Advertentie
carrière / Nieuws

Amsterdam telt 300 communicatiemedewerkers

De informatievoorziening van Amsterdammers is belangrijk, maar waarom heb je daar zo veel mensen voor nodig? vraagt de SP zich af.

19 september 2014

'Waar zijn die 58 medewerkers communicatie van de gemeente Amsterdam mee bezig?' Die vraag stelde SP-fractievoorzitter Daniel Peters vorige maand. Het aantal van 58 vond hij nogal ‘fors’. Maar Amsterdam heeft nog veel forser nieuws voor Peters, want de gemeente telt maar liefst zo’n 300 communicatiemedewerkers, of tenminste zo’n 260 voltijdsbanen ‘communicatie’.

260 fte

Die 58 waarover de SP-fractievoorzitter repte zijn alleen nog maar de perswoordvoerders. Dat blijkt uit de antwoorden op de vragen van de SP. De gemeente schrijft op een totaal van ruim 14.000 ambtenaren (tweede kwartaal 2014) circa 260 fte aan ‘communicatieadviseurs, webredacteuren, medewerkers, webcaremedewerkers, voorlichters  etc.' in dienst te hebben. ‘Het aantal van 58 woordvoerders uit de vraag betreft communicatiemensen die aanspreekbaar zijn voor de pers. Woordvoering is een onderdeel van een breder takenpakket.’
 
Steeds belangrijker 

De SP vroeg ook of het college van plan is te bezuinigen op zijn eigen voorlichtings- en communicatiekosten. Dat blijkt niet direct het geval. Er wordt weliswaar een reorganisatie doorgevoerd, maar ‘anderzijds laat deze tijd ook zien dat actieve, vroegtijdige en gebiedsgerichte communicatie met de stad en haar inwoners steeds belangrijker wordt, en dat de inwoners dit ook verwachten van de gemeentelijke organisatie’. In 2010 is voor het laatst bezuinigd op de groep communicatiemedewerkers.


Geschrokken

SP-fractievoorzitter Daniel Peters laat tegen het Parool weten geschrokken te zijn van het antwoord. ‘De informatievoorziening van Amsterdammers is belangrijk, maar waarom heb je daar zo veel mensen voor nodig?’ Het steekt Peters dat er bij bestuursvoorlichting nog mensen zijn aangenomen, terwijl de rest van de organisatie een vacaturestop heeft vanwege de reorganisatie. Het ergste vindt hij dat het stadsbestuur vijftien communicatiemedewerkers heeft en daar niet op wil bezuinigen. ‘Daar staan maar zo'n vijf journalisten tegenover die zich dagelijks met de Stopera bezighouden. Buiten proportie. We hebben acht zelfverzekerde wethouders die zelf ook in staat zijn om pers te woord te staan. En als een wethouder geen tijd heeft, dan zou zijn politiek assistent dat ook nog kunnen doen.’

Bron: Communicatie Online, Jasper Mulder 

Reacties: 25

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Varys / Adviseur
@Lady: ik lach met je mee! Het is ook allemaal om te lachen vind ik! :-) Waar maken we ons met zijn allen druk om?

Overigens was mijn opmerking een mening, geen advies.
criticus
@ Ronald:

je doet alsof communicatieadviseurs de antwoorden uitzoeken. De realiteit is dat de communicatieadviseurs de vraag alleen maar uitzetten en voor doorgeefluik spelen. het antwoord wordt dan weer teruggegeven en het enige wat de communicatie-adviseur dan doet is een redactioneel slagje. Als je daarmee uren zoet bent wordt het tijd voor een cursus Nederlands en cursus met 10 vingers te leren typen...
True
Lol, ze hebben de uitzendkrachten niet eens meegerekend.



Godverdomme wat een parasietenbende.
Mr R.M. Dalmijn
Twee procent van de medewerkers is op een of andere wijze bij communicatie werkzaamheden betrokken. Dat lijkt mij niet overdreven. Misschien dat de SP fractie eens de verwachtingen wil formuleren en bezien of de doelen gehaald zijn.
Bert / adviseur
Ongelooflijk dat mensen als deze sp-er invloed hebben in onze hoofdstad! Eerst verdiepen en dan oordelen!
True
kost de belastingbetaler minstens 18.000.000,- euro per jaar voor wat gebakken lucht, socialisme in praktijk.
joop luster / ontwerper
duidelijk geval van massa-communicatie. Overigens staat gelukkig elk raadslid het nog steeds vrij om welke vraag dan ook te stellen.

