Advertentie
carrière / Nieuws

Ambtenaar verdient gemiddeld 3.000 euro

Dat blijkt uit de Personeelsmonitor 2014 van het A+O fonds Gemeenten. Volgens de onderzoekers heeft vooral de verschuiving naar de hogere salarisschalen ertoe geleid dat het gemiddelde bruto maandsalaris van gemeenteambtenaren – exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering en gecorrigeerd voor deeltijd– de afgelopen jaren is gestegen.

05 juni 2015

Gemiddeld bruto salaris van de gemeenteambtenaar is in 2014 gestegen met 0,7 procent tot 3.039 euro.

Dat blijkt uit de Personeelsmonitor 2014 van het A+O fonds Gemeenten. Volgens de onderzoekers heeft vooral de verschuiving naar de hogere salarisschalen ertoe geleid dat het gemiddelde bruto maandsalaris van gemeenteambtenaren – exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering en gecorrigeerd voor deeltijd– de afgelopen jaren is gestegen. Eind 2010 was het gemiddelde bruto maandsalaris 2.832 euro. Een groot deel van de ambtenaren (40 procent) zit in salarisschaal 7 tot en met 9. Sinds 2010 neemt het aandeel in die schalen echter af en vindt er een verschuiving plaats naar de salarisschalen 10 en hoger.

Uit het overzicht blijkt dat de salarissen gemiddeld het hoogst zijn in de 100.000+ gemeenten: 3.235 euro. In de G4 liggen ze drie tientjes lager. In de kleinste gemeenten zijn ze het laagst. In gemeenten met minder dan 10.000 inwoners blijven ze steken op 2.683 euro.

Eindschaal
De hoge gemiddelde leeftijd van de gemeenteambtenaar is ook terug te zien in het aandeel medewerkers dat in de eindschaal zit. Het aandeel van deze zogeheten plafondambtenaren is in 2014 gestegen. Eind vorig was dit aandeel 78 procent, 1 procent meer dan in 2013. De gemiddelde leeftijd van de gemeenteambtenaar ligt inmiddels boven de 48 jaar.

Reacties: 24

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk
Hier moet je eigenlijk het salaris van al die externen en zzp ers tegenaan zetten. Om mij afdeling van 70 man werken nu 17 inhuurkrachten en hiervan bedraagt het loon zo tussen de 60 en 90 euro per uur. Bruto: 2400 - 3600 per week!!!!!!
Constance / manager Beheer Openbare Ruimte
Enige nuance is wel op zijn plaats: ik geef leiding aan een afdeling van 180 medewerkers waarvan er 145 in salarisschaal 3-6 gewaardeerd worden. Dat is nog maar een fractie van de Amsterdamse buitendienst medewerkers, die allen in deze schalen betaald worden en de rotzooi opruimen/maken, die wij met ons allen veroorzaken. Deze medewerkers komen absoluut niet thuis met 3.000 Euro gemiddeld per maand en ik laat het bij de lezer wat deze daar van vindt!
Criticus - NL
Als ik links en rechts naast schiet, is het gemiddeld raak...
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
De stijging van het bruto salaris van gemeenteambtenaren is in 2014 gestegen via een sigaar uit eigen doos (verlaging pensioenpremie). In feite dus een salarisverhoging die behoort te worden besteed aan pensioenverbetering. Pensioengerechtigden zien deze ontwikkeling overigens met lede ogen aan. Door een (min of meer door de DNB opgelegde) te lage dekkingsgraad van het ABP betalen zij vooral de rekening. Het geheugen van journalisten is kennelijk ook aan het verwateren.
Scheefwoner
Ik hoop niet dat Henk bij een gemeente op een financiële afdeling werkt want dan gaat het niet goed komen. Denk hij nog echt dat een externe met een uurtarief van € 60,- € 2400,- verdient? En wat denkt Henk dat hij per uur kost als hij de genoemde € 3000,- verdient en daar de werkgeverslasten, verzekeringen, ziekteverzuim, 13e maand, kosten voor zijn werkplek, opleidingen etc. etc. bij optelt? Beste Henk jij bent duurder dan die € 60,- per uur maar het iets roepen zonder kennis is zo makkelijk alleen staat het nogal dom!
Criticus - NL
@ ja ik ben zo'n externe...



