of 58959 LinkedIn

‘Geluk’ steeds belangrijker voor ambtenaar

Ambtenaren vinden het steeds belangrijker om gelukkig te zijn. Belangrijker dan geld of luxe vinden overheidsmedewerkers dat er een goede werksfeer is en dat ze prettig werk hebben. Werkgevers zouden hier ook op moeten inspelen concludeert HRM-specialist Driessen in een onderzoek.

Het welbevinden van de overheidsmedewerker op het werk en ook daarbuiten wordt steeds belangrijker dan materiële zaken zoals een mooi salaris of een dure auto. De zogenoemde ‘money economy’ evolueert de komende jaren verder in een ‘satisfaction economy.’ 

Hogere productie
Dat stelt HRM-bedrijf Driessen na onderzoek onder ambtenaren en overheidswerkgevers. Het blijkt ook steeds weer dat een gelukkige medewerker leidt tot een hogere productie, minder vaak ziek zijn en betere relaties met zakelijke contacten hebben.
 
Mensen-mensen 

De resultaten van het onderzoek, dat door TNS Nipo uitgevoerd is onder 560 werknemers in de publieke sector, laten zien dat ambtenaren de medemens vaak voorop stellen. Het zijn vaak echte ‘mensen-mensen’ die vooral prettig willen werken met anderen én dit doen voor anderen. In het onderzoek geeft 82% van de respondenten dan ook aan dat zij in hun huidige functie iets kunnen betekenen voor de maatschappij. Het lijkt er op dat werkenden in de publieke sector meer waarde hechten aan de relatie met de medemens, dan aan de eigen ontwikkeling.

 
Gelukscoach 

Volgens Leo Bormans, auteur van onder meer ‘The World Book of Happiness’ zouden HRM’ers of leidinggevenden vaker moeten kijken naar wat medewerkers gelukkig maakt in hun werk. ‘Je daarop focussen biedt een veel interessantere richting dan het centraal stellen van probleemgevallen of klachten. In dat kader zijn er organisaties die hun klachtenafdeling hebben afgeschaft en een gelukscoach hebben aangesteld. Dat is een geweldig initiatief. Je kunt bestaansrecht halen uit klachten, maar waarom zou je het niet omdraaien en je afvragen: wat kun je als organisatie doen om geluk te stimuleren?’


Zinvol geheel

Verder concludeert het onderzoek dat er geen gouden route is om te komen tot een gelukkige organisatie. Wel zijn er pijlers waar organisaties zich op kunnen richten: 'Zorg dat medewerkers mogen zijn wie ze zijn, mogen worden wie ze willen worden, mogen samenwerken met andere mensen en het gevoel hebben dat hun werk bijdraagt aan een zinvol geheel.'

 

Afbeelding

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door JaapvV (adviseur, o.a. voorzieningen) op
Noem mij de mensen-mensen in mijn woongemeente. Dat gaat geen enkele onderzoeker lukken. Wel de arrogante-afstand-houden-ik-heb-voor-u-echt-geen-tijd mensen. Maar misschien is dat ook beter voor hun welbevinden - en voor het volgende onderzoek.
Door Emiel op
Ze komen bij mij niet over als mensen die het goed voor hebben met de medemens.
En zeker niet dat ze daar meer mee bezig zijn dan hun eigen ontwikkeling.
Doe eerst maar eens een onderzoek onder de bevolking of zij dit ook voelen.2015 was een rampzalig decentralisatiejaar zeker op privacygebied velen hebben er een diepe depressie aan over gehouden. Er werd veel geroddeld en gelachen om andermans leed.Het woord empathie kan hier beter niet gebruikt worden.
Door zwarver gait op
Echte mensen-mensen?(rampties) wooh hé, onder welke steen kom jij? er zijn dus types(blanke 60-+'ers) die onder den uyl, van agt, lubbers, kok, balk en rutte RESIDEERDEN, IN medische termen zijn dit beroepsgedéformeerden mét bindingsangst gepaard aan geharnast pantser van kwee-nie én "dan moet u hiernaast zijn"
Door H. Wiersma (gepens.) op
Een goedkope conclusie in een slecht onderzoek. Met een mooi salaris en een mooie auto zullen mensen vast nog gelukkiger zijn/worden dan met een matig of gemiddeld salaris zonder die mooie auto
Door henk op
HRM bedrijf Driessen zet mensen weg bij de gemeente. Dit uitzendburo verdient hier dik aan en de uitzendkrachten uiteraard zelf minder. Ik snap best dat Driessen erg gelukkig is en de uitzendkrachten gelukkig willlen laten zijn met minder salaris
Door Jos van snippenberg (founder) op
Altijd mooi om van plezier en welbevinden door te schieten naar geluk. Buiten kijf staat dat ieder mens met plezier wil werken. Organisaties daarentegen hebben steeds meer te maken met regelgeving en besluiten die het echt moeilijker maken dit plezier structureel te faciliteren. Hoe geef je hier dan toch wending aan? De gemeente Nunspeet en Heerhugowaard hebben zo'n stap gezet. Werken aan het verhogen van de effectiviteit enerzijds en plezier in de organisatie anderzijds. Een hele lange weg, alleen draagt het wel bij aan het verhogen van bewustwording hoe medewerkers beter gefaciliteerd kunnen worden. Wanneer je geïnteresseerd bent doe ik graag de business case delen.
Door ajf (hrm ) op
ook al heb je een serieuze klacht, daar doen we niet meer aan! Werk aan je geluk!! klachten zijn niet productief.
Je zult maar vermalen worden in de ambtelijke bureaucratische molen. Een klacht is een vorm van feedback, informatie over effecten van werk. Eerst maar eens proberen het werk goed te doen en aanspreekbaar zijn op concrete zaken. Fatsoenlijk omgaan met klachten lijkt mij heel wezenlijk.
Door Maurice van der Wiel op
Zou alles eerlijk zijn ingevuld ?
Door Elmar de Wijs op
Dit artikel geldt voor alle bewoners van Nederland.
Voor iedereen is geluk steeds belangrijker niet alleen voor de ambtenaar.
Ook de ambtenaar is een gewoon mens net als de rest van de bevolking.
Die gevoelens zijn gelijk.
Door Peter op
Ah, ik leidt uit het artikel af dat er geen ruimte is voor een fatsoenlijke CAO. Maar beste mensen: in geluk kun je niet wonen.