Advertentie
carrière / Nieuws

Achterstand ambtenarenloon is geen verrassing

Hoewel het beeld over ambtenaren anders impliceert, zijn ambtenaren wat betreft loonontwikkeling slechter af dan hun collega's in het bedrijfsleven. Vakbond FNV is niet verrast omdat de bond hier al jaren voor waarschuwt.

05 januari 2015

‘Het is helaas een bekend gegeven,' zegt Bert de Haas van vakbond FNV, ‘wij roepen dit al jaren.’ Hij reageert op de recente CBS-cijfers waaruit opnieuw blijkt dat de loonontwikkeling van ambtenaren achterblijft bij het bedrijfsleven. ‘Het is een ernstige zaak. Want behalve dat dit koopkrachtverlies voor de ambtenaren is, is dat dus ook slecht voor de economie.’

Groot verschil

Uit de cijfers van het CBS en berekeningen van het Financieele Dagblad blijkt dat het cao-loon van ambtenaren over 2014 met slechts 0,5 procent steeg. In het bedrijfsleven was dat gemiddeld 1,1 procent. De ambtenarenlonen zijn de afgelopen vier jaar, bij elkaar opgeteld, met 1,9 procent gestegen. Hier worden de verschillen pas goed duidelijk: voor het bedrijfsleven was dit gemiddeld maar liefst 5,4 procent. Het verschil is bijna een procent per jaar.
 
Onderhandeling 

De bonden zijn op dit moment nog in onderhandeling over de cao’s van de waterschappen en het Rijk. Deze laatste liep tot 2010, rijksambtenaren zitten dus al vier jaar zonder nieuwe arbeidsvoorwaarden. De Haas: ‘Niet voor niets zetten wij hard in op loonsverhoging voor ambtenaren. Het vooroordeel dat je als ambtenaar wel goed zit klopt namelijk al jaren niet meer.’

Baan niet zeker
Bert de Haas is wel blij dat er aandacht is voor de overschatte positie van de ambtenaar. ‘Men denkt misschien dat een baanzekerheid de loonachterstand compenseert, maar dat is niet zo. Er wordt momenteel gigantisch bezuinigd op ambtenaren. Velen zijn hun baan niet zeker.’

Reacties: 49

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Morsnova / inwoner
@hoekstra......nee, dat is niet gebaseerd op een bepaalde kijk, maar op de realiteit, of je die nu leuk vindt of niet. Ik zal dat toelichten. Als je kansen van mensen op de arbeidsmarkt vergelijkt met hetzelfde HBO/WO-diploma, maar waarvan de een langdurig bij de overheid heeft gewerkt en de ander langdurig in de marktsector, heeft de tweede bij sollicitaties meer kansen. Dat komt door die ontwikkeling van de professionaliteit, die bij de overheid niet vanzelfsprekend is. Daar speelt natuurlijk ook beeldvorming een rol m.b.t. verwacht arbeidsethos. Maar het grote verschil is toch de ontwikkeling van de professionaliteit.



Ik zag recentelijk een aardig concreet voorbeeld, dat ik niet expliciet ga weergeven omdat deze mensen zich wellicht herkennen als ze dit toevallig lezen. Maar het komt erop neer, dat twee mensen elkaar tegenkwamen een kwart eeuw nadat ze dezelfde studie aan een universiteit hadden afgerond. De ene had een loopbaan bij de lokale overheid gekozen, de ander het bedrijfsleven. Ze schrokken beiden van het verschil, met name in de breedte van hun ervaringen en het aanzien dat ze in eigen kring hadden verworven.



Overigens, die ongemakkentoeslag gun ik jullie van harte.



ed ambtenaar / ambtenaar
@Bert.



@Willem (...)

Maar elke keuze heeft zijn prijs. Als u voor de overheid kiest kiest u voor de arbeidsvoorwaarden van die sector. Dat betekent rigide loonschalen maar ook veel vrij en ruimhartigheid bij vormen van verzuim.



