Advertentie
carrière / Nieuws

Klachtenregen door ‘ouderwetse’ overheid

Met de mega-decentralisaties van taken richting gemeenten voor de deur, is de koerswijziging van groot belang. ‘Gemeenten gaan bijvoorbeeld de jeugdzorg faciliteren. Er zullen burgers komen die zich onredelijk behandeld voelen. Er valt een hausse aan formele klachten te verwachten. Sterker nog, we worden er onder bedolven. Met de ouderwetse, juridische manier van afhandeling zijn we nog niet jarig’, waarschuwt Wallage.

21 juni 2014

Ambtenaren moeten inzetten op een beter contact met de burger. Doen ze dat niet, dan worden gemeenten als gevolg van de decentralisatie van taken op het gebied van jeugd, werk en zorg bedolven onder de formele klachten.

Prettig contact
Voorzitter Jacques Wallage van de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) stelt dat in een toelichting op het vorige week aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken (BZK) gepresenteerde advies Hoe hoort het eigenlijk? BZK begon vijf jaar geleden het project Prettig contact met de overheid, dat een andere manier van contact tussen overheid en burgers wilde introduceren. Zo'n 300 overheidsorganisaties zijn projecten gestart, maar slechts een handjevol slaagt erin de andere manier van werken structureel en organisatiebreed in te voeren. ‘De duizend dollarvraag: hoe komt het dat een zo voor de hand liggende aanpak, die zo veel oplevert, toch niet werkt?’, aldus Wallage.

Baas is belangrijk
‘Het verschil tussen de organisaties die er wel in zijn geslaagd een andere werkwijze in te voeren en de plekken waar dat niet is gelukt, blijkt vrij simpel; de baas moet passend contact met burgers belangrijk vinden. De Duitsers zouden zeggen: het is Chefsache. Het kan nooit zo zijn dat een organisatie passend contact met burgers echt belangrijk vindt en daarvoor alleen de klachtenbehandelaar op cursus stuurt. Passend contact moet onderdeel zijn van de strategie. De hele organisatie moet meedoen. Dan komt het terug in alle onderdelen: werkwijze, regels en procedures, aansturing en beoordeling van medewerkers.’ Als de top van een organisatie zich in woord en daad achter dat streven schaart, is de rest volgens hem ‘een kwestie van uitvoering.’

Informele aanpak
Niet alle processen binnen die organisaties lenen zich voor het werken via de informele aanpak. Standaardprocedures zijn praktischer wanneer het gaat om relatief eenvoudige zaken, zoals het aanvragen van een paspoort en belastingaangifes. Maar zodra de situatie ingewikkeld wordt, kan een telefoongesprek van tien minuten handiger zijn. ‘Een ambtenaar moet de vrijheid krijgen en nemen om te kunnen beoordelen welke situatie om welke aanpak vraagt. Dat vraagt vaardigheden die niet iedereen van nature bezit’, zegt hij. Daarom moet er veel aandacht komen voor de opleiding van medewerkers. In veel hbo-opleidingen is die aandacht voor het aanleren van vaardigheden voor deze manier van werken er inmiddels, maar bij universitaire opleidingen laat die nog te wensen over. De Rob-voorzitter spreekt van een ‘herdefiniëring van de ambtelijke professionaliteit.’

Beloning
Wat zou helpen is als ook in het personeelsbeleid de informele aanpak een plek krijgt door bijvoorbeeld ambtenaren die hun taak op die manier uitoefenen daar ook voor te belonen. Passend contact moet een plek krijgen in de beoordelingssystematiek van de organisatie.

Koerswijziging belangrijk
Met de mega-decentralisaties van taken richting gemeenten voor de deur, is de koerswijziging van groot belang. ‘Gemeenten gaan bijvoorbeeld de jeugdzorg faciliteren. Ze gaan bepalen wie wel of geen beschermde werkplek krijgt. Er zullen burgers komen die zich onredelijk behandeld voelen. Er valt een hausse aan formele klachten te verwachten. Sterker nog, we worden er onder bedolven. Met de ouderwetse, juridische manier van afhandeling zijn we nog niet jarig’, waarschuwt Wallage.

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nr. 12 van deze week.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Joost Michels / Gemeentesecretaris
De burger centraal stellen, dat is onze taak als medewerker van de overheid. Dat zit 'm niet zozeer in de tijd die je tot je beschikking hebt om een kop koffie te drinken, maar veeleer in een professionele houding, met een duidelijke boodschap. De burger laten zien dat ie meer is dan een nummer, hem welkom laten voelen in een gastvrij gemeentehuis, waar hij met open oor ontvangen wordt. Wallage heeft groot gelijk: het is een basishouding die ik als gemeentesecretaris centraal stel in mijn handelen en waarvan ik verwacht, nee, meer dan dat, ook eis dat mijn medewerkers dit ook doen.
@GerdiendeWal
Helemaal eens met Jacques Wallage. Deze netwerksamenleving, die uitgaat van eigen kracht van burgers en organisaties, vraagt om ambtenaren met lef, reflectief vermogen en zelfstandigheid. De vraag achter de vraag ontdekken, drie stappen vooruitdenken en 'ontvangen in plaats van zenden' zijn daarbij sleutelbegrippen. Medewerkers zijn daartoe in staat, wanneer hun leidinggevende stuurt op en met vertrouwen. Ik heb als leidinggevende ervaren dat, wanneer je op die manier stuurt, medewerkers uitgroeien tot kanjers met veel verantwoordelijkheidsgevoel en inzet.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Ik ben het eens met met Jacques Wallage, maar kennelijk is effectief communiceren zo moeilijk, dat ook deze politicus 30 jaar in de politiek heeft moeten zitten om tot deze conclusie te komen. Zelf ben ik nogal onconventioneel en pak ik al jaren even de telefoon voor een persoonlijk woord of ik maak een afspraak voor een persoonlijk overleg. Duidelijkheid en aandacht zijn een probaat middel tegen agressie en wantrouwen, ook als je NEE moet verkopen.
K. de Beer / organisatie adviseur
Ik heb het in de loop van de jaren zien verdwijnen en nu weer komen. Waar voorheen een gesprek met een kopje koffie mogelijk was, is dat door managers en bestuurders wegbezuinigd, gedigitaliseerd en procesmatig gestandariseerd. Fijn voor die manager en organisatieveranderaar die met een zak geld wegfiets. Niet zo fijn voor de ambtenaar en de burger, want die heeft het best wel door. Ook dat er zeer laagdrempelige rechtsbescherming is en klachtrecht. Dat vervolgens vertienvoudigd en voor juridisering zorgt. Wat Wallage zegt is nobel maar oude wijn in nieuwe zakken. Ik zie het met de door het Rijk opgelegde bezuinigingen het er niet van komen dat in het primaire contact een goed gesprek mogelijk is. Klantcontacten mogen niet langer dan 3 minuten duren, worden voordurend gemonitord en beoordeeld. De mensen in de eerste lijn die het moeten doen, moeten vaak zoveel weten dat ze niet de diepte in kunnen met een client. Dat maakt het probleem wat Wallage noemt, zo hardnekkig. Bestuur en management willen twee dingen die niet samengaan namelijk minimale bezetting met een maximaal contact.
Advertentie