of 59054 LinkedIn

Geen ‘Roemernorm’ voor gemeenten

Minister Plasterk gaat niet samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten met voorstellen komen om te kijken hoe de externe inhuur kan worden teruggedrongen. Dat blijkt uit de beantwoording van Kamervragen van SP-Kamerlid Ronald van Raak, naar aanleiding van een artikel van Binnenlands Bestuur.

Minister Plasterk gaat niet samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten met voorstellen komen om te kijken hoe de externe inhuur van personeel bij gemeenten kan worden teruggedrongen. Dat blijkt uit de beantwoording van Kamervragen van SP-Kamerlid Ronald van Raak, naar aanleiding van een artikel van Binnenlands Bestuur

Stijging
Voor het derde jaar op een rij zijn de kosten die gemeenten maken voor de inhuur van externe krachten gestegen, zo bleek onlangs uit de Personeelsmonitor Gemeenten 2015. In dat jaar besteedden gemeenten gemiddeld 15 procent van de loonsom aan externe inhuur.


Tien procent
Daarmee overschrijden zij de ‘Roemernorm’. In 2009 nam de Tweede Kamer een motie van het toenmalige SP-Kamerlid en huidige fractievoorzitter Emile Roemer aan. In de motie werd de norm verwoord dat overheden en overheidsbedrijven niet meer dan tien procent van de personeelskosten mogen besteden aan inhuur van externen.

Decentralisaties
In antwoord op de Kamervragen van Van Raak antwoordde Plasterk dat de stijging een gevolg is van extra kosten die gemeenten hebben moeten maken in het kader van de decentralisatie van overheidstaken. Gemeenten hebben met name experts ingehuurd voor de ondersteuning van de bedrijfsvoering. Volgens de minister geeft ruim de helft van de gemeenten aan dat zij de kosten voor externe inhuur probeert terug te dringen door onder meer het vergroten van de inzet van het eigen personeel en vergroten van de interne mobiliteit.

Eigen verantwoordelijkheid
Plasterk wil niet samen met de VNG met voorstellen komen hoe de ‘Roemernorm’ ook bij gemeenten kan worden toegepast, zoals Van Raak vroeg. De ‘Roemernorm’ geldt volgens de minister alleen voor inhuur van extern personeel bij de ministeries. ‘Decentrale overheden hebben hierin een eigen verantwoordelijkheid,’ aldus Plasterk.

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Een ander geluid op
Weet iemand wat de inhuurnorm was in 2015 van het kabinet en bzk in het bijzonder?
Door collega op
Die Roemernorm is een van de meer stompzinnige vormen van luchtfietsbeleid die er is:
Moeten niet-specialisten dan de specialistische klussen uitvoeren?
Moeten tijdelijke pieken door structureel personeel worden opgevangen?
De vraag moet toch een heel andere zijn: doet iemand de opdracht of taak voor een fatsoenlijke hoeveelheid geld in een fatsoenlijke hoeveelheid tijd.
Zoiets doms als de roemernorm helpt toch helemaal niet voor de sturing daarop!
Door A. willemsen op
Voor we conclusies trekken zou er moeten worden gekeken naar de oorzaak hiervan. Kan het niet zo zijn dat door de invoering van het sociaal domein veel tijdelijke extra hulp nodig was? Gaan organisaties terug naar de basis en laten ze alle extra taken door externen doen? En zo zijn er veel meer redenen te bedenken. Stringent aan een regeltje vasthouden heeft geen zin als je de oorzaken niet weet. Populistisch geneuzel dit.
Door Bert (interim manager) op
Mooi staaltje van onbetrouwbaarheid van politiek: we spreken iets af, doen het niet en hebben er altijd een rechtvaardiging voor.
Het is natuurlijk kul dat er een soort overmacht zou zijn vanwege door te voeren decentralisaties; daar had best op geanticipeerd kunnen worden maar dit is toch veel makkelijker (ook duurder maar daar heeft niemand het nog over, en de kennis verdwijnt ook met de externe inhuur).
Door Jan op
Neem gewoon mensen tijdelijk in dienst op projectbasis. Is veel goedkoper en je komt er zonder problemen weer vanaf.
Door Ab Soluut (waarnemend ambtenaar) op
Gemeenten bezuinig(d)en drastisch op personeel, maar het werk moet wel worden gedaan. Zeker als de politieke dadendrang groot is worden dan de dun bemenste functies tijdelijk aangevuld met externen. Ironisch is, dat veel gewezen (wegbezuinigde) ambtenaren via gespecialiseerde detacheringsbureaus weer terugkeren in hun vakgebied omdat de gekrompen formatie ontoereikend is de personele tekorten aan te vullen om aan wettelijk gestelde doelen te voldoen en/of de lokale plannen uit te voeren.

Het is een illusie te denken dat er teveel ambtenaren zijn - er is eerder teveel beleid....
Door Ben Hoekstra (actief ambtenaar) op
Aan het gebrek aan zelfreflectie van de vorige reactie is wel duidelijk waarom August gewezen ICT ambtenaar is. Het is niet zo dat externe inhuur je 'overkomt' als gemeente. Je hebt het ALTIJD zelf in de hand voor er een externe binnenkomt: er moet namelijk een offerte getekend worden, omdat facturen anders niet betaald worden. Daarnaast vind ik de hetze tegen externe inhuur onterecht: er wordt ook veel goed werk gedaan, althans dat is mijn ervaring. Let gewoon goed op wie je inhuurt.
Door August Biels (gewezen ICT ambtenaar) op
Het is ook werkelijk belachelijk hoe voor de minste of geringste zaken maar weer een externe of een heel extern bureau wordt ingehuurd.

In mijn gemeente (Ede) lijkt het zo ongeveer het ingesleten standaard antwoord van de gemeenteraad op ieder dossier dat ze niet begrijpen, of waar ze geen grip op krijgen: we wachten een extern onderzoek af.

En aangezien deze gemeenteraad de eigen bips nog niet kan afvegen zonder dat er een gedrukte handleiding op het wc-papier staat, zijn er al tientallen externe bureaus bezig om vraagstukken op te lossen waar de gemeenteraad nu juist voor verkozen is.

Bij de volgende verkiezingen kunnen we hier ook maar beter een kieslijst maken met externe bureaus dan met politieke partijen. Dat zou in ieder geval een stuk eerlijker zijn.