Ruimhartigheid bij vormen van verzuim? Blijkbaar heeft u dan geboft bij de gemeente waarover u spreekt. Onder het mom van 'flexibel werken' wordt men in de meeste gemeentes geacht 'uren' op te nemen (die je eerst wel gewerkt hebt en moet inhalen).



En doorgaans een werkplek met een reisafstand die u kent. (en dus niet opeens een periode dagelijks van het zuiden naar het noorden of andersom).



En een reiskostenvergoeding zit er niet in!!!!!!





Wellicht was dat voor de bezuinigingen. Ik werk officieel parttime (32 uur p/w). Dit houdt in dat ik mijn uren (en meer!) over 5 dagen moet smeren. Een vaste vrije dag? Vergeet het maar! Uren worden niet meer officieel bijgehouden (kortom: moeizame discussies over het overwerk) en overwerk wordt uiteraard niet uitbetaald, want met schaal 11 moet je maar genoegen nemen.



Er zit wel een soms onbedoeld gevolg aan uw keuze: bij de overheid is het minder goed mogelijk om je professionaliteit verder te ontwikkelen en dat kan beteken



En ach, @doeterniettoe. (...)



En ook hier zat een prijskaartje aan: bij de overheid waren mijn vrije avonden en vrije dagen ook echt vrij, en in het bedrijfsleven was ik continue beschikbaar.



Wederom heeft u maar geboft met uw gemeentelijke opdrachtgever. Ik moet aanschuiven bij twee verschillende commissies in de avonduren, want tsja, overdag werkt men (!).



Hetgeen mij nog het meeste stoort is dat je als ambtenaar hier niet kritisch over mag zijn. 'Zoek dan een andere baan!' Of : 'Zoek dan een echte baan!". Heel gek, maar dat heb ik niemand horen zeggen tegen stakende schoonmakers...



Daarnaast is de meest gepiepelde ambtenaar de gemeenteambtenaar die afgescheept is met een fooi in de laatste cao onderhandelingen terwijl zij als het afvoerputje van allerlei onmogelijke beleidsuitvoerende taken worden gebruikt door de rijksoverheid. Allicht dat je niet meer hardop durft te zeggen dat je gemeenteambtenaar bent.
Morsnova / inwoner
@Ed...dank voor de reactie....die begrijp ik. Toch nog even een reactie van mijn kant.



In mijn tijd als ambtenaar kreeg ik overigens wel een tegemoetkoming in de reiskosten. maar dat kan best gesneuveld zijn sedertdien (of verschillen per overheidswerkgever). Maar vergoeding of niet: je zal, en dat betoogde ik, niet af en toe een tijdje naar de andere kant van het land worden gestuurd. Daarbij ging het mij ook om de reistijd die daarmee gemoeid is.



Die ruimhartigheid van verzuim? Ach, die is er nog steeds, al geldt die vooral voor die mensen, die de kantjes er graag aflopen. Die wordt weinig in de weg gelegd. Gelukkig zijn er ook velen bij de overheid met een betere moraal. Dat de overheid ruimhartiger is, blijkt ook weer uit de cijfers. Geen bedrijf dat ziekteverzuimcijfers zoals die regulier zijn bij de overheid zal accepteren!



En wat overwerk betreft. Tsja, daar zit inderdaad vaak een verschil in tussen de lagere en de hogere loonschalen. Van die tweede categorie wordt minder verwacht dat ze werken in andere uren als overwerk zien. Dan geldt het adagium: compenseer maar. Dat is overigens in de particuliere sector niet anders. Ook daar word je (in vergelijkbare functies) geacht (soms veel) meer tijd te werken of beschikbaar te zijn dan de formele contracturen. En ook dan geldt geen overwerk.



