Advertentie
carrière / Nieuws

Hoger loon, lager pensioen voor ambtenaar

Rijksambtenaren moeten volgens minister Plasterk op de langere termijn rekening houden met een iets lager pensioen als gevolg van het cao-onderhandelingsakkoord met de vakbonden. Voor reeds gepensioneerde ambtenaren zijn de gevolgen van de loonovereenkomst ‘zeer klein.'

13 augustus 2015

Rijksambtenaren moeten volgens minister Plasterk op de langere termijn rekening houden met een iets lager pensioen als gevolg van het cao-onderhandelingsakkoord met de vakbonden. Voor reeds gepensioneerde  ambtenaren zijn de gevolgen van de loonovereenkomst ‘zeer klein.’

Hoe groot de pensioendaling exact uitpakt is volgens de minister van Binnenlandse Zaken moeilijk te zeggen, zo antwoordt hij op vragen van de vaste Kamercommissies van Binnenlandse Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de in juli gesloten onderhandelaarsovereenkomst publieke sector. De ontwikkeling is volgens hem afhankelijk van meerdere factoren, zoals de inflatie.

Indexeren voorlopig onmogelijk

Er is in het onderhandelaarsakkoord voor gekozen per 1 januari 2016 het ouderdomspensioen van de ABP-regeling te indexeren op basis van prijsinflatie in plaats van de looninflatie. Dat leidt tot een lagere pensioenpremie. Net als bij veel andere pensioenfondsen, wordt koopkrachtbehoud de ambitie. De overgang naar prijsindexatie past volgens Plasterk in het beleid om tot een haalbare, heldere pensioenambitie te komen. ‘De huidige financiële situatie bij het ABP maakt het onmogelijk om de pensioenen de komende jaren te indexeren. Doorrekeningen van ABP geven aan dat de dekkingsgraad waarop volledig geïndexeerd kan worden, met een lagere pensioenpremie en zonder herstelopslag bij prijsindexatie een jaar eerder wordt bereikt (2022) dan met de hogere pensioenpremie plus herstelopslag bij loonindexatie (2023)’, antwoordt de minister.

Directe koopkrachtstijging

Tegenover een iets lagere pensioenambitie staat een loonstijging van 5,05 procent over 2015 en 2016. Dat leidt volgens Plasterk niet alleen tot een directe koopkrachtstijging van overheidswerknemers, maar ook tot een structureel hoger pensioengevend loon en dus een hogere pensioenopbouw. ‘Uiteindelijk is de uitkering afhankelijk van de ingelegde premie en het rendement dat daarop bereikt wordt. Het aanvullend pensioen is in z’n aard onzeker, uiteindelijk afhankelijk van het resultaat op de financiële markten’, aldus Plasterk.

65-plussers

De gevolgen van de overeenkomst voor de pensioenuitkering van reeds gepensioneerden met een ABP pensioenuitkering zijn volgens Plasterk zeer klein. De ABP spreekt van een versobering van de pensioenregeling die voor 65-plussers die naar verwachting ‘beperkt’ is. ‘De ontwikkeling van de rente en de rendementen van het fonds zijn een veel bepalender factor voor de indexatiekansen van gepensioneerden dan de afspraken uit de loonovereenkomst’, aldus de minister.

Beraad achterban

Momenteel vindt over de met de vakcentrales gesloten onderhandelaarsovereenkomst beraad plaats met de achterbannen. Verwacht wordt dat eind augustus de uitkomst daarvan bekend is.

Reacties: 37

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem / gemeenteambtenaar
@Jan

Als reactie op jouw geautomatiseerd opmerking kan ik wel kwijt dat die ambtenaar in ieder geval kan denken en dat doet dat geautomatiseerde proces niet! Daarnaast zal er (en dat zal meer en meer worden) steeds (meer) behoefte (blijven) bestaan aan directe, intermenselijke contacten. Te veel mensen, daar hoor jij blijkens je in mijn optiek domme opmerking over het automatiseren, beschouwen die automatisering als doel en niet meer als middel. Dat is zeer jammer want een middel en middelmatig blijft het.
henk
Balletje-balletje met de pensioenen



