Advertentie
carrière / Nieuws

Kamervragen over inhuur externen bij gemeenten

Bij bezuinigingen moeten gemeenten beginnen met de vermindering van de inhuur van externe krachten. Dat stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak in Kamervragen aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken (BZK).

03 juni 2014

Gemeenten moeten bij bezuinigingen prioriteit geven aan de vermindering van de inhuur van externe krachten. Dat stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak in Kamervragen aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken (BZK).

Besparingen

Het Kamerlid wil van Plasterk weten hoeveel gemeenten, provincies en waterschappen kunnen besparen als zij zich houden aan de zogeheten Roemer-norm: een maximum voor de inhuur van externen van tien procent van de personeelskosten. Ministeries zijn daaraan gehouden.

Boekhoudkundige trucs

Ook moet de minister een overzicht geven van ‘alle boekhoudkundige trucs die bij overheden worden gehanteerd om de inhuur van externen anders te definiëren, onder andere posten te brengen of op andere wijze onzichtbaar te maken’, aldus Van Raak in zijn vragen aan minister Plasterk.

Bezuinigingen op ambtenaren

Directe aanleiding voor de Kamervragen van het SP-Kamerlid is het artikel in Binnenlands Bestuur waarin de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de gemeente Amsterdam aan de bel trekt over de miljoenen euro’s die de gemeente jaarlijks spendeert aan de inhuur van derden. Als daaraan een halt wordt toegeroepen zijn (nieuwe) bezuinigingen op ambtenaren niet nodig, zo stelt de COR. De ondernemingsraad stelt daarbij tevens dat de gemeentesecretaris tot op heden weigert goed inzicht te verschaffen in de totale omvang van de externe inhuur.

Weigering

Van Raak heeft minister Plasterk hierover om opheldering gevraagd. Het Kamerlid wil onder meer weten waarom de gemeente weigert heldere cijfers te geven over de inhuur van derden. Ook wil hij inzicht in het totaalbedrag dat Amsterdam uitgeeft aan externen.

Cultuurverandering nodig

Van Raak wil tevens van de minister weten of hij zijn opvatting deelt, dat ‘bezuiniging op externen ook nodig is om een cultuurverandering op gang te brengen, om overheden minder afhankelijk te maken van consultants en adviseurs en meer zelflerende organisaties te worden die zelf verantwoordelijkheid nemen voor het publieke belang’.

Reacties: 26

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Martin / Strategisch inkoopadviseur
Opvallend is dat in de discussies/vragen over externe inhuur nooit de link wordt gelegd met het bereiken van strategische doelen en/of de organisatiestrategie. Een goede beheersing van de uitgaven voor externe inhuur in relatie tot het realiseren van doelen is veel belangrijker dan dat dit binnen een bepaald percentage van de loonsom valt.
bianca fluit / raadsadviseur/tevens verkiesbaar
Ik vraag mij af waarom hier op rijksniveau vragen over worden gesteld. Gemeenten gaan gelukkig nog steeds over hun eigen begroting en bezuinigingen. De meeste gemeenten kijken hierbij ook naar het verminderen van externe inhuur en zelfs eigen personeel. Wat dat betreft is het vet er vaak al wel af.

Laat gemeenten zelf beslissen waar ze het geld aan uitgeven, de komende jaren krijgen ze toch al minder van het rijk in het kader van de transities.

En laat het rijk dan kijken naar de eigen inhuur en de eigen begroting.
Paul / projectleider
Kritisch naar je bedrijfsvoering kijken lijkt me sowieso nuttig, maar ik denk dat elke raad, staten en algemeen bestuur kritisch zijn op de kosten...



Als van Raak asl Tweede Kamer lid iets zou willen betekenen zou hij samenwerking tussen gemeenten/provincies en waterschappen moeten faciliteren. Waarom moet je bijvoorbeeld BTW betalen als je samen je wettelijke taak uitvoert in het kader van efficiënter werken?





Overigens hoeveel bedraagt de inhuur van de TK?
Mark de Vries / Adviserend Partner
wat valt er allemaal onder personeelskosten? Horen daar ook de kosten bij van vanwege sociaal plan doorbetaalde mensen? En ook de mensen die van het UWV een uitkering krijgen, waar de gemeente als eigen risico drager de rekening voor moet betalen?



En als men minder gaat inhuren? Gaat men vervolgens meer uitbesteden? Of gaat men de eigen mensen benutten?



Het blijft een discussie 'aan de achterkant'. Het begint met zo goed mogelijk benutten van de kennis en vaardigheden van medewerkers en de onderlingen samenwerking. Meer aandacht voor prestatie en ontwikkeling zijn daarvoor de basis. Op die manier doe je 'meermetminder' en krijg je ook nog eens meer zicht op wat mensen (in potentie) in hun mars hebben.