Tot slot uw laatste hartekreet, die ik op zich begrijp: dat tegen ambtenaren wordt gezegd 'zoek dan elders een baan' en tegen stakende schoonmakers niet. Maar dat laat zich verklaren. Schoonmakers zijn vaak mensen met weinig alternatieven op de arbeidsmarkt, die moeten buffelen voor een lage vergoeding. Je zou wellicht anders wensen, maar je weet dat een betere baan voor hen zelden is weggelegd.



Kritisch zijn op de eigen organisatie mag natuurlijk - er is niets tegen kritisch zijn, integendeel gedegen kritiek kan helpen - , maar er zit een verschil tussen nuchtere kritiek leveren en alleen maar klagen en zeuren.
faber
@Bert blijft van mening dat het feitelijk terecht is dat ambtenaren qua loonontwikkeling achter blijven (tov de marktsector). Ze zijn immers minder professioneel, mogen er meer kantjes vanaf lopen, zijn vaker ziek, hoeven niet in de avonduren te werken, wonen dichtbij de werkplek en bovendien kiezen ze er zelf voor. Dit is inderdaad zo ongeveer het niveau van de discussie over ambtenarensalarissen. Ik geef het op.
Fritz
Goed, we weten dat de ambtenarensalarissen al jaren uit de pas lopen met het bedrijfsleven. We weten dat de secundaire arbeidsvoorwaarden in het kader van de bezuinigingen vrijwel allemaal zijn gesneuveld. Tot zover vertelt Bert de Haas ons totaal niets nieuws. Kernvraag richting Bert de Haas en Abvakabo FNV is nu, nu Abvakabo FNV het monopolie in de onderhandelingen met de werkgever heeft, wat zij met deze wetenschap gaan doen. Ik vrees dat het antwoord daarop zal luiden: Niets.
Fritz
En mijn antwoord daarop zal dan zijn: Hou dan alstublieft dit soort beuzelpraat voor de bühne over zaken die iedereen al lang weet en waar u toch niets mee doet, voortaan achterwege, meneer De Haas.
Criticus - NL
Mooi samengevat Fritz A. von Geusau.



Ik blijf mij verbazen dat Abvakabo FNV een monopolypositie in de onderhandelingen met de VNG heeft, terwijl zij niet opkomt voor het leeuwendeel van de ambtenarij en hun eigen achterban verloochent (veel leden zijn echt niet gevraagd te reageren op het Cao-bod). Alleen de VNG is hier bij gebaat.
Vera van Nimwegen
Het is mede de schuld van Bert de Haas en zijn Abvakabo dat gemeenteambtenaren in deze positie zitten. Hij presenteerde de laatste CAO alsof hij de hoofdprijs had binnengesleept. Achteraf compenseert het de inflatie niet eens en wordt het gat met het bedrijfsleven en de andere overheden alleen maar groter. Abvakabo roept al jaren dat de salarissen van ambtenaren uit de pas lopen met het bedrijfsleven (woorden van Bert de Haas zelf) Kennelijk is het nog niet tot De Haas of Abvakabo doorgedrongen dat men daar al al die jaren dus niets aan doet. Vreselijk om voor je salaris en pensioen afhankelijk te moeten zijn van dit soort prutsers. En als ik ze nu zelf had aangewezen om namens mij te onderhandelen, had ik me zelf nog voor het hoofd kunnen slaan, maar zelfs dat niet. Politiek Den Haag, maak alstublieft een einde aan de monopoliepositie van dit soort lieden. Het is, zoals iemand voor me al schreef, ontzettend ondemocratisch
Willem van Kempen / Controleur
Wat mij opvalt is dat Bert de Haas van het FNV aangeeft dat het een bekend gegeven is, vraag: waarom doet zo'n grote vakbond dan niets. V.w.b. actie voeren: tijdens de voorbereidingen van de actie

- 3 1/2 % NEE hebben wij ongeveer 6 maanden besteed om de mensen actie bereid te krijgen en te houden. Nu probeert men een actie met een paar weken voorbereiding gestalte te geven. De vakbonden lijken wel te participeren in het beleid van het kabinet en de daarbij behorende leden van de 2de kamer.

