotendeels betaald worden uit de Nederlandse pensioenfondsen (dixit P. Omzigt).
K. de Beer / Adviseur
De AOW is een rijkszaak en de wetgever laat deze sociale voorziening afhangen van de gemiddelde levensverwachting die toeneemt. Het maakt dus geen lor uit of je vanaf de 16e werkt (zoals ik) of vanaf je 26e (zoals student Rutte). Die 10 jaar stopt hij dus lachend in zijn zak. Daar zouden we dus allereerst iets mee moeten doen. Ten tweede moet het pensioen niet gekoppeld worden aan de AOW. Als je langer hebt gewerkt, moet je eerder met pensioen mogen b.v. na 40 jaar full time werken. Het pensioenfonds mag het dan uitsmeren zo is het dan wel weer. Dat was punt 2. Het derde punt is t.a.v. de ambtenaren. In de jaren 80/90 van vorige eeuw heeft het rijk 25 miljard uit het ABP geklauwd zonder enige compensatie. Dat geld moet met rente terug zodat het ABP niet langer op apegapen ligt en de premies niet steeds omhoog moeten. Vergeet niet dat de ambtenaren dus toen de BV Nederland gered hebben met die financiele injectie. Dat was punt 3.
Denker
Het bekende verhaal van de statisticus die verdronk in de rivier die gemiddeld een halve meter diep was.

De gemiddelde levensverwachting stijgt inderdaad. Maar daar zit een behoorlijk effect in van minder sterfte op jongere leeftijd als gevolg van o.a. kanker. Maar het zegt minder over hoe het lijf van een 70-jarige nog functioneert. Volgens mij is dat niet zo heel veel anders dan 15 jaar geleden. Maar we verwachten nu wel dat het lijf 8 jaar langer op volle kracht blijft functioneren. Is dat realistisch? Het wordt tijd om nader onderzoek te doen naar de ontwikkeling van lichamelijke en geestelijke conditie van ouderen. Dus of die ook langer op niveau blijft net zoals de "gemiddelde" levensverwachting.
Karel
Mensen die veertig jaar werken en keurig hun afdracht hebben gedaan hebben meer dan genoeg hun steentje bijgedragen aan de maatschappij. Het keer op keer laten naaien door de Haagse en Europeese graaiers noopt me om de 57-jarigen maatregel weer in te voeren. Ik zou direct stoppen, en geen dag later.
Hannes Haganum / kritisch lezer
feitelijk heeft Heukers nog een ander punt: dankzij de bijna Nul procent rente betalen wij fors mee aan de staatspensioenen van de Italianen, Grieken, Spanjaard en de Fransen. Deels ook voor de Belgen. Nu reis ik graag door Europa, maar het gaat mij te ver dat wij tot 68 jaar moeten werken en gekort worden op ons pensioen, terwijl men in Zuid-Europa heel gemoedelijk van onze euri met 61 jaar van de zon en een rustig leven al dan niet met de kleinkinderen gaat genieten. Ook bij goede vriendschappen respecteer je elkaars grenzen. inderdaad, het duo Rutte & Asscher heeft met hulp van de vakbondslakeien ons flink in de luren gelegd.
Buijs
Zie bij functie! Zegt genoeg zou ik zeggen, maar ik moet ook nog ff doorwerken met steeds meer regeltjes, werkdruk en stress. Zie ook "langer doorwerken valt nog niet mee": http://www.nidi.nl/nl/demos/2016/02/01
Post
Heel veel pensioengeld vloeit weg door de politiek van Mario Draghi om de rente zo laag mogelijk te houden.

De Zuid Europese staten profiteren hier van ten koste van de mensen hier. De beste oplossing is, om het aantal gewerkte jaren als maatstaf te nemen. Heb je 40 jaar gewerkt, dan mag je met een pensioen. Voor zwaardere beroepen kan je andere normen aanleggen.
ambtenaar / gemeenteambtenaar
Het is te gek dat wij dit allemaal pikken in Nederland . Allemaal onzin over levensverwachting heel veel mensen overlijden tussen 60 en 70 waarvan velen dan een klein 50 jaar hebben gewerkt en ingeleverd aan de staat en pensioenen. Ook velen jaren meebetaald aan vut regelingen en nooit wat aangehad. En de vele oudjes die we nu hebben zijn diegene die met 55 57 jaar gestopt zijn met goede regelingen . Het is ook niet gek dat mensen langdurig de ziektewet ingaan ze zijn het werken zat zien dat ex collega's al jaren met riant inkomen thuiszitten en zij nog jaren door moeten . Ikzelf ben 64 moet ook tot 66 en vier maanden ben met 17 begonnen en konstant gewerkt . Werk nu nog steeds 24/7 volcontinu . Ben niet van plan tot 66 en 4 maanden door te gaan . Links of rechtsom kap ik ermee maar niet uit mijn zak of ten koste van mijn pensioen . Regering kan creatief zijn de werknemers ook .
A.Borgart / ambtenaar
Ik ben verplicht een pensioen premie af te dragen aan ABP en als onderdeel van CAO-gemente mijn werkgever ( waarop overigens ik ook recht op heb). Ik ben verbaasd dat mijn pensioenuitkering wordt gekoppled aan AOW -leeftijd, welke ieder jaar wijzigt. OHRA betaalt keurig netjes volgens afspraak op 65ste het afgesproken pensioen aan zijn verzekerde. OHRA of een andere prive verzekerer moet aan de afspraak houden die gemaakt is met zijn verzekerde. Waarom kan ABP afwijken van de gemaakte afspraken met de verzekerde? Als een werkgever van de pesioenfonds geld heeft verduisterd, wordt hij voor fraude vervolgd. Waaom kan onze werkgever dat

ongestraaft doen?

H. Wiersma / gepens.
Het huidige VVD/PvdA Kabinet heeft van de AOW/pensioen problematiek de afgelopen jaren weinig van gebakken. De problemen spitsen zich toe tot:

1. de belachelijke rekenrente die moet worden gehanteerd voor toekomstige pensioenen. Deze wordt bepaald door de DNB (Klaas Knot). Een betere constructie zou zijn als dat in overleg met de Federatie Pensioenfondsen gebeurd. De Overheid kan nu in de positie van Overheid en werkgever te gemakkelijk een dubieuze rol spelen.

2. De ingehouden pensioenpremies zijn al jaren veel te laag en worden ten onrechte gebruikt voor inkomens- en arbeidsmarktbeleid. De Overheid/werkgevers varen er wel bij met een lagere belastingaftrek.

3. Door bij de privatisering van het ABP een greep uit de pensioenpot te doen (deficit omgerekend naar heden ca. 35 miljard euro) is het dekkingspercentage van het ABP ten onrechte in laag vaarwater terecht gekomen.

4. Het gecreëerde AOW-gat blijft voor het overgrote deel van de gepensioneerden een grote onrechtvaardigheid. De compensatie/overbruggingsregeling is bovendien, na de invoering van de regeling, pas een half jaar later ingegaan. AOW'ers die direct met deze regeling werden geconfronteerd en reeds eerder ontslag hadden genomen konden hierop helemaal niet meer inspelen, met name ook vanwege de slechte arbeidsmarkt.

5. Een flexibele AOW (zwaardere beroepen) is gemakkelijk in te voeren via een medische keuring door een onafhankelijke organisatie.
Advertentie