Alles wat daarna overblijft en van tijdelijke aard is (qua behoefte kennis/capaciteit), daar kun je dan externen op inzetten of het aan hen uitbesteden...

Dus: eerst sturen op verbetering prestatie en ontwikkeling, zowel van de zijde van werkgever als werknemer!
Guus / semi-ambtenaar
Met een verleden als intern gemeente-ambtenaar en extern consultant valt mij op:



- gemeenten verliezen het op concurrentiekracht, en daarbij gaat het niet alleen om centen+opleidingen, maar ook om vertrouwen in eigen medewerkers van het ambtelijk management

- het afdelingsdenken viert nog steeds hoogtij. Managers streven naar budget+personeel+ bescherming eigen positie, geen prikkel om goed te kijken naar externe EN interne capaciteit (alleen als het MEER kan)

- Je ziet ook vaak jonge en getalenteerde mensen weggaan terwijl anderen blijven zitten. Kijk naar het aantal 20'ers eb 30'ers in een gemiddeld gemeentelijke apparaat. Je schrikt je kapot. Mobiliteit zit muurvast.



Kortom, maak het aantrekkelijker en breek het open, zorg voor verjonging en innovatie!
Criticus - NL
@Niek Witteveen

De managers luisteren vooral naar de politiek. En de politiek wil vooral hun programma's, projecten en ideeen realiseren.



Het ambtelijk apparaat beoordeelt die projecten en/of werkt hieraan op een integere deskundige wijze. Dit betekent vaak (!) adviezen die de politiek niet wil horen. Als de ambtenaar zijn advies weigert te herzien (wat vaak gevraagd/opgelegd wordt) wordt een alternatief gezocht op hun doel te bereiken.

In dat soort situaties worden externen ingehuurd, die hun uiterste best doen om de vraag vanuit de politiek te beantwoorde,n op een manier die de politiek wil horen. Vaak met een beperkte scope en vanuit een beperkte blik. De ambtenaar kent de organisatie, de gemeente en kijkt breed en verder vooruit dan een politieke termijn van 4 jaar.



Dat is althans wat ik zie in de gemeente(n) waar ik voor of mee samenwerk.
Ambtenaar / Beleidsambtenaar
Het lijkt me dat de tweede kamer hier niet over gaat. Gemeenten gaan toch nog steeds zelf over hun personeelsbeleid!

Deze opmerking is overigens wel zonder waarde oordeel over het inhuurbeleid bij gemeenten!
Rebel
ED.nl: "Bij het Werkplein regio Helmond was de afgelopen jaren sprake van belangenverstrengeling, zelfverrijking door dubbele petten van ingehuurde, tijdelijke ambtenaren en oneigenlijke toepassing van regels door ambtenaren.



Interne meldingen over vermoedens van integriteitsschendingen en fraude liepen vast in het management. Dit verklaren diverse ambtenaren van het Werkplein, de instantie die uitkeringen verstrekt en mensen naar een baan helpt, aan het ED."
Cock Brink / Adviseur PBLQ
Het is publicitair gezien (te) makkelijk scoren door de heer Van Raak. Ten eerste is dit een zaak van de gemeenten zelf. Elke gemeenteraad stelt zelf de programmabegroting vast en controleert de uitvoering door het college. Daar horen ook de uitgaven aan externen bij. Strookt dat niet met de wens van de raad en/of de burger/kiezer dan werkt onze democratie gelukkig zo dat daar consequenties aan vast (kunnen) zitten. Ten tweede heeft de politiek het (op alle niveaus) nogal eens moeilijk om keuzes te maken en daar standvastig in te blijven. Afscheid nemen van 'oud beleid' (ook wat betreft bedrijfsvoeringsaspecten) omdat dat niet meer gewenst of effectief is, komt minder vaak voor dan zou moeten. En dus krijg je een stapeling van werk waarvoor deels ook externen worden ingeschakeld. En ten derde - en dat betreft dan met name de COR van Amsterdam - is de relatie van externe inhuur en vaste arbeidsplaatsen (die dan niet zouden hoeven te worden wegbezuinigd) veel genuanceerder en complexer dan de COR voorstelt (en dat weten zij zelf ongetwijfeld ook wel).
Gerard Jan de Ruiter
De heer van Raak dient de controle van de gemeente over te laten aan de gemeenteraad. De tweede kamer moet het rijk controleren. Het zou mooi zijn als de minister dat antwoord.
K. de Beer / organisatie adviseur
Ook in deze discussie zijn veel dingen niet zoals zij aan de buitenkant lijken te zijn. Ook bij de gemeenten wordt creatief boek gehouden. Door projectmanagement verminderd het zicht en is er marginale budgetcontrole.

