of 59180 LinkedIn

Dienstreizen rijksambtenaren kosten 35 miljoen

De kosten voor buitenlandse dienstreizen van rijksambtenaren waren vorig jaar in totaal 34,7 miljoen euro. Dit zijn uitgaven exclusief de ministeries van Defensie en Veiligheid en Justitie. Dat blijkt uit antwoorden van minister Plasterk op vragen van D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma.

Buitenlandse dienstreizen van rijksambtenaren kostte de belastingbetaler vorig jaar in totaal 34,7 miljoen euro. Dit zijn de uitgaven exclusief de ministeries van Defensie en Veiligheid en Justitie. Dat blijkt uit antwoorden van minister Plasterk op vragen van D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma.

Reisbeleid geharmoniseerd

Per 1 januari 2017 is het reisbeleid rijksbreed geharmoniseerd, wat onder meer betekent dat alle ambtenaren die vliegreizen moeten maken die zes uur of langer duren businessclass mogen vliegen. RTL Nieuws meldde in maart dat ambtenaren daar massaal gebruik van zouden maken. Zij baseerden zich op bronnen die schatten dat de meerkosten voor de schatkist jaarlijks 10 miljoen euro zouden zijn. Kamerlid Sjoerdsma wilde van minister Plasterk weten of het waar is dat ambtenaren vaker businessclass dan economy class vliegen. Volgens Plasterk is daar voor dit jaar nog niets over bekend.

 

Kostenbewust beleid
Plasterk legt uit dat ambtenaren nu in staat worden gesteld zowel na aankomst op de plaats van bestemming als na terugkomst in hun woonplaats, en zo nodig tijdens de heen- en terugreis, hun werkzaamheden optimaal te verrichten en daarbij fit te zijn en te blijven. Korter durende reizen en reizen in het kader van een opleiding zijn altijd op basis van economy class, aldus de minister. Op de vraag hoe dat in het kabinetsbeleid van een sobere overheid past antwoordt de minister dat het uniforme reisbeleid voor een kostenbewust, duurzaam en administratief eenvoudig beleid zorgt. ‘Daarmee wil het Rijk werken als e´e´n concern, in binnen- e´n buitenland.’ Over verschillen in prijs tussen business- en economy class zegt Plasterk dat prijzen verschillen per maatschappij en dienstreis. Ook fluctueren prijzen van tickets dagelijks en beïnvloeden diverse elementen de prijs.


35 miljoen euro

Plasterk kan maar een gedeeltelijk overzicht geven van kosten van dienstreizen van rijksambtenaren over de periode 2012-2016, omdat die kosten niet altijd apart of eenduidig door de verschillende ministeries zijn vastgelegd. Over 2012 heeft hij helemaal geen cijfers en de cijfers over 2013 zijn onvolledig. Voor de kosten over 2014 baseert de minister zich op een onderzoek van de Auditdienst Rijk: 31,9 miljoen euro. Dit bedrag is exclusief Defensie. Voor de volgende jaren beroept hij zich op de administratie van de centrale reisagent. In 2015 kosten dienstreizen 34,3 miljoen euro en in 2016 dus 34,7 miljoen euro, exclusief Defensie en Veiligheid en Justitie.

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Manu (beleidsadviseur) op
Als nut en noodzaak van een dergelijke reis zijn vastgesteld, dan mag die ambtenaar niet gaan, dan moet hij dus gaan. Als je meer dan 6 uur in een vliegtuig moet verblijven, mag je ook van je werkgever (en de belastingbetaler) verwachten dat je dat onder "businessclass-omstandigheden" mag doen. Maar de belastingbetaler mag dan m.i. ook verwachten dat die ambtenaar inderdaad ook gebruik maakt van de in de businessclass aanwezige faciliteiten en doorwerkt (tenzij nachtvlucht).
Of nut en noodzaak altijd terecht worden vastgesteld, is een ander vraagstuk. Misschien wel de eigenlijke vraag.
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Het lijkt mij normaal dat als je langer dan 6 uur moet vliegen voor je werk, je dat comfortabel mag doen. In zoverre vind ik dit een beetje muggenzifterij. Ik zou het interessanter vinden om te weten of die buitenlandreisjes strikt noodzakelijk zijn.
Door Henk op
Beter is een maandelijkse onkostenvergoeding te geven conform Europarlementariërs
Door p op
@Ja Sjaak, we kunnen natuurlijk zorgen dat net zoals de bekleder van het hoogste ambt de ambtenaren een vliegbrevet hebben-levert dat vliegen nog wat op voor de schatkst ;)

Maar voor de rest onderhoud Nederland op allerlei fronten internationale betrekkingen en ja dan moet je wel eens op reis en achter die dijken vandaan kruipen... Op een begroting van 450 miljard vind ik het alleszins meevallen
Door Jantje op
De trein is zelfs meestal veel duurder dan vliegen. Hoe krom dat ook is als je kijkt naar het milieu. En wat kneuterigheid of kruideniersgedoe. Het is een hoog bedrag maar om hoeveel ambtenaren gaat het en hoeveel, uiteraard noodzakelijke, reizen hebben zij gemaakt en wat was het profijt van die reizen? Alleen het bedrag noemen is nog niet eens de helft van het verhaal. Als er een ton verreisd is zonder doel en zonder resultaat is dat soms duurder dan die miljoenen die nu verreisd zijn. Kortzichtigheid ten top.
Door Wouter op
De trein is tegenwoordig niet noodzakelijk goedkoper dan het vliegtuig, dus dat maakt niet zoveel meer uit.
Door Sjaak (waakzaaam burger) op
Wanneer moeten ambtenaren eigenlijk vliegen? Kunnen zij niet met de trein i.p.v. het maken vaan een korte vlucht binnen Europa?