Een bruto salaris van een ambtenaar van 3000 per maand, leidt tot een bruto jaarloon 36.000

Vakantiegeld 2.880

Bonus, 13e maand, etc. 3.000

Werknemersverzekeringen 4.278

Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw 2.910 +

Totaal € 49.068

Extra loonkosten t.o.v. brutoloon ongeveer 36%

Is gemiddeld 4089 per maand.



Daar staat de externe tegenover met 9600 per maand (uitgaande van 60 euro / uur). Dat is meer dan een factor 2!



De kosten werkplek zijn gelijk... de externe zit vaak gewoon naast jou te werken. Ik ben benieuwd naar jouw reactie, want mijn berekening zal ongetwijfeld niet kloppen...







Louise / Balie medewerkster
Salaris is prima en zeker ook alle privileges, zoals mobile telefoon, vergoedingen etc.
Nieuwsbreker
Duidelijk een gevalletje onderhandelingstactiek. Hoe toevallig moeten de bonden en de VNG zometeen om tafel om de CAO weer up to date te krijgen....



Ik houd mijn hart al vast bij de uitkomsten van de onderhandelingen....
henk
@ ja ik ben zo'n externe:



De belangrijkste kostenposten van externen heb ik nog niet eens genoemd:

- inwerk tijd en gebrek aan kennis; externen hebben in de eerste weken veel externe begeleiding en aansturing nodig;

- de extra cotroll die nodig is tijdens de werkzaamheden van externen vanwege mogelijke belangentegenstelling (of eigen winst bejag door te zoeken naar extra opdrachten)

- het verzinnen van eigen opdrachten

- moment van toetsing van de resultaten.

- kennisoverdracht na oplevering



Doe er dus maar een factor 0,5 extra bij. Dus zeker 2,5 keer zo duur dan intern.

-

alex / beheerder
Logisch, steeds meer gemeenten besteden het laaggeschoolde werk uit, degene die overblijven zijn de mensen met een hogere opleiding die doorgaans meer betaald krijgen.
Morsnova / inwoner
@Henk en Criticus...jullie rekenen inderdaad niet goed. Een ambtenaar heeft een jaarsalaris, en daar komen dan de werkgeverslasten nog bij. Om zijn kosten te berekenen moet je salaris en die lasten optellen. De kosten van een werkplek zijn er ook, maar dat is vergeleken met die andere twee kostenposten verwaarloosbaar.



Wat kost dan een ambtenaar per uur? Dan zal je zijn jaarlijkse kosten moeten delen door het aantal productieve uren. En dat zijn er niet veel. De meeste gemeenten rekenen met zo'n 12500 uren per jaar. (Het bedrijfsleven rekent doorgaans met hogere productiviteitsnormen ). Dat betekent, dat gemeenten ervan uitgaan, dat hun werknemers een kwart van hun tijd niet productief zijn. Daar zit reguliere vakantie in, gemiddeld ziekteverzuim, maar ook andere niet-productieve momenten zoals borrels, opleidingsdagen e.d. Dan zijn er nog ambtenaren, die wel op de loonkosten drukken, maar in het geheel niets presteren: de langdurig zieken en de ambtenaren die om wat voor reden dan ook op een zijspoor zijn beland.



Voor de externe is het simpeler: die kost alleen zijn uurtarief, en dat wordt alleen uitgekeerd bij een productief uur. Ziekte- en ontslagkosten zijn er niet.



Dan gaan jullie ervan uit, dat die externe dat uurtarief in eigen zak mag steken. Dat is ook niet waar: voor externen in loondienst geldt dat ook zij een gewoon salaris krijgen. Voor zzp'ers geldt dit wel, maar let op: die moeten zelf zorgen voor hun pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering (en een particuliere AOV afsluiten kost veel meer dan de sociale premie voor een werknemer, al is die dan wel weer aftrekbaar van de bedrijfswinst van de zzp'er). Bovendien moet de zzp'er een buffer opbouwen voor de dagen dat hij geen opdracht heeft.



Enig idee wat een particuliere pensioenopbouw kost? Dat zijn ook kosten die die zzp'er zelf moet dragen.



Henk maakt het nog bonter: die stelt dat een externe allerlei improductiviteit genereert omdat er toezicht nodig is op zijn commerciële nevendoelstellingen. Dat is natuurlijk lariekoek: natuurlijk moet integriteit bewaakt worden, maar dat geldt evenzeer voor ambtenaren. De NS bewijst dat dagelijks. Daarvoor zijn IC-maatregelen nodig, maar duur hoeven die niet te zijn.