Ik ken een gemeente die trots is op het feit dat er 30 fte op de ambtenaren bezuinigd is maar waar voor heel veel taken externen worden ingehuurd. Ben je dan goedkoper uit? Ik betwijfel dat enorm. Wellicht dat de ingehuurde minder verdient dan de amtenaar maar er moeten overhead kosten bij van extra management en uiteraard de marge van de bemiddelaar. Een voordeel heb je wel; als iemand niet bevalt, kun je er wat sneller van af dan iemand met een vast contract. Het werkelijke probleem is dat politici zich (gewillig) zand in de ogen laten strooien. Men wil minder ambtenaren, dan krijg je dat op papier ook. Maar de belastingen gaan niet naar beneden, ra ra hoe kan dat.
J.J. Guldemond / Directeur veiligheidsadviesbureau
Ik kan mij goed voorstellen dat oa de heer Van Raak vraagtekens zet bij de cijfers over het inhuren van externen bij gemeenten. Mogelijk dat dit wel terug gebracht kan worden tot een lager niveau echter, bij gemeenten ontbreekt het vaak aan expertise, capaciteit en middelen om een vaste kracht aan te nemen. Vaak gaat het om werkzaamheden die kortstondig zijn en van beperkte omvang zijn. Het is een voordeel voor gemeenten om een externe in te kunnen inhuren voor de tijd dat men iemand nodig heeft. Als het er op aan komt zullen bepaalde werkzaamheden toch uitgevoerd moeten worden onder de beste voorwaarden.
Frank
Vermoedelijk woont dhr. Raak zelf in Amsterdam, is misschien zelfs benaderd door de COR, en maakt nu even gebruik van zijn positie om vragen te kunnen stellen aan de minister. Als hij nu eerst eens zijn werk gaat doen en het handelen van de regering gaat controleren. Als hij daarna tijd over heeft, mag hij aan de gemeentes beginnen.
Hilde van Heusen - Smulders / Managementondersteuner Communicatie
Bijzonder vind ik met name de vraag "waarom de gemeente weigert heldere cijfers te geven over de inhuur van derden". Ik kan tal van redenen bedenken: o.a. tal van zojuist opgestapte collega's komen weer terug maar dan voor een rianter bedrag als voorheen, waarmee het aantal fte's is afgenomen en ach dan is het een ander potje en ga zo nog maar even door. Is alleen de "onderkant" zich hier maar al te bewust van of heeft de "bovenkant" bewust de oogkleppen opgehouden?!?!? Werknemers eruit betekent nog niet dat het goedkoper is geworden, integendeel, voor tal van voorbeelden geldt dat men een megakans heeft gezien om de eigen expertise uit te melken via de voormalig werkgever. Laten we elkaar niet voor de gek houden, dit gebeurde vroeger in de top en nu op middenniveau en allemaal onder het mom; we hebben de expertise niet (MEEEEEER!!!!) in huis! Leg maar eens een vergrootglaasje over de facturen heen en over wie voorheen er werkzaam was; mogelijk een bijzonder resultaat. Naast uiteraard de dwarsverbanden aan vriendjes. Kijk maar eens waar deze terugkomen wanneer bepaalde personen van werkplek verschuiven; ook wellicht een heel bijzonder resultaat voor sommigen, maar echt, allang niet meer opmerkelijk voor wie de ogen op heeft!
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Ook gemeenten moeten tegenwoordig hun organisatie opzetten met een flexibele schil. In dat opzicht is het geheel passend om voor specialistische taken en voor tijdelijke pieken externe inhuur toe te passen. Dit behoort plaatsvinden op basis van duidelijke taakomschrijvingen en met een beschrijving van de randvoorwaarden. Verder moet een goede balans zijn tussen het intern uit te voeren werk en de inzet van externen.
Ricus Tiekstra / raadsgriffier
Weet de heer van Raak ook hoeveel het Rijk extern inhuurt? Gemeenten ontkomen er helaas niet aan externe krachten in te huren, mede als gevolg van de noodzakelijk bezuinigingen die het rijk oplegt en de onzekerheid die het parlement (de heer van Raak cs) in stand houdt waar het gaat om overheveling van taken en de daarbij behorende budgetten.
Trevor
Hoogstwaarschijnlijk krijgt Van Raak van de minister het antwoord dat deze dat overzicht niet heeft en dat de minister bovendien de zaak aan de gemeenteraden overlaat. Veel wijzer zal hij er dus niet van worden.
Niek Witteveen / ZZp'er
Externen zijn in vele gevallen vaak veel goedkoper. Als de klus gedaan is kunnen ze weer vertrekken en kan een andere specialist worden ingehuurd. Op deze manier wordt kwaliteit ingekocht die intern niet aanwezig is. Probleem is dat externen vaak jaren blijven hangen omdat er juist intern geen personeel is om de werkzaamheden uit te voeren.