5 % loonsverhoging voor douaniers, docenten, militairen en politie. Dat lijkt mooi, totdat je kijkt waar dat geld vandaan komt. Want als je goed oplet, zie je dat deze deal het kabinet eigenlijk maar 0,85 % loonsverhoging per jaar kost. Om 600.000 overheidsmedewerkers een loonsverhoging te geven, wordt namelijk ingegrepen in de pensioenen van 2,8 miljoen mensen. Dat zijn gepensioneerden én mensen die pensioen opbouwen bij pensioenfonds ABP, maar niet onder de betrokken overheidscao’s vallen. ,,Waarom moet ik pensioen inleveren? Daar staat voor mij niet eens een loonsverhoging tegenover’’, vroeg een buschauffeur mij laatst. De FNV heeft daar maar één antwoord op: deze deal deugt niet. We moeten alles op alles zetten om betere afspraken te maken over loon, pensioen en het tegengaan van de doorgeslagen flex.



De loonsverhoging en de rookmachine



Want laten we nog even kijken naar de loonsverhoging. Het Kabinet hult die niet voor niets in een dikke rookwolk. Wat er niet bij wordt gezegd is dat een groot deel van de loonsverhoging wordt betaald met pensioengeld (ruim 2 procent). Dat leidt tot een lagere pensioenpremie (van afgerond 20 naar 17 procent). En met pensioenen werkt het heel simpel: als je er 15 procent minder in stopt, dan komt er uiteindelijk ook 15 procent minder uit. En bedenk ook dat de lagere premie-inkomsten voor het ABP de kans vergroten dat pensioenen niet worden aangepast aan de koopkracht. Vooral voor de jonge docenten, politieagenten en gevangenismedewerkers pakt deze truc slecht uit. Zij kunnen nu misschien een extra pak koffie kopen, maar moeten straks de auto wegdoen. Of anders gezegd: om hetzelfde pensioen te kunnen behalen, moeten jongeren straks 2 jaar langer doorwerken boven de AOW-leeftijdsverhoging die al is doorgevoerd – maar daar hoor je Rutte niet over, die zet gewoon de rookmachine aan.



De zaagtruc en het halve akkoord



Het Kabinet heeft de loondeal vlak voor de vakantie gesloten. De andere vakbonden zijn onder druk gezet om bij het kruisje te tekenen, omdat het Kabinet de ‘loonsverhoging’ vier weken later zou laten verdwijnen. Dat is chantage. En waar het Kabinet Rutte in verkennende gesprekken bereid bleek om de doorgeslagen flex aan te pakken, is dat in het akkoord ineens verdwenen. Weggezaagd! En wat overblijft is een half akkoord.



Rutte tovert er belastinggeld bij



Met deze deal leeft Rutte dubbel op de pof. Er wordt niet alleen pensioengeld van werknemers uitgegeven aan boodschappen voor nu, het Kabinet int door deze deal een hele hoop belastinggeld dat eigenlijk voor de toekomst bestemd is. Dat zit zo: over je pensioenpremie betaal je geen belasting, maar wel over je loon. Door de forse verlaging van de pensioenpremie, gaat iedereen die bij ABP pensioen opbouwt over een groter deel van het inkomen belasting betalen. En omdat het om de lonen gaat van enorm veel mensen, vloeien er – hocus pocus pas - zomaar honderden miljoenen euro’s extra in de staatskas. Zo wordt de loonsverhoging niet alleen deels betaald met pensioengeld, maar ook uit de extra belastingopbrengsten die het kabinet ontvangt. Ofwel: het kabinet wil nu rekeningen betalen met geld dat we later hard nodig hebben, bijvoorbeeld voor de zorg.

Baike Meems / Medewerker PenO
Lagere pensioenen - hoe moet dat in de toekomst worden als we aan ons pensioen toe zijn? Is er dan nog wel pensioen beschikbaar? Er zijn steeds minder mogelijkheden om voor een aanvulling te zorgen. ABP-Extra pensioen verdwijnt of de pensioenruimte die je zou wensen is niet meer aanwezig. Voor echtparen/samenwonenden met leeftijdsverschillen ziet de inkomensvoorziening er evenmin rooskleurig uit.