Hr./mevr. ter Zeele weet niet wat socialisme inhoudt. Maar dat terzijde.

Wat erger is de wildgroei van dit fenomeen.

Menig bestuurder werpt, op kosten van de burger, drempels/buffers/ontmoedigers op in de vorm van een communicateur/teuse.
Hilde van Heusen - Smulders / Managementondersteuner Communicatie
Als het goed is genereren zij ook (in-)direct inkomsten; marketing op Amsterdam zelf en is deze 'enorme' groep niet sec ter voorbereiding op hoe de bestuurslaag zichzelf verkoopt in de media en binnen de gemeentelijke laag, want zoveel stupiditeit op communicatief vlak is vast niet binnengehaald op bestuurlijk niveau!
Hannes Haganum / kritisch lezer
Er is zoveel rumoer in Amsterdam dat niemand nog de relevante boodschappen hoort. Amsterdam Leuterstad. Een soort moderne Toren van Babel. In inder geval een makkelijk thema om op stevig te bezuinigen.
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Zijn al die communicators wel ter communie gegaan?.

Maar dat terzijde. Met wie kun je nou gewoon praten en van wie gewoon voorlichting krijgen? Communiceren leidt (lijdt) tot verwarring, zo te lezen
Rex Rotary / Coördinator
Ik ben het volledig met de jonkheer eens. Amsterdam gaat aan gelul ten onder. Dat is een van de redenen dat ik bij die gemeente ben weggegaan.
Bert
Dit is een bekend fenomeen: er zijn bij veel gemeente absurd veel communicatiemedewerkers actief. De verhouding van communicatiemedewerkers op journalist, waar deze SP' er van spreekt, is op veel plaatsen uit het lood geslagen.



Aan rijst de vraag: hoe komt dat dan? Dit overaanbod heeft twee duidelijke oorzaken: risicomijding (dus gooi tegen elk stoeptegelbesluit maar een legioen communicatiemedewerkers in de strijd) en status (elke wethouder, directeur e.d. wil natuurlijk zijn eigen communicatiemedewerker).



Bedrijfsmatig is er geen rechtvaardiging voor: er zal geen bedrijf zo'n hoog percentage communicatiemedewerkers hebben. Maar de overheid werkt nu eenmaal niet bedrijfsmatig met zijn budgetsturing en vaste bijdragen uit de algemene middelen. Dus is er ook geen correctiemechanisme op deze gekkigheid.



Presteren die communicatiemedewerkers dan ook zo veel? Nee. Ze schrijven zelden zelf stukken, ze zijn zelden beleidsondersteunend, dragen niets bij aan uitvoerende taken en staan altijd veel minder journalisten te woord als gehoopt.



Het is voor velen een aantrekkelijke functie: geen verantwoordelijkheid, geen 'targets' in productie, maar toch een relatief hoog salaris.



Overigens geldt voor veel overhead-functies, dat de overheid daar teveel van heeft. Er wordt geknepen op de uitvoering (omdat dat politiek niet sexy is), maar je zou als je wil bezuinigen beter kunnen kijken naar die berg overhead. Daar kan gemakkelijk het mes in.
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
@Ronald,



De gemeenten kunnen er beter toe overgaan om de vragen door beleidsmedewerkers af te laten handelen. Dan worden die niet alleen beantwoord, maar ook opgelost.



Krijgen die medewerkers ook nog eens directe feed back en hoeven communicatiemedewerkers het niet meer (misvormd) uit te leggen.