Van Raak wordt vast geconfronteerd met deze conclusie nadat minister Plasterk opdracht heeft gegeven om dit nader te onderzoeken. En ja, door tijdgebrek zal hiervoor een externe partij worden aangetrokken.........

MVG Niek Witteveen
Hannes Haganum / kritisch lezer
De inhuur van externe zal alleen maar toenemen. Door de salarisachterstand en het veel te weinig investeren in opleidingen en trainingen van de ambtelijk personeel verdwijnt de kennis en het vakmanschap in snel tempo.Dioe trend moet eerst gekeerd worden. De overheid verliest zo ook de loyaliteit van haar medewerkers. Werken voor de publieke zaak is iets anders dan een klus doen voor een faktuurtje. Helaas zien veel politici werk op dit moment alleen nog als ordinaire economische activiteit die zo goedkoop en schraal mogelijk moet worden uitgevoerd. Nederland marginaliseert zichzelf steeds meer.



Kaas !
Van Raak doet zijn naam eer aan; schimmige inhuurconstructies zijn ondemocratisch, het gaat om belastinggeld.

Criticus - NL
@Niek Witteveen.

Ook ambtenaren begrijpen dat er soms expertise moet worden ingehuurd voor een specifieke klus.



Het is echter in vrijwel alle mij bekende gemeenten een feit ,dat er dure externen jarenlang rondlopen en werk verrichten dat internen goedkoper en evengoed kunnen doen. Hierdoor zitten eigen mensen duimen te draaien en worden externen voor het werk betaald. Niet alleen vreemd, maar vooral erg kostbaar. Over die externen wordt hier gesproken...
Niek Witteveen / ZZp'er
@ Criticus

Waar zijn de managers die hier controle op uit voeren?

Of zijn wij zo langzamerhand allemaal aan het slapen in dit land. Het wordt tijd dat we elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden. Als het hier daadwerkelijk zou gaan over de inhuur van externen die het werk van de ambtenaren overnemen waarna diezelfde ambtenaren duimendraaien, moet de discussie m.i. inhoudelijk gaan over het functioneren van diezelfde manager en ambtenaren.

Mijn ervaring is dat ingehuurd wordt voor specialistische zaken en tijdelijke opvang bij afwezigheid van een ambtenaar. Dat is alleen maar goed! Inhuur zal alleen maar meer nodig zijn en als (lagere) overheden daar goed mee omgaan is dat een verbetering voor ons land!

Niek Witteveen / ZZp'er
Hannes heeft hier ook een goed punt.

Dit is het grote gevaar voor de (nabije) toekomst!

De overheden hebben het wat dat betreft nog "getroffen" met de crisis.........
Willem Kamps
Wat een zure fatalistische reacties (Tiekstra, Trevor). Van Raak wil duidelijkheid. Wat is daar mis mee? Dat er voor bepaalde opdrachten of projecten externen rondlopen is begrijpelijk, maar je zult er maat mee moeten houden en dat gebeurt nu nog niet of onvoldoende. Ook worden er trucs toegepast, zoals externen krachten inhuren als product of onderdeel van een project, zodat ze dus niet direct voorkomen op het lijstje van extern ingehuurden (en dus uit het zicht van de OR of COR). Van Raak wijst ook op het zelflerende vermogen om niet tot in lengte van dagen kennis in te huren die je zelf kunt vergaren. Er valt op ditt punt echt nog een slag te maken, in plaats van dieper en dieper te snijden in het ambtenarenapparaat.
Janneke
Waarom denken managers altijd dat kennis bij vaste krachten niet aanwezig is. Ze weten niet wat de eigen medewerkers kunnen. Opleiden alleen is niet genoeg, stimuleer ze, geef ze de ruimte en begeleiding. Vertrouwen is onontbeerlijk.



Maar ook de politiek werkt het zelf in de hand. Ze eisen een onderzoek en rapportage ipv vertrouwen in eigen ambtenaren. Dat rapport verdwijnt daarna in de la.



Aantal inhuurkrachten zul je wel nodig hebben voor specifieke kennis. Maar als je om je heen kijkt zie je toch inhuur voor taken die vaste krachten ook kunnen doen. Maar dat deze inhuurkrachten op cao-loon niveau betaald kunnen worden is natuurlijk onzin.



Telt de COR inhuurkrachten via AGA en PMB, ook mee?



M





Nick / concerncontroller
Die meneer Van Raak toch.

Gemeenten hebben de afgelopen tijd flink bezuinigd op personeel. Het vet is van de botten. Voor dit onderzoekje moeten de gemeenten weer externen inhuren. Tel de provincies en waterschappen erbij en we hebben weer een miljoentje te pakken.

Dat kunnen ze besparen door deze vraag niet te beantwoorden.

ruim 400 gemeenten x 20 uur x 100 euro per uur betekent weer 8 ton aan inhuur van externe krachten.
Advertentie