En dan het inwerken: dat moet soms, maar een externe die meer dan een paar uurtjes inwerktijd kost verstaat zijn vak niet.. Die uren worden gemakkelijk terugverdiend doordat de meeste externen een hogere productiviteit kennen (al was het maar omdat ze minder betrokken zijn bij sociale praatjes e.d.).



Het is niet voor niets, dat bedrijven, en zeker ook overheden, steeds meer overgaan op flexwerk. Dat is om bovengenoemde reden veel goedkoper.
Ed Buré / commercieel directeur
Voorlopig trek ik enkele conclusies:

1: De 0 lijn is theoretisch, want er is gewoon doorgroei naar hogere schalen.

2: De vergelijkingen tussen vast en extern kun je zo gemakkelijk niet maken. De externe wordt per echt gewerkt uur betaald en dat zijn er zijn zeker gemiddeld 138/maand. De ambtenaar komt gemiddeld maximaal aan 105 gewerkte uren. Ook is de afdracht van veel andere kosten zoals pensioenkosten niet van toepassing op externen en wel op ambtenaren.
Mark de Vries / Adviserend Partner
Als een externe geen werk heeft, heeft ie geen inkomsten als deze ZZP-er is. Als ingehuurde die ergens anders een arbeidscontract heeft, heeft die werkgever het financiële risico. Als een ambtenaar even geen werk heeft, wordt hij gewoon doorbetaald....



Er wordt maar even voor het gemak vergeten dat overheid en onderwijs zelf opdraaien voor de werkloosheid van de medewerkers. Dus moet men eigenlijk ook reserveren voor dat risico. Vaak doet men dat niet en er wordt ook geen rekening mee gehouden in de kostprijs van een ambtenaar.

Gangbare werkgevers doen dat automatisch via werkgeversafdrachten die vervolgens ook in het inleentarief zijn verwerkt.



Dus de verhoudingen zijn zeker niet 1 op 2.

En een ingehuurde heeft meer risico arbeidsrechtelijk gezien...
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het werken voor de Overheden met payrollers is over het algemeen alleen interessant voor personeel dat nodig is voor de zgn. flexibele schil van de organisatie en voor incidentele kort (!) durende projecten. Voor het personeel wat daar buiten wordt aangetrokken liggen de kosten normaliter hoger dan de kosten van vaste krachten. Verstandige leiding bij de Overheid behoort dan ook binnen dat kader te werken en te handelen.
peter
Grappig om te lezen dat hier zzp ers voor eigen parochie preken. Het is klip en klaar dat een externe duurder is. Niet voor niets gaan steeds meer ex ambtenaren voor zichzelf werken. Vervolgens laten zij zich weer inhuren door de gemeente. Enkele jaren later zijn hun huizen en auto's (en waarschijnlijk ook hun bankrekening) groter. Ik kan me niet voorstellen dat dit komt doordat ze nu minder verdienen dan toen ze nog ambtenaar waren....... Een tarief van 85 euro is inderdaad niet zo slecht...... De belangrijkste onzekerheid is : houd ik werk. Dus bij elk advies wordt gestreefd naar een vervolgopdracht. Logisch!
Morsnova / inwoner
@Peter, het staat vrij om te vinden wat jij vindt, maar externen zijn niet duurder. dat heb ik eerder proberen aan te tonen. je hoeft me natuurlijk niet te geloven, maar toon dat dan aan met een rekenvoorbeeld. Maar als externen duurder zijn, zoals je zegt, dan zijn overheden en bedrijven in jouw ogen zeker allemaal gek: in een rap tempo verminderen ze hun vast werknemersbestand en gaan ze over op diverse vormen van flexibele inhuur.



Wat die voormalige ambtenaren betreft met grotere auto's dan voorheen. Die zijn er. Ik ken er ook diverse, bij wie het mislukt is, puur en alleen omdat ze zich erop verkeken hebben wat je allemaal aan acquisitie moet doen om aan het werk te blijven. En daarin is niet iedereen even goed.