Minder pensioen waarvoor ook de bijspaarmogelijkheden ons worden ontnomen! Nu wat doekjes voor het bloeden....
peter
Rutte en Samson zijn straatrovers. Stem er nooit meer op
Pieter / afdelingshoofd
Beste allemaal,



Regelmatig kom ik "onze Jan" tegen op dit forum met telkens hetzelfde statement; digitalisatie maakt vele amtenaren overbodig. Ook telkens reageren forumbezoekers hier op, laat Jan links liggen, hij gooit telkens een knuppel in het hoederhok, maar reageert vervolgens nooit inhoudelijk op zijn provocatie.

Zoals Edmond al schrijft, Jan met de korte achternaam en die naam is nog teveel eer voor hem!
Norman Zwartschkopf / Precisierichtert
Kan Jan zijn adres niet in gps-coordinatie achterlaten? Dan laat ik wat anders achter...

Slaat nergens op, weet ik wel, maar zijn gelul ook niet. En dan die oplichters uit Den Haag met een loonbod van 5 %, wie is hier nu gek
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Dat deze minister niet kan rekenen was al bekend. Wat heeft hij tot nu eigenlijk wel gepresteerd?
JHAGM Sneuf van Toetellaere / bd
Sinds 1 jan 2000één keer 0.98% prijscompensatie gekregen in mijn waardevaste en welvaartsvaste pensioen. Nu de heren Knots en Dijsselbloem weer met de vingers in de jampot, een herhaling van de graaierijen van de heer Kok van destijds: 27 miljard.En wat wordt de Samsonbelasting voor ouderen?
Koos / staffunctionaris
Wanneer gaan alle ambtenaren eens de straat op net als in de landen om ons heen om het gegraai in onze pensioenkas door onze regering c.q. werkgever (inmiddels derde keer) eens te stoppen? Wij laten ns voortdurend zand in de ogen strooien (overigens niet door mij) en pikken alles maar. Onze vakbonden staan te juichen als ze weer mee kunnen weerken aan het gegraai van onze werkgever.

Ambtenaren, Ontwaak! Voer actie!

Ik doe zeker mee.
M. van der Stelt / adviseur
Het is onbegrijpelijk dat de gepensioneerden van het ABP nog steeds niet in opstand zijn gekomen. Eerst met KVP minister-presidenten en later CDA minister-presidenten werd met de regelmaat van de klok een graai gedaan in de kas van het ABP. Wanneer stopt men nu eens met te graaien. Een enkele oud directeur van een pensioen BV wordt gehouden om zijn eigen pensioen door te blijven betalen ook al is de pensioenpot op, want zo zijn de fiscale pensioenregels, hoeft diezelfde overheid zich dan niet aan pensioenregels te houden?

Natuurlijk wel, maar de pensioengerechtigden blijven het slikken en kunnen dus stikken. Liever gisteren dan vandaag. Ze zijn bij de overheid begonnen ondermeer voor een waardevast pensioen. Weten ze wel wat dat is?
Joep Schulten / coordinator Publiekszaken
Het beheer van onze pensioenen door het ABP het kan anders en het moet anders.
K. de Beer / organisatie adviseur
Er zijn WOB-lichters en oplichters. Inderdaad, laten we eens beginnen met het storten van die 27 miljard die het rijk toen uit de potten van het ABP heeft gehaald (omdat er toch genoeg in zat). Nu zit er niet meer genoeg in, dus terugbetalen als je zuiver op de graat bent. Zo niet, dan ben je onbetrouwbaar.
Steven de Jong / Salarisadminstrateur
Ga er maar vanuit dat de inkomensterugval van gepensioneerden over 30 jaar vele malen groter zal zijn als het niveau van gepensioneerden nu. Dit wordt niet eens veroorzaakt door de huidige wijziging.



Grootste effect zullen zijn tegenvallende beleggingsresultaten en als gevolg hiervan uitblijven van indexatie voor de actieve deelnemers (zij hebben nu indexatie nodig om een enigzins vergelijkbaar resultaat als huidige pensioneerden te krijgen).
Steven de Jong / Salarisadminstrateur
Hiernaast neemt de verhouding werkenden-gepensioneerden af. Zodat ook de financiering van de AOW omgebogen moet worden.
Pierre / ambtenaar
@M. van der Stelt