Als u meer wil weten hoe je een actie voorbereid kunt u zich tot mij wenden.
henk
Er is maar 1 conclusie mogelijk: bert de haas moet weg.
Josta van der Wiele / coach/counselor
Ambtenarensalarissen stijgen niet of nauwelijks, en het ABP-pensioen wordt al jaren op rij niet geïndexeerd. Tel uit je verlies.

Alleen de topsalarissen, die zijn tot op belachelijk hoog niveau gestegen. Er komt dan nu wel enige beperking (van topsalarissen en top-pensioen), maar dat is minimaal ten opzichte van de gewone werknemers.

Voor deze grote ongelijkheid is geen enkele rechtvaardiging te verzinnen.
Richard / beleidsrealisator
Klopt het nog steeds dat ambtenaren ivt het bedrijfsleven in de lagere schalen beter af zijn bij de overheid, en die in de hogere schalen minder af?
Criticus - NL
Ik vermoed dat de FNV dit feit in januari 2016 weer helemaal vergeten is, bij de onderhandelingen voor een CAO voor gemeenteambtenaren...
Fritz
De wat hulpeloze reactie van Bert de Haas geeft meteen in een notendop aan waar het probleem zit. De loonontwikkeling van ambtenaren blijft al jaren achter bij het bedrijfsleven en dat is, aldus De Haas een kwalijke zaak en er is geen sprake meer van enige bevoorrechte positie. Maar dan komt het: Wat doet de heer De Haas en Abvakabo FNV daar verder aan, dan alleen maar roepen dat het zo erg is. Wie liet zich onlangs afschepen met een CAO die als een lachertje gezien moet worden, met eenmalige (bruto) bedragen en 1% loonsverhoging (met andere woorden de inflatie wordt niet eens gecompenseerd). U raad het al, dat was Abvakabo FNV en diezelfde Bert de Haas. Ergo, wie is ter mede verantwoordelijk voor het feit dat de lonen bij de overheid in vergelijking tot het bedrijfsleven zo uit de pas lopen? Inderdaad Abvakabo en Bert de Haas. De vakbond en haar verantwoordelijk bestuurder zijn wel heel goed in verontwaardiging (spelen) voor de bühne, maar uiteindelijk gedragen ze zich toch als het schoothondje van de werkgevers en mogen de gemeenteambtenaren de financiële gevolgen van hun wanprestatie dragen. Het feit dat Abvakabo, noch Bert de Haas het lef hebben gehad om te reageren op de kritiek die op hun handelswijze is geuit, spreekt boekdelen. Tot 2016 (en wie weet hoe lang daarna) zitten we vast aan de slechtste CAO van de overheid, met dank aan Abvakabo en Bert de Haas en in toekomst zal men zich waarschijnlijk wel weer met een fooi laten afschepen.
Pierre
Fritz,
Dit feitelijk interen op inkomen is iets wat vooral de VNG in werkelijkheid niets interesseert. Vakbonden hebben het probleem dat de actieve leden steeds minder in aantal worden ( uitvoerend personeel zoals bij afvalinzameling, OV, straatmakers etc). Dat weet de VNG ook, dus zal het tij niet uit zichzelf keren. Dat moet dan echt uit de ambtelijke groep komen.
En de groep jongeren die nog moet kiezen: voor het salaris hoef je in elk geval niet bij de overheid te gaan werken. Ben je echt goed, dan is een job bij het bedrijfsleven puur zakelijk gezien een verstandiger keuze.

