Ambtenaar: plus 4,6 procent in 2013
Dat blijkt uit de Personeelsmonitor 2013 van het A+O fonds Gemeenten. De toename kan deels worden verklaard worden doordat er een verschuiving is naar gemiddeld hogere salarisklassen en gemiddeld hogere periodieken per fte.
Het gemiddeld bruto maandsalaris – exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering – van gemeenteambtenaren is in 2013 vrij fors toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren, namelijk tot 3.109 euro. Dat is een toename van 4,6 procent.
Dat blijkt uit de Personeelsmonitor 2013 van het A+O fonds Gemeenten. De toename kan deels worden verklaard worden doordat er een verschuiving is naar gemiddeld hogere salarisklassen en gemiddeld hogere periodieken per fte.
Het gemiddelde bruto maandsalaris neemt toe naarmate een gemeente meer inwoners heeft. Dat komt doordat de inschaling van het totale functiegebouw bij veel gemeenten afhangt van de inschaling van de gemeentesecretaris en de burgemeester. Dat salaris wordt bepaald op basis van het aantal inwoners. Zo bedraagt het gemiddelde bruto maandsalaris in gemeenten met meer dan 100.000 inwoners – exclusief de vier grote steden – in 2013 3.623 euro, vergeleken met 3.323 euro in gemeenten met minder dan 10.000 inwoners. Uitzondering daarop is het gemiddelde maandsalaris in de G4, dat in 2013 185 euro onder het niveau van 100.000+ gemeenten ligt. Dit komt volgens het A+O fonds door een oververtegenwoordiging van salarisschaal 1 tot en met 3 in de G4.
Plafondambtenaren
Ten opzichte van 2012 is het percentage eindschalers – de zogeheten plafondambtenaren – in 2013 gestegen met 2,5 procent tot 76,4 procent. Een mogelijke verklaring voor deze stijging zijn de bezuinigingen bij gemeenten. Die hebben tot gevolg dat met name het aantal korte en tijdelijke dienstverbanden is afgenomen. Als het aantal medewerkers met een kort dienstverband en vaak ook lager salaris afneemt, heeft dat een procentuele stijging in het aantal eindschalers tot gevolg.
Medewerkers jonger dan 25 jaar blijken relatief vaak zijn ingeschaald in de laagste schalen van 1 tot en met 6. Daarentegen zijn medewerkers van 60 jaar en ouder juist het vaakst ingeschaald in schaal 13 en hoger.
Er zijn relatief grote verschillen in salarisschaal tussen mannen en vrouwen in de gemeentelijke bezetting. Bijna de helft van de vrouwelijke bezetting bij gemeenten is ingeschaald in schaal 7 tot en met 9. Het aandeel vrouwen in de hogere en lagere salarisschalen ligt aanzienlijk lager.
Vrouwen
Mannen zitten vaker in een hogere salarisschaal dan vrouwen. Dat wordt deels verklaard doordat mannen in de gemeentelijke bezetting gemiddeld ouder zijn dan vrouwen. Naarmate mensen ouder worden neemt het salaris toe en wordt de kans groter dat mensen op het maximum van hun salarisschaal zitten. Het salarisverschil tussen mannen en vrouwen is sinds 2009 overigens ieder jaar wel afgenomen. In 2013 nam het bruto maandsalaris van mannen bijvoorbeeld toe met slechts 0,6 procent, vergeleken met 3,4 procent bij de vrouwen.
Reacties: 32
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het misverstand lijkt voort te komen uit het feit dat er lezers zijn die in het artikel menen te lezen dat de ambtenaar in 2013 een loonsverhoging zou hebben gekregen van 4,6 procent. Dat staat er niet. Er staat dat het gemiddeld bruto maandsalaris van gemeenteambtenaren met 4,6 procent is toegenomen.
Grote groepen ambtenaren hebben er de afgelopen jaren niets bijgekregen, dat klopt. De salariskosten van de ambtenaren in het algemeen zijn echter wel toegenomen, door de in het artikel genoemde redenen. (Meer inwoners per gemeente, meer eindschalers, minder korte en tijdelijke dienstverbanden die in verhouding goedkoper zijn.) Wanneer de totale loonsom wordt gedeeld door het aantal ambtenaren leidt dat tot een gemiddeld bedrag per ambtenaar. Dat bedrag is met 4,6 procent gestegen. Dat is iets anders dan dat het loon van de gemiddelde ambtenaar met dat percentage gestegen zou zijn. De feiten zoals weergegeven in het bovenstaand artikel zijn dus correct.
De feiten kloppen, de conclusie echter niet.
Jammer dat de lezers dat wel zien en u niet!
uw reactie is ook were feitelijk correct, maar volledig m,isplaatst.
Kern van alle kritiek is de vraag waarom uitgerekend deze cijfers (niet eens de highlights) er uit geligt worden met een dergelijke suggestieve kop erboven.
Een vraag die u niet beantwoordt; u verschuilt zich achter "correctheid" van de feiten.
Ook met correcte cijfers kan gelogen worden, namelijk door suggestie, manipulatie, weglaten en verzwijgen van andere relavante informatie. Precies wat hier gebeurt.
Als dit wel gecorrigeerd wordt, is de salarisstijging slechts 0,69%.
Zie fig. 8.3 van de aangehaalde monitor.
En dat is deels verklaarbaar door inderdaad de pensioenen.
Hoezo slechte journalistiek?
http://www.aeno.nl/fileadmin/Personeelsmonitor/P …
De titel suggereert dat er sprake is van stijging van de cao-lonen. Het is ridicuul om periodieke verhogingen hiertoe te rekenen. Er zijn voldoende werklozen met kennis van zaken en analytisch vermogen die artikelen voor BB willen schrijven.
Vol goede moed startte ik met het lezen, in de veronderstelling dat de stakingen bijzonder effectief waren geweest en dat de zeer nabij aanwezige (maar net niet zichtbare) B&W-ers eindelijk (financiele) waardering hadden gegeven aan de smachtende ambtenaren.
Helaas wordt hier gerefereerd aan de periodieke treden en zit ik al jaren bij de 76,4% die ondanks allerleid cursussen, trainingen, ervaring, toenemende werkdruk en breder werkterrrein geen stuiver erbij krijgt.
Jammer BB zo'n vette kop!
"In 2013 nam het bruto maandsalaris van mannen bijvoorbeeld toe met slechts 0,6 procent, vergeleken met 3,4 procent bij de vrouwen"
en
"Het gemiddeld bruto maandsalaris ... – is in 2013 vrij fors toegenomen . Dat is een toename van 4,6 procent."
Dus mannen gemiddeld 0,6%, vrouwen gemiddeld 3,4% en jawel, beide bij elkaar levert gemiddeld 4,6% . Jaja...
Oh ja, @hardwerkende Nederlander, ik word ondertussen doodziek van dat afgeven op ambtenaren. Alsof er alleen in het bedrijfsleven hard wordt gewerkt. Bovendien mag je als ambtenaar ook blij zijn dat je er niet uit wordt geflikkerd omdat een een toevallig passerende wethouder wel vindt dat er nog wat meer kan worden bezuinigd op het personeel. Hetzelfde personeel dat ie keihard nodig heeft om zelf goed te kunnen functioneren.
Gewoon om de overgang naar een bankdirectie, Zorg- of Warenautoriteit of ZBO te vergemakkelijken.
Laat de VNG eerst maar eens voor een moderne arbeidsovereenkomst zorgen.