Enschede kan met 900 ambtenaren minder toe
Volgend jaar verdwijnen al zo'n 300 functies, maar dat kunnen er nog veel meer worden, vindt het college.
De ambtelijke organisatie van de gemeente Enschede kan ook functioneren met ongeveer 900 ambtenaren minder. Tussen de 250 en 300 functies op het gemeentehuis verdwijnen volgend jaar al. Tot 2017 zouden er nog eens 600 arbeidsplaatsen geschrapt kunnen worden. Dat staat in de Keuzenota 2015 - 2017, die burgemeester en wethouders van Enschede donderdag aan de gemeenteraad hebben gestuurd.
20 miljoen besparen
De Twentse stad moet fors bezuinigen. Het college heeft daarvoor een aantal mogelijkheden op een rij gezet. Daaruit kan de raad kiezen, als het eindresultaat van de keuzes maar oplevert dat er in 2017 zo'n 20 miljoen euro bespaard is. Als dat gebeurt dan is tussen 2010 en 2017 in totaal voor 60 miljoen euro bezuinigd.
Taken overdragen
In Enschede werken nu een kleine 2000 ambtenaren. De raad heeft al besloten dat er 250 tot 300 arbeidsplaatsen verdwijnen in 2014. Het voorstel om nog eens 600 banen te schrappen in 2015 en 2016 betekent niet dat iedereen wordt ontslagen. De gemeente wil ook taken overdragen aan regionale samenwerkingsverbanden en projectorganisaties en daar is een deel van de geschrapte banen terug te vinden.
Cultuur en stadsmarketing
Het college denkt dat er behalve op de eigen organisatie het meest bezuinigd kan worden op cultuur en stadsmarketing, onderhoud van de openbare ruimte en inkomensondersteuning. Er kan geld verdiend worden door minder uit te geven aan onder andere brandweer en de Veiligheidsregio. De gemeenteraad praat eind september voor het eerst over de plannen. In november moeten knopen worden doorgehakt.
Reacties: 14
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
van de indicaties die de monitor van BKWI over het gebruik van Suwinet door gemeenten geeft. +++ Conclusie: Het feitelijk gebruik van inzage- en correctievoorzieningen door burgers is beperkt, wat het beeld voedt dat de burger weinig behoefte zou hebben aan transparantie. Hierdoor onderschatten uitvoeringsorganisaties en gemeenten de rol van de burger. +++ Center for eGovernment Studies (2011) De eOverheid in Gebruikersperspectief, Enschede: Universiteit Twente, p. 35 --- Bron: http://www.inspectieszw.nl/Images/Overzichtstudi …
Klijnsma "begrijpt" het niet, terwijl ze al tijden op de hoogte is. Door u betaalde gem. Enschede/DMO ambtenaren, hebben hier ook een handje van, maar worden altijd gedekt door de leidingegevenden. Vraag uw in het SUWI susteem geraadpleegde gegevens maar eens op bij het www.BKWI.nl en vraag de gemeente, "wie heeft gekeken en met welk doel". 100% dat u geen (correct) antwoord krijgt op deze openbare informatie. Misschien dat de politiek/bestuurders ambtenaren op straffe van ontslag, ambtsmisbruik artikelen 84, 359 en 365 van het Wetboek van Strafrecht, gaat dwingen deze openbare informatie aan burgers te geven
http://www.tubantia.nl/algemeen/binnenland/perso …
* Ambtenaren zijn alleen een kostenpost en geen werkkapitaal. Ze doen blijkbaar niks.
* Als de salariskosten lager zijn, zijn ook de totale kosten lager.
Zijn dit soort 'bestuurders' überhaupt wel eens met hun eigen ambtenaren in gesprek geweest, over wat zij allemaal doen? (namelijk de opdrachten van dat bestuur uitvoeren!) Of hebben zij alleen contact met de bla-bla-bobo's die in het MT zitten en precies vertellen wat de bestuurders willen horen?
Ik weet het antwoord wel hoor.
Horende doof en ziende blind!
Lees op z'n minst de samenvatting en H8 van de Keuzenota zelf door: http://goo.gl/ELyB5W.
Het collegevoorstel is een stuk genuanceerder dan BB, NOS, NRC etc. doen voorkomen.
Overigens, op afstand plaatsen is alleen op de heel lange termijn misschien eventueel wel goedkoper. Dat wat het bedrijfsleven alweer aan het afschaffen is zijn ze kennelijk in Twente aan het opfrissen.
Arjan van Gils, de D66 ambtenaar die de bezuinigingen in PVDA colleges realiseert en vertrekt voordat de rekenkamer de schade (achterstallig onderhoud) ontdekt??.