of 59045 LinkedIn

Ambtenaren willen liever leukere baan dan vast contract

Een overgroot deel van de ambtenaren geven graag en vast contract op als ze dat een leukere functie oplevert met een flexibel contract.

Een overgrote meerderheid ambtenaren is bereid zijn vaste baan op te zeggen voor een leukere functie. 80 procent zegt dit graag te willen. Met behoud van financiële zekerheid loopt dit percentage zelfs op tot 85 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Driessen HRM in samenwerking met TNS Nipo onder 976 (aankomende) ambtenaren. 

Hoogopgeleiden
Het is geen verrassing dat ouderen meer waarde hechten aan een vast contract, net als laagopgeleiden overigens. Opmerkelijk is dat juist hoger opgeleiden de zekerheid van een vaste baan minder belangrijk vinden. Ambities en werkplezier vinden deze werknemers een motivatie om desnoods een flexibel arbeidscontract aan te gaan.
 
Flexibiliteitsbeleid 

Ton Wilthagen, hoogleraar Institutionele en juridische aspecten van de arbeidsmarkt aan Tilburg University: ’Om in de toekomst ambitieuze jonge medewerkers binnen te halen, heb je als werkgever een goed flexibiliteitsbeleid nodig. Zorg ervoor dat je geen arbeidsovereenkomst, maar een arbeidsmarktovereenkomst te bieden hebt. Als je gaat werken in de publieke sector, dan moet je als werknemer weten dat, wanneer er tijdelijk geen werk meer is, je wordt geholpen om elders heen te gaan. Dat is het beste aanbod dat je als organisatie in de toekomst kunt doen.’

Financiële zekerheid 

Vooral de jongere generatie ambtenaren gaat namelijk niet langer uit van één baan voor het leven. Toch lijkt voor veel werkenden en werkzoekenden het gebrek aan financiële zekerheid de keuze voor werken op flexibele basis op dit moment nog in de weg te staan. Door financiële zekerheid te waarborgen, wordt de keuze voor een flexibel contract sneller gemaakt. Op dit moment werkt één derde van de beroepsbevolking en 60% van de jongeren flexibel. Daarnaast telt Nederland in 2020 ongeveer 1 miljoen zzp’ers.
 
Digitalisering 

Door onder andere de toenemende digitalisering verandert de arbeidsmarkt dan ooit tevoren. Om hier adequaat op te kunnen reageren is flexibiliteit vereist. Dat betekent flexibel omgaan met de momenten waarop wordt gewerkt en de locaties van waaruit we dat doen. Maar het betekent ook flexibiliteit in arbeidsrelaties. 