De grootste graaier uit de ABP pensioenpot was toch echt van PvdA huize
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
Die lang verbeide opstand moet wel worden voorbereid en georganiseerd. Daar is FNV nu volop mee bezig. Er komen snoeiharde acties. En de beste remedie om dit draconische kabinet dat de grootste geldroof uit de menselijke geschiedenis aan het prepareren is, is om massaal te stemmen op 50Plus.. Er zijn 8 miljoen Nederlanders die aanvullende pensioenrechten opbouwen of reeds consumeren, dus die zouden tezamen een stalen pantservuist tegen het Haagse gespuis kunnen vormen door hun stemgedrag.
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
@ de jong



U kletst ongelofelijk uit uw nek. De totale pensioenpot bedraagt momenteel 1.407 miljard Euro. De gezamenlijke fondsen zijn nog nooit zo vermogend geweest. Er komt ieder jaar zo'n 60 miljard bij en er gaat slechts ongeveer 27 miljard uit aan pensioenuitkeringen. De kunstmatig laag gehouden rekenrente (FTK) is bedoeld om buffers te vormen waar geen enkele generatie wat aan heeft en die dus een gemakkelijk prooi worden van de graaiende Nederlandse of - nog erger - Europese overheid. En ook over de AOW worden veel sprookjes verkondigd. Er zouden steeds minder werkenden tegenover AOW 'ers staan. Dat klopt tot op zekere hoogte, maar men gaat daarbij bewust voorbij aan het feit dat veel aanvullende pensioentrekkers veel meer belasting betalen dan zij aan AOW ontvangen. Zij dragen dus ook bij aan hun eigen AOW en dat van anderen. En dan heb ik het nog maar niet over de discriminatie van pensioentrekkers op fiscaal gebied als gevolg van de Wet Uniformering Loonbegrip (die voor iedereen budgettair-neutraal zou worden ingevoerd per 1 januari 2013) en de voorgenomen belastingverlichting voor werkenden, waarvan pensioentrekkers worden uitgesloten, dit in flagrante strijd met artikel 1 van de Grondwet. Hoezo is Nederland een rechtsstaat met grondrechten? . Was getekend, Ed van Ooijen, lid van het Actiecomité "Red koopkracht pensioenen" van de FNV en actief lid van 50Plus
john kolenbrander / raadslid
Al ruim 10 jaar geen indexatie ontvangen, dus per saldo meer dan 15% achteruitgang in verondersteld waarde vast pensioen. Dank U wel heren regeringsleiders, de gepensioneerde zijn de echte lijders.
Richard / Beleidsmedewerker
Aan de redactie van Binnenlands bestuur: Is de afbeelding boven het artikel niet enigszins ouderwets? 65 was de pensioentijd van vroeger, toen alles beter was...... Graag een wat actuelere afbeelding!

Wellicht eentje waar het getal in de loop der tijd automatisch hoger wordt. :-(
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het is wel duidelijk dat deze Minister met zijn hoofd in de wolken verkeert en niet weet waar hij het over heeft. Zijn rekensommetjes deugen van geen kant en zijn argumenten slaan nergens op. De over het algemeen weinig ervaren Kamerleden laten zich bovendien ook nog inpakken. Voor de jongere werknemers kan 'deze sigaar uit eigen doos' uitdraaien op een toekomstig pensioenverlies tot ca. 15%. Grote aantallen gepensioneerden bijten al sinds 2000 op een houtje en vervolgens gaat men nota bene de premies verlagen, dit ten faveure van het Rijk door vermindering van de belastingaftrek. Daarnaast werden de gepensioneerden t.o.v. de werkenden nog

eens extra gepakt tijdens de laatste bezuinigingsronde. De pensioenfondsen mogen bovendien met hun jaarlijkse rendementen uit beleggingen van ca. 6 tot 7% niets doen voor de gepensioneerden, omdat de DNB (knot(s)gekke lage rentes voorschrijft voor toekomstige verplichtingen waardoor er te lage dekkingspercentages uit de bus rollen.Tel uit je winst met dit te triest voor woorden en falende Kabinetsbeleid. Hoogste tijd voor de grote afrekening, zowel bij sommige vakbonden als bij sommige politieke partijen.
Jan
Kan iemand me vertellen of dit akkoord voor de Rijksambtenaren ook gevolgen heeft voor de gemeentelijke en provinciale ambtenaren? En voor de gepensioneerden uit die sectoren?
H. Karelsen / belastingdeurwaarder
Dag,



Neem van mij dat alle ambtenaren de klos zullen zijn!
José / projectleider
Slechter pensioen voor alle ambtenaren!!!