Zo komen we weer terug op die 60.
Jan
Al weer een bewijs dat grote gemeenten in verhouding veel teveel onnodig personeel genereren. Opdelen die grote gemeenten in zelfstandige gemeenten van 50.000 tot 100.000 inwoners. Die zijn niet zo log, zijn overzienbaar en controleerbaar. En uiteindelijk minder duur voor de burger. Welke politieke partij gaat eens de tegenhanger van D66 worden op dit punt?
Hans / afdelingsmanager
Vanmorgen stond er nog zo'n typisch voorbeeld van overheidscommunicatie in de krant. Ministerie Financiën: wij tipten de Staatsloterij "per ongeluk" over een op handen zijnde inval van de Kansspelautoriteit. Quatsch!
Marc / beleidsadviseur
Tja, zo komt de overheid wel aan die 25.000 extra banen uit het Sociaal Akkoord.
criticaster
Typerend voor de politiek....inderdaad eerst oordelen ipv verdiepen. Als we het hebben over bezuinigingen: waarom heeft de stad er een extra wethouder bij gekregen (8 ipv de 7. die zevende kwam er een aantal jaar geleden, midden in de crisis, zo maar bij) en waarom weigeren raadsleden iets van hun maandelijke bijdrage in te leveren.



ambtenaren altijd een makkelijk doelwit en het is uiteraard goedkoop scoren bij het electoraat., want wie houdt nu van ambtenaren.
Bart / Bestuursadviseur
@Bert: goede analyse. Het is helaas waar dat communicatiemedewerkers er vooral lijken te zijn uit oogpunt van risicomijding. Als journalisten rechtstreeks met vakambtenaren of bestuurders zouden praten zou de voorlichting een stuk vlotter en inhoudelijker zijn, maar het risico op politieke of ambtelijke uitglijers ook toenemen. Politici die verontwaardigd zijn over het aantal voorlichters zouden zich moeten bedenken dat ze de groei zelf in de hand hebben gewerkt. Immers, elke onhandige uitspraak van bestuurders en anbtenaren wordt politiek uitgebuit, waardoor deze zich begrijpelijkerwijs zijn gaan verstoppen achter voorlichters.
Hans / ambtenaar
Bravo Daniël!
Varys / Adviseur
Laten we wel wezen: veel functies en werkzaamheden binnen de overheid zijn overbodig. Het geeft echter een dagbesteding aan veel mensen. Wat zouden zij anders moeten doen?
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Prima Bert!



De NRC wordt door 207 redacteuren en opmakers geproduceerd. Daar komen dan nog 23 buitenland correspondenten bij.



1. Laten we Amsterdam de output van deze 230 personen eens vergelijken met die van de 300 eigen medewerkers.



2. Elk politiek apparaat heeft ook paardenfluisteraars in dienst; medewerkers die de realiteit zo weergeven dat vervelende zaken onder de pet blijven. Die worden apart zichtbaar gemaakt.
Bert
@Toine,,,,en die NRC-mensen produceren dagelijks, dat wil zeggen 6x per week, een krant met inhoud van niveau..... de 300 gemeentelijke ambtenaren produceren een paar keer per jaar een communiqué, een paar keer per jaar een huis-aan-huis-blad en nog wat folders en teksten op de website.



Tja, er valt nog heel wat te bezuinigen!

Ronald / beleidsambtenaar
Tot een jaar of 10-15 geleden was de norm dat een gemeente 1 voorlichter/communicatie-adviseur in dienst heeft per 10.000 inwoners. Die deden woordvoering, perscontacten, organiseren inspraak-bijeenkomsten en schreven teksten voor de informatiekranten, folders, wijkbladen en zorgden voor de interne communicatie.

Zo'n 15 jaar geleden is het takenpakket fors uitgebreid met de moderne media, zoals website, twitter, facebook, enz. Het aantal contacten met de burger is daardoor fors toegenomen, omdat het veel gemakkelijker is geworden. Een simpele vraag per twitter kan soms enkele uren vragen om hem goed te beantwoorden. Daarnaast vraagt het veel tijd en energie om de website tot in de verste hoeken actueel te houden. Een verdubbeling van de norm naar 2 communicatie-adviseurs is zeker reëel. Voor alleen het gemeentelijk apparaat in Amsterdam kom je dan op plm. 120 Fte.
A. Wassenburg
Natuurlijk heb je als gemeente zoveel uitleggers nodig. Want anders snapt de burger niet dat hij niet gen... wordt van zijn eigen geld. Hij zou eens kunnen denken dat hij wel gen... wordt. Wat zullen alle burgers blij zijn dat ze het nou snappen.
Lady
@Varys en @Bart - Als ik jullie reacties lees, kan ik niet anders dan in schaterlachen uitbarsten. Jullie zijn wel erg overtuigd van het belang van je eigen adviesfunctie.
Advertentie