Mag ik je een tegenvraag stellen: als je ziet dat voormalige ambtenaren zzp'er worden en dan grotere huizen en auto;s kunnen permitteren, waarom volg je dan die route niet?
Mark de Vries / Adviserend Partner
Zal ik es een geheimpje vertellen?

We leven in een markteconomie en hebben te maken met balans van vraag en aanbod. In die balans speelt ook een evenwicht tussen risico, inkomsten, werkvreugde en nog enkele andere zaken mee... Iedereen maakt zijn eigen keuzes.



Een ander geheimpje: het gras van de buurman is soms wel eens groener, maar dat betekent nog niet dat het voor iedereen ook lekkerder smaakt. Iedereen is vrij om keuzes te maken bij hetgeen wordt aangeboden. En bij de één lukt het om lekkerder gras te vinden en bij een ander die ook op zoek gaat lukt dat niet...

Dus als je afgunstig bent bij de ene persoon, toon je dan ook medelijden bij de ander? Of lach je die achter zijn rug of in zijn gezicht uit?

Of respecteer je gewoon keuzes, ook al zijn het niet de jouwe?
peter
@Bert: ik ben 4 jaar geleden zzp-er geworden na 15 jaar ambtenaar. Ik verdien nu het drievoudige. Ik heb geen grote auto, maar dat is mijn eigen keuze. N.b. grappig is ook dat ik nu overal een parkeerkaart krijg, terwijl ik dat voorheen zelf moest betalen.
Morsnova / inwoner
@Peter: goed gedaan! Gefeliciteerd!
peter
@Bert:

Dankjewel... Dat is echt lachen je?

Gewoon zzp er worden! En zo kleden we de overheid lekker uit!
Morsnova / inwoner
@Peter: bedenk daarbij wel, dat je zo veel verdient omdat het kennelijk goed gaat. Er zullen waarschijnlijk ook tijden aankomen, waarop je geen opdracht hebt. En dan is jouw inkomen nul euro. Dat is niet erg, als die perioden beperkt zijn, want dat vang je wel op. Maar in de crisisjaren bijvoorbeeld, die nu achter ons liggen, en ook de overheid de hand op de knip hield heb ik heel wat zzp'ers langdurig naar nul euro zien vervallen. Dat is de andere kant van de medaille. Als het goed gaat kan je aardig tot zeer goed verdienen, maar dat kan zo maar omslaan.



Overigens moet je geen zzp'er worden om de overheid uit te kleden. Zelf waarschuw ik mijn opdrachtgevers altijd als ze me meer laten doen dan de afspraak was of als ze van mij iets verlangen, dat een interne kracht net zo gemakkelijk moet kunnen. Ik vind dat een kwestie van integriteit. Want overheden zijn weinig kostenbewust als het om de inzet van externen, die er toch al rondlopen, gaat.



Henk Pot / ZP-er
Dat ambtenaren gemiddeld een goed salaris hebben, daar is niets mis mee. Wat ik dan niet begrijp is dat diezelfde ambtenaren thuiszorg inkopen en de allergoedkoopste selecteren. Vrijwel alle thuiszorgorganisaties hebben hun personeel moeten ontslaan en als zzp-er opnieuw inhuren, maar dan voor gemiddeld 70% van het vorige salaris. Dat die ambtenaren zich verschuilen achter politieke beslissingen gaat niet op. Zij zelf doen de voorselectie. Hoe integer kun je zijn en hoe maatschappelijk verantwoord kun je handelen? Wij mensen dragen vaak 2 petten, één voor mooie woorden en een andere pet voor ons handelen.
Bob / Lpa
Hoezo "De hoge gemiddelde leeftijd van de gemeenteambtenaar"? Als ik gemeentelijke vacatures bekijk dan wordt er minimaal HBO met een aantal jaar ervaring gevraagd. Dit betekent dat de jongste ambtenaren zo tegen de 27 jaar oud zijn. Vervolgens moeten we werken tot ons 67e. De mediaan is dan 47. Een mediaan van 47 in een normaalverdeling betekent dat het gemiddelde ook 47 is. Dan is 48 niet zo heel erg oud. Helemaal niet gezien de arbeidsmarkt de afgelopen jaren.
JJMoes
Zo bewijst zich het nut van schaalvergroting.Afnemers van het ABP/APG genieten van de éénmalige 0,98% prijscompensatie sinds 1 jan 2000..........Geen nieuws natuurlijk, die lui zijn knots
Advertentie