of 59054 LinkedIn

Almelo gaat ambtenarenapparaat halveren

Gestreefd wordt naar een vermindering van het aantal ambtenaren met ongeveer 50% in 2020, zodat er minder dan 300 ambtenaren overblijven

De gemeente Almelo gaat flink afslanken. De ambtelijke organisatie wordt veel kleiner. In 2020 zal het aantal ambtenaren zijn gehalveerd, van ongeveer 600 naar 300. Dat staat in de Perspectiefnota 2015 die de gemeente heeft vastgesteld.

Extra investeren
De financiële positie van Almelo is zorgelijk, schrijft het college. De risico’s in het sociale domein, de afwaarderingen in de grondexploitaties en het tekort in het meerjarenperspectief lopen op tot 12,2 miljoen euro. Bezuinigen, besparen en ombuigen is nodig om eind 2015 een sluitende begroting te presenteren. Daarnaast wil het college 2,8 miljoen investeren in de stad om de neerwaartse spiraal een halt toe te roepen.


Artikel 12 gemeente

Eerdere bezuinigingsvoorstellen voor  extra verhoging van de OZB, de kwijtschelding rioolheffing en afvalstoffen voor de minima,  sluiting van het buitenbad en de taakstelling op cultuur gaan niet door. Wel moeten sport en cultuur  € 500.000  bezuinigen door te vernieuwen. Structureel wordt 15 miljoen euro per jaar bezuinigd. Daarmee wil het college voorkomen dat de artikel 12 status aangevraagd moet worden.

 

Outsourcen

Om de bezuinigingen te realiseren gaat er flink gesneden worden in het bestuur en het ambtenarenapparaat. Gestreefd wordt naar een vermindering van het aantal ambtenaren met ongeveer 50% in 2020, zodat er minder dan 300 ambtenaren overblijven. Een groot deel van de ambtenaren die eruit moeten, zal via outsourcing wel aan de slag blijven. Om hoeveel mensen het precies gaat, is niet bekend. ‘Taakstellend legt het college op dat taken via sourcing ten minste 10% goedkoper moeten worden. Ons doel is één van de best presterende gemeentelijke organisaties van Nederland in onze grootteklasse te worden’, schrijft het college. Ook op de raad en het college moet 10% bezuinigd worden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk op
Ik ben voor snijden in het ambtelijk apparaat . Minder wethouders, minder bestuursondersteuning, minder directie. Daarnaast ben ik voor het wegsnijden van alle externen die rondlopen. Tevens is het mogelijk om een reductie van 25% op het salaris aan de top te behalen en daar waar mogelijk demotie toe te passen. Last but not least: een vette bezuiniging is mogelijk door wethouders en directie met eigen auto te laten reizen teg 0,19 cent of treinkaartje 2e klas, niet meer mee te doen aan duren vng bijeenkomsten, etc
Door Seino op
Volgens Dagblag Tubantia zijn er 495 bureaus.
Stadhuis binnen 1 maand na opening al te groot?
Door Rik (Bedrijfsvoering ) op
Ik ben heel benieuwd naar de exacte plannen en de business case? Hoezo is outsourcing per definitie goedkoper? Almelo is geen bedrijf maar een gemeente met maatschappelijke verantwoordelijkheden. Die dien je in eerste instantie zelf waar te nemen en er zelfop toe te zijn. Dat is nou net je meerwaarde. Slimmer en doelmatiger organiseren kan, maar dit klinkt weer als dat de burgers kind van de rekening worden door de onduidelijke en onbeheersbaar transitiekosten. #Fail
Door H. Wiersma (gepens.) op
Zou het niet eens tijd worden om te snijden in de belabberde prestaties van de Almelose politieke partijen, die verantwoordelijk zijn voor de risicovolle projecten van de laatste jaren?
Door henk op
Heracles Almelo en URENCO hebben een overeenkomst getekend waarmee URENCO founder wordt van het vernieuwde stadion dat volop in aanbouw is. De beide Almelose organisaties tekenden rond het bekerduel met FC Emmen een vijfjarige overeenkomst, die tevens een geldelijke lening bevat voor het stadion. Zoals bekend leent Heracles Almelo een deel van de vernieuwbouwkosten via de Gemeente Almelo,

Misschien kunnen de werkloze ambtenaren nu een seizoenskaart krijgen
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Dat er fors gesneden moet worden staat als een paal boven water. De gemeenteraad heeft zich door de gemeentelijke herindeling gigantisch vergaloppeerd in grootschalige gronduitgiftes. Projektonwikkeling is altijd een strikt private activiteit geweest waarvoor heel veel marktkennis en voorspellend vermogen voor vereist is en dat hebben ambtenaren en politici dus gewoon niet. De vele onverkoopbare tientallen miljoenen euro's aan gronden hadden ze veel beter kunnen inrichten als zonneparken of volkstuinen zodat de bevolking er ooit nog profijt van heeft qua energierekening en levensonderhoud. Desondanks heeft dit volstrekt incompetente gemeentebestuur zichzelf beloond met een gemeentepaleis van 58,2 miljoen waarin zelfs een autolift is gerealiseerd voor de minder valide raadsleden met overgewicht. Dit komt volgens mij nooit-meer-goed.
Door JAHGMSneuf van Toetellaere (echte nul) op
Wegsnijden Bovenste Helft of Onderste helft? Bewijst weer eens waartoe het KZK syndroom toe leidt. (KZK= kip zonder kop, daar was ook de helft bezuinigd en ze liep gewoon door)
Door Mark de Vries (Adviseur Aantrekkelijk Werkgeverschap) op
De geschiedenis lijkt zich te halen in Twente:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/12/enschede-beo …
Uiteindelijk werd er enige tijd later een uitleg gegeven dat een groot deel van de ambtenaren via decentralisatie en samenwerking bij een andere organisatie op de loonlijst zouden komen.
Een soort sell and lease back-constructie.
Hoe zou het daarmee staan? Heeft Enschede hun plannen doelen behaald? En wat kan Almelo hiervan leren?
Door henk op
en dan weer inhuren voor 85 euro per uur. Maar dat zijn verborgen kosten..... Lekker scoren heet dit!