of 59167 LinkedIn

Meer geweld tegen medewerkers stads- en streekvervoer

Dat blijkt uit de personeelsmonitor 2016 van kennisplatform Crow, ‘Sociale veiligheid van het personeel in het stads- en streekvervoer’. Als onderscheid wordt gemaakt naar strafbare en niet-strafbare incidenten, vallen enkele verschillen op. Zo is het percentage medewerkers dat een of meer strafbare incidenten (mishandeling, bedreiging, diefstal) heeft meegemaakt, gestegen van 32 procent in 2014 naar 34 procent in 2016.

Bijna twee op de drie medewerkers in het stads- of streekvervoer is vorig jaar een of meerdere keren slachtoffer geworden van geweld. Dat is een stijging van 60 naar 62 procent, vergeleken met 2014.

Dat blijkt uit de personeelsmonitor 2016 van kennisplatform Crow, ‘Sociale veiligheid van het personeel in het stads- en streekvervoer’. Als onderscheid wordt gemaakt naar strafbare en niet-strafbare incidenten, vallen enkele verschillen op. Zo is het percentage medewerkers dat een of meer strafbare incidenten (mishandeling, bedreiging, diefstal) heeft meegemaakt, gestegen van 32 procent in 2014 naar 34 procent in 2016. Het percentage medewerkers dat slachtoffer werd van een of meer niet-strafbare incidenten, steeg eveneens met twee procent naar 58 procent. Daarbij gaat het om lastigvallen, pesten of spugen.

Bedreiging
Van de drie typen strafbare incidenten komt bedreiging veruit het meest voor. In 2016 werd 31 procent van de medewerkers bedreigd (29 procent in 2014). In 5 procent van die gevallen werd een wapen of ander voorwerp gebruikt, dat is iets hoger dan in 2014. Medewerkers in het streekvervoer beoordelen de sociale veiligheid in dat jaar ook met een 6,8 in vergelijking met een 7,0 in 2014.

De monitor verschijnt elke twee jaar en gaat over de ontwikkeling van de objectieve en subjectieve veiligheid van het personeel in het stads- en streekvervoer. In die sector zijn circa 18.000 buschauffeurs, tram- en metrobestuurders, treinmachinisten en ander personeel werkzaam.

Grote steden
Wat opvalt is dat in 2016 in 12 procent van de gevallen van diefstal ook geweld werd gebruikt of met geweld werd gedreigd. In 2014 was dat nog 5 procent. In de grote steden is het aantal incidenten, net als voorheen, fors hoger dan in de rest van Nederland. Zo wordt in het openbaar vervoer in de grote steden 34 procent van de medewerkers wel eens bedreigd, in vergelijking met 29 procent in de rest van het land.

Deels komt dat omdat tram- en metrobestuurders vaker met incidenten worden geconfronteerd dan buschauffeurs. Wel neemt bij alle functiegroepen het aantal voorvallen toe. Het vaakst krijgen toezichthouders met incidenten te maken: 57 procent is slachtoffer van een strafbaar incident, 73 procent zelfs van een niet-strafbaar incident.

Buschauffeurs
Opvallend is dat met name buschauffeurs zich minder veilig zijn gaan voelen, vooral in de grote steden. De respondenten geven aan dat dat een gevolg is van minder toezicht en controle, maar ook van minder efficiënte assistentie. Dat zorg in combinatie met een toename van geweld en agressie en een toename van het aantal zwartrijders voor een verminderd veiligheidsgevoel.

In de top 3 van gewenste verbetering voor het veiligheidsbeleid staat op de eerste plaats het verzoek om beter toezicht en controle. Op de tweede plaats staat het bestrijden van zwart- en grijsrijden en op de derde plaats het verbeteren van assistentie. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Thijs Wagenaar (directeur Secure2Go) op
Het wordt tijd dat met een integrale aanpak personeel beter wordt getraind in vaardigheden (voorkomen en de-escaleren), de middelen om snel alarm te kunnen slaan verbeteren (heterdaadkracht versterken) en dat het eenvoudiger wordt anoniem aangifte te doen en daarbij direct het juiste bewijsmateriaal te kunnen voegen (beeld of geluid). Daarnaast zou een landelijke zwarte lijst kunnen werken maar ook bijvoorbeeld een taakstraf die uitgevoerd zou kunnen worden rondom het OV domein. Zaak om alle regionale en corporate eilanden eens te verenigen met als doel het probleem te laten slinken.
Door Ron (Adviseur) op
Leuk al dit soort publicaties. Als al die onderzoekers en rapportschrijvers zich nu eens als handhaver zouden laten rekruteren, dan zou het probleem zijn opgelost.
Door Paul Vreeke (Directeur APAPS) op
En nu maar hopen dat het aantal incidenten gelijk is gebleven (liefst afgenomen), maar de aangiftebereidheid verhoogd....