Het kabinet biedt een loonsverhoging van 5,05%. Dat is een doorzichtige truc, want ruim 2% wordt betaald uit premieverlaging van het ABP-pensioen! Wat de gevolgen precies zijn op termijn is nog niet duidelijk, maar we weten wel dat het loonakkoord gevolgen heeft voor iedereen; van 2% minder pensioen voor een 80-jarige tot wel 15% minder voor een 25-jarige. Voor jongeren betekent dit twee jaar langer doorwerken voor hetzelfde pensioen. Ook wordt de kans groter dat pensioenen verder worden gekort. Kortom: dat je door dit loonakkoord nú iets extra’s kunt kopen, zoals een pak koffie, betekent dat je wanneer je met pensioen gaat misschien wel je auto moet weg doen of niet meer op vakantie kunt.

Gelukkig heeft de FNV zich eerst achter de oren gekrabt en wil eerst weten wat precies de gevolgen zijn voor onze pensioenen. Ongelofelijk dat de andere bonden hier wel zomaar mee akkoord zijn gegaan.

Laten we allemaal een stevige vuist maken tegen dit akkoord. Teken het loonakkoord NIET en kom in protest!!
Paul / projectleider
@Jan Ja VNG en ook IPO hebben getkend want er werd 'gecompenseerd' via het gemeente/provinciefonds (lees sigaar uit eigen doos van de werknemers).



Alleen Universitieten en waterschapsambtenaren niet. Die hebben gewoon een CAO afgesloten aan hun eigen onderhandelingstafel, zoals het hoort...dus zonder bemeoeienis van een partij die niet aan zo'n tafel zit.
Fritz
"gelukkig heeft de FNV......."? Beste José, de FNV heeft ingestemd met een waardeloos akkoord voor de gemeenteambtenaren dat gemeenteambtenaren een behoorlijk stuk pensioenopbouw kost. Waarom nu ineens roepen dat bepaalde zaken een sigaar uit eigen doos was en ten tijde van het afsluiten van dat belachelijke COA akkoord voor gemeenteambtenaren niet? De FNV heeft zich, op kosten van de gemeenteambtenaren, laten afschepen met de meest waardeloze COA van de hele overheid.Niemand schijnt de FNV daar ter verantwoording over te roepen. FNV en onderhandelaar De Haas hebben niet eens meer het lef om hun belachelijk resultaat te verdedigen. De FNV wordt tegenwoordig gedomineerd door bepaalde politieke partijen die er geen enkele moeite mee hebben dat zij op een ondemocratische wijze het gros van de ambtenaren die haar niet gekozen of benoemd heeft, vertegenwoordigt en, nog erger, bindt. Hoog tijd voor een ander, meer democratischer systeem. Het feit dat de FNV, en de daarin dominante partijen zoals de SP dat niet willen, geeft het democratisch gehalte van de FNV en die partijen feilloos aan.
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
@ Fritz A.von Gesau



Wat is een COA????
Fritz
Geachte heer Van Ooijen,

Ik zal uw spel even meespelen. Wat is een COA? Een COA is een combinatie van letters waarvan er twee niet op de juiste positie staan. Bedoeld was CAO, maar door een typefout kwam er COA te staan. Een fout mijnerzijds dit ik in het stuk tweemaal heb gemaakt. Een kwestie van het aanslaan van een verkeerde lettercombinatie op het toetsenbord.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat een emeritus docent Staats- en bestuursrecht, mede gelet op het onderwerp, niet al zelf die conclusie had kunnen trekken. Of is het zo dat uw opmerking is ingegeven door het feit dat ik kritiek uit op uw FNV die een volstrekte wanprestatie heeft geleverd in de CAO-onderhandelingen voor gemeenteambtenaren?

Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
Over welke CAR/UWO CAO heeft u het dan? Die over de periode 2013-2015? Want daarna is geen gemeentelijke CAO meer afgesloten, althans wat het merendeel van de aangesloten gemeenten betreft, want niet alle gemeenten hanteren deze CAO..Overigens is het zo dat ik tijdens mijn actieve ambtelijke loopbaan nauw bij deze CAO-rondes was betrokken (tot 2012) en dat ik als pensionado nu dus in FNV-verband zeer actief ben in het Actiecomité dat zich sterk maakt om de pensioenen te redden van de ondergang. Ik kan Bert de Haas binnenkort persoonlijk spreken en dan zal ik haarfijn nagaan wat er waar is van uw beweringen. Het is wel de FNV die zich i tegenstelling tot het Ambtenarencentrum, de CNHF en de CNV uit de onderhandelingen met het kabinet heeft terug getrokken, het centrale akkoord als enige en grootste bond dus niet heeft getekend en die nu acties voorbereid tegen dit de pensioenen bedreigende akkoord. Tegen die werkelijkheid komt uw bewering wel in een schril contrast en surrealistisch daglicht te staan. Ik ben dus zeer benieuwd en zal het nauwgezet uitzoeken overeenkomstig het aloude beginsel van "audit et alteram partem".
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
@ Fritz A. von Geusau



Overigens, wat uw opmerking over het democratisch gehalte van de FNV betreft: de FNV kent een dor alle aangesloten leden rechtstreeks gekozen ledenparlement en dat is de baas van de FNV en heeft te allen tijde het laatste woord. Democratischer kan het niet, tenzij je in plaats van een vertegenwoordigende democratie zoals ook in onze staatsinrichting het geval is uitgaat van een directe democratie maar dat is praktisch gezien onmogelijk. Uw bewering is dus tamelijk onzinnig en raakt kant noch wal
Fritz
Geachte heer Van Ooijen,

Met het ondemocratische bedoel ik dat het de FNV gegeven is, om 165.000 gemeenteambtenaren te binden met een akkoord, dit terwijl het merendeel van die ambtenaren de FNV niet hebben aangewezen als haar onderhandelaar en het voor haar vervolgens ook nog eens onmogelijk is, om de onderhandelaars ter verantwoording te roepen bij wanprestatie. Of vind u dat wel een democratisch hoogtepunt. En nee, de opmerking dat je lid kunt worden van de FNV vind ik niet voldoende om deze ondemocratische wijze van vertegenwoordiging te vergoeilijken. Wat is er mis met het aanwijzen van onderhandelaars door de gezamenlijke OR's? Inderdaad: Niets. Maar de FNV hangt te zeer aan haar machtspositie om afstand te doen van haar monopolie. De FNV cq. AbvaKabo heeft zich helemaal niet teruggetrokken bij de laatste onderhandelingen met het College van Arbeidszaken. In tegendeel zelfs. Het behaalde resultaat werd door Bert de Haas bejubeld en uw FNV leden hebben met, als ik het wel heb, 90% van de stemmen ingestemd met het behaalde resultaat. De niet-leden werd natuurlijk niets gevraagd, Had dat anders gekund? Jazeker. De FNV had de moeite kunnen nemen om de OR's van de gemeente te vragen naar hun mening over het behaalde onderhandelingsresultaat, maar dat is klaarblijkelijk te veel moeite of men was bang voor de uitkomst. Dus nee. Ik vind de wijze waarop de FNV namens de gemeenteambtenaren onderhandelt en daarover verantwoording aflegt, niet democratisch als de overgrote meerderheid de onderhandelaars niet mag aanwijzen, niet mag aansturen en niet ter verantwoording mag roepen.
A. Wassenburg
Dus als ik het goed begrijp betaalt de reeds gepensioneerde met zijn verlaagde pensioen mee aan de loonsverhoging van de werkenden? Ik geloof overigens niets van dat 'beperkte' nadeel. Maar omdat er toch al een hoop verslechteringen zijn in de pensioenregelingen, valt deze niet zo op. Maar hij is er dus wel....
doeterniettoe / -
De minister kan dus wel een bod doen en vragen om ermee in te stemmen, maar weet niet wat de gevolgen daarvan zijn?

Dus of de minister (met zijn departement) is compleet ongeschikt voor hun functie, of ze weten het verdomd goed maar willen het niet bekend maken.