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk (Rijksambtenaar ) op
Naar ik hoop is dit niet het bewerken van de publieke opinie om ook ambtenaren in tijdelijke arbeidsovereenkomsten te persen. Zelf werk ik bijna 40 jaar bij de overheid, het wetenschappelijk onderzoek ten spijt heb ik nog NOOIT iemand horen zeggen een tijdelijke overeenkomst te prefereren. Volgens mij staat dit artikel van BB dan ook zeer ver van de realiteit.
Door Henk (Rijksambtenaar ) op
Naar ik hoop is dit niet het bewerken van de publieke opinie om ook ambtenaren in tijdelijke arbeidsovereenkomsten te persen. Zelf werk ik bijna 40 jaar bij de overheid, het wetenschappelijk onderzoek ten spijt heb ik nog NOOIT iemand horen zeggen een tijdelijke overeenkomst te prefereren. Volgens mij staat dit artikel van BB dan ook zeer ver van de realiteit.
Door Peter op
Zoals wel vaker heeft BB moeite met het maken van waarheidsgetrouwe koppen boven haar artikelen. In dit geval had die moeten luiden: "Uitkomsten van Driessen HRM zijn weliswaar niet representatief voor de gehele populatie maar ons als VNG is het een lief ding waard de flexibele schil te vergroten en afscheid te nemen van de vele vaste contracten". Maar ja, dat bekt niet zo lekker...
Door W. Roberts (Senior Adviseur) op
De rijksoverheid zit zichzelf in de weg en voert onduidelijk personeelsbeleid. Er is meer dan genoeg werk. Door bezuinigingen en reorganisaties staat velen het water tot aan de lippen.'Burnouts' en overspannenheid tieren welig. Qua mobiliteit kun je als ambtenaar bijna overal terecht, althans op basis van tijdelijke functievervulling, want op vaste basis ergens anders aan de slag zit er niet in. Je loopt bovendien het risico dat je achtergelaten baan bij terugkeer na je interim functievervulling is wegbezuinigd. En dan wel de minister van BZK horen mopperen dat de oudere ambtenaar niet wil veranderen. Waarom niet gewoon iedereen in 'algemene rijksdienst' net als de ABD'ers. Kunnen we allemaal 'arbeidsmobiel' worden. Maar ja, ik heb een onwijs leuke baan, dus waarom moet ik wat anders moeten?
Door Jeroen op
Dan vraag ik me af wie aan dit onderzoek hebben meegedaan, maar een ding is zeker het was geen dwarsdoorsnede van een gemiddelde gemeentelijke organisatie (waarschijnlijk alleen hoog opgeleide (WO) jonge medewerkers (tot 27 jaar)), want zelfs deze jongeren willen maar één ding als ze gesetteld (huis boompje beestje) zijn en dat is een leuke baan met zekerheid.
Door ZMPer (zelfstandige MET personeel (voormalig deeltijdambtenaar)) op
Met de mond, ja... Ik geloof er niets van. Geen woorden maar daden, zou ik zeggen.
De 'rechtspositie' is heilig. Zo heilig dat menigeen er zelfs een groot deel van 'de baas zijn tijd' mee bezig is deze in de gaten te houden en veilig te stellen. (Het klinkt cliché, maar echt: van binnenuit waargenomen).
Door Jos op
@lezertje Ik weet niet welke bewijzen voor jouw stellingen je aan welke cijfers ontleent maar volgens mij gaan je beweringen zo mank als maar zijn kan! Daarbij weet ik niet welke profielen je hanteert maar volgens mij praat je vanaf schaal 9 al over een hbo profiel. Ik begrijp dat dat niet onder hoger opgeleid valt volgens jouw definitie. Ik weet niet waar je het vandaan haalt maar, vergeef me de term, je kletst behoorlijk uit je nek. Of je onderbuik zo je wilt.
Door Lezertje op
Er is maar een conclusie mogelijk: geef alle ambtenaren onder schaal 12 een vaste aanstelling en alles daarboven een tijdelijk dan wel flex-contract voor max. 1 jaar. Hogeropgeleiden en -betaalden redden zich wel. Tot nu toe gebeurt het omgekeerde: lagere functies worden wegbezuinigd en verflext. Deze cijfers 'bewijzen' dat dat een vergissing was - nu snel ermee aan de slag, zodat jongeren en lagerbetaalden weer gewoon bestaans- en inkomenszekerheid krijgen en een behoorlijk zelfstandig leven kunnen opbouwen!
Door Arie op
Altijd weer verbazingwekkend, of juist niet, dat dit soort uitkomsten eruit komen. Eerst het vragen aan een niet-representatieve doelgroep (personen die (nog) niet als ambtenaar werkzaam zijn) en dan vervolgens conclusies trekken voor de hele groep. Het is in ieder geval niet het beeld dat ik rondom mij zie, ook zeker niet bij jongere mensen. Die willen ook gewoon een vaste aanstelling.
Roept bij mij de vraag op op wiens initiatief dit onderzoek is gedaan. Lijkt me door degenen die er belang bij hebben de geesten rijp te maken voor een zogenaamde flexibele arbeidsmarkt, waar overigens bijna niemand op zit te wachten behalve werkgevers. Zou die hoogleraar, die in het stuk wordt aangehaald, ook bereid zijn de ongetwijfeld vaste aanstelling van hem in te leveren?
En de baan voor het leven… die heeft volgens mij nooit bestaan, behalve indertijd bij bedrijven als Philips en Verkade. En wat is daar trouwens mis mee als je dat zelf zou willen?
Voor wat betreft de uitkomsten: “Cijfers liegen niet, maar mensen kunnen cijferen!”

Door H. Wiersma (gepens.) op
De huidige - uit nood geboren - situatie op de arbeidsmarkt kent veel nadelen:
1. de tijdelijke contracten worden door werkgevers veelal binnen twee jaar weer beëindigd, zodat ze liever geen vast contracten meer af te sluiten.
2. jongeren bouwen geen of zeer beperkte en onzekere pensioenrechten op.
3. er komen steeds meer zogenaamde ZZP'ers op de arbeidsmarkt, die nauwelijks hun brood kunnen verdienen en daardoor geen of nauwelijks belastingen en pensioenpremies afdragen. In feite zijn zij gedeeltelijk werkloos. De CBS-cijfers zijn dan ook zeer vertekend.
De WWZ biedt onvoldoende oplossing voor de structureel lijkende slechte arbeidsmarkt. De tijd lijkt daarom rijp voor een rigoureuze ingreep, namelijk een eerlijker verdeling van de beschikbare arbeid.

Relevante Parlementaire Dossiers