In beide gevallen: vertrek maar.
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
@ Firtz von Geusau



In het private arbeidsrecht wordt bij het afsluiten van CAO's wel degelijk onderscheid gemaakt tussen leden en niet-leden, zowel bij werkgevers als bij werknemers. Alleen na het algemeen verbindend verklaren van CAO's wordt dit anders. Minister Kamp heeft in een vorig politiek leven al eens opgemerkt dat het toch wel handig is gebruik te maken van bonden als gesprekspartner bij CAO- of andere onderhandelingen. Om aan het probleem van de matige tot geringe representatieve positie van de bonden (waarvan FNV qua ledental nog steeds met kop en schouders boven de andere uitsteekt) tegemoet te komen worden vakbonden al sinds jaar en dag gesponsord door de werkgevers om ook voor de belangen van niet-leden op te komen. U kunt de bonden moeilijk het gebrek aan participatie van werknemers verwijten, want dat zou u dan ook kunnen doen jegens de politiek. Die heeft vele malen meer macht dan de vakbonden (die slechts een belangenpartij zijn) en dan hebben we het over een zeer kleine elite van partijleden die zeer veel macht in handen heeft. Ook daar geldt dus weer dat men als partijlid zal moeten participeren om meer invloed te kunnen uitoefenen dan via het stemhokje het geval is. De overgrote meerderheid van de bevolking heeft daar echter helemaal geen zin in, om ellenlange vergaderingen bij te wonen en stapels stukken door te nemen ter voorbereiding. Dat geldt overigens ook voor de participatie in ondernemingsreden. Ook daar steekt weer het "oude jongens krentenbrood"effect (het ons kent ons-beginsel) op van mensen die jarenlang, al dan niet vrijgesteld van het dagelijks werk, in de OR blijven kleven en geleidelijk vervreemden van de werkvloer. Daar zijn legio voorbeelden van, haben Sie einige Stunden? En wat de arbeidsvoorwaarden van overheidspersoneel betreft, daar hebben we ook in gemeenteland primair het georganiseerd overleg voor en dus niet in eerste instantie de OR. Ook daarin kan iedereen participeren wie zijn of haar schouders eronder te zetten. Daar bereik je veel meer mee dan te zeuren over machtsstructuren die u niet aanstaan en die slechts door andere zouden kunnen worden vervangen, waarna het proces van machtsvorming weer van voren af aan begint. Dus ga aan de slag en jeremieer niet langer, want dan blijft u als eenling in een cirkeltje ronddraaien waarin u geen stap verder komt en dat alleen maar leidt tot meer relatieve deprivatie van uw kant.
jan van den broek
Ambtenaren, denk eens na over het volgende.

Alles wat u doet bij het rijk , waterschap, provincie of gemeente, Sommige beroepen uitgesloten. Zou uw WERK niet geautomatiseerd kunnen worden.

Via de digitalisering kan er zeer veel.

Geef dit toe , ben blij dat je nu nog even gebruik mag maken van je ambtenaren functie , ook voor jouw wordt het moeilijk om je ambtenaren werkjes te behouden.

Graag reactie, van ambtenaren die niet in digitalisatie van uw werk geloven.
Criticus - NL
@Jan,



Ik neem aan dat dit een geautomatiseerde reactie is?

Willem / coördinator wdr'n
En zo gaan we vrolijk verder. De overheid heeft al ongegeneerd gegraaid uit de ambtenarenpensioenen en haar verplichtingen niet nagekomen en gaat daar fluitend mee verder. Hoe lang wordt dat nog geaccepteerd?
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
@ Jan (met de korte achternaam?)



Wat een domme reactie in een ostentatieve poging te provoceren. Leeft u al decennia lang onder een tegel? De overheid in ieder geval niet in de Middeleeuwen. Uiteraard zijn een aantal beroepen in de kantooromgeving als gevolg van informatisering en automatisering verdwenen, net als in de private sector. Het schoolvoorbeeld zijn de typekamers. Maar voor beleidsvoorbereiding en uitvoering heb je gewoon beleidsambtenaren nodig die uiteraard wel gebruik maken van kantoortechnologie. En veel werk is door de privatisering overgeheveld naar de marktsector. Openbare orde en veiligheid, toezicht, handhaving en

burgerzaken zijn voorbeelden van functies die never nooit niet zullen worden geprivatiseerd. En die kunnen ook niet helemaal worden geautomatiseerd. Hoe is het eigenlijk met uw werkomgeving gesteld? Niet zo best vrees ik omdat u kennelijk voldoende ruimte in werktijd heeft om zulke onzinnige vragen te stellen.
Advertentie