faber
@Fritz richt zijn pijlen op Bert de Haas/ABVAkabo FNV en houdt dezen verantwoordelijk voor de slechte CAO voor gemeenteambtenaren. Niet helemaal onterecht maar de poot stijf houden levert ook weinig tot niets op: de rijksambtenaren zitten al vier jaar zonder CAO en daar is merkt eigenlijk verder niemand wat van. Het tekent de tragiek van de ambtenaren. Normalisering van de arbeidsverhouding zoals m.n. D66 en CDA die willen zal hier weinig aan veranderen. Maar goed het is niet anders. Maar als we dan bezig zijn namen te noemen; hieronder de lijst van namen van leden van het College van Arbeidszaken. Dit CvA treedt op als werkgever en bestaat uit burgemeesters en wethouders, vaak doen ze de portefeuille P&O of iets dergeliljks er even bij. Dit zijn bestuurders/politici die als het er op aan komt liever geld uitgeven aan lantaarnpalen dan aan ambtenaren. Het is wat een anoniem gezelschap maar deze bestuurders zijn verantwoordelijke voor de karige CAO's van de afgelopen jaren die keer op keer slechts na een hoop gedoe tot stand zijn gekomen; dit zijn de handen die ons voeden:



roel cazemier, burgemeester dinkelland (voorzitter)

rabin baldewsingh, wethouder den haag

pieter litjens, wethouder amsterdam

kees geldof, wethouder utrecht

pex langenberg, wethouder rotterdam

huub van olden, wethouder den bosch

Mohamed El Mokaddem, wethouder westland

harry vd molen, wethouder leeuwarden

jan bos, wethouder emmen

bertien houwing, wethouder amersfoort

alex mink, wethouder arnhem

bort koelewijn, burgemeester kampen

marcel fluitman, wethouder zeist

gerrit jan gorter, burgemeester zeewolde

henk hellegers, burgemeester uden

peter bons, wethouder halderberge

hanne van aart, wethouder heusden

jan de boer, burgemeester buren

geert frische, wethouder echt-susteren

heleen van rijnbach-de groot, burgemeester etten-leur

arno verhoeven, burgemeester leudal

raymond vlecken, burgemeester landgraaf

jan boelhouwer, burgemeester gilze rijen

henk kosmeijer, burgemeester marum

inez pijnenburg, burgemeester heerde

harry boon, wethouder harlingen

lex roolvink, burgemeester grave

samir bashara, wethouder hoorn

ad coppens, wethouder bergen op zoom

frans schreurs, wethouder roermond

durk stoker, wethouder sudwest fryslan
henk / proces-keten manager bedrijfsleven
de ambtenaren vergeten dat ook in het bedrijfsleven velen hebben ingeleverd over de afgelopen 5 jaar. ook daar is geen inflatiecorrectie toegepast. Door de reorganisaties en samenvoegingen van bedrijfsvestigingen is de reisafstand dikwijls ook veel langer geworden en dat allemaal voor eigen rekening.

Verder is de werkdruk bij de meeste ambtenaren veel lager dan in het bedrijfsleven. Wel kan ik me voorstellen dat ambtenaren die onzin regelgeving moeten uitvoeren vanuit de Haagse bureaucratie dat als stressvol en demotiverend ervaren.
M.Stevens / hrm adviseur
Laten we eerlijk zijn:.de politici hebben ons bij de ballen. Die kunnen bij de kiezers scoren door ambtenaren klein te houden en dreigen ons met privatisering en andere vormen van gedwongen ontslagen. En veel van hun directe adviseurs (gemeentesecretarissen) verkeren liever in kringen van de externe adviseurs dan van collega-ambtenaren. Zij zullen niet opkomen voor "hun" personeel.
hans wieser / senior project/programmamanager
@Fritz hou eens op met zeiken tegen de verkeerde paal! Zonder vakbond zou er helemaal geen sprake zijn van onderhandelingen, maar van éénzijdige discreten. En daar gaat het de komende tijd zeker heen door de verminderde kracht van de vakbonden. Frits zou zijn tijd beter besteden door collega's te bewegen lid te worden van een vakbond, waardoor deze blijven bestaan en sterker worden. In België gaat iedereen de straat op om te staken, terwijl in Nederland alleen de buitendienstambtenaren bereid zijn om aktie te voeren. En figuren als Fritzie alleen maar klagen op de verkeerde en het Malieveld nog nooit hebben gezien!
Hennie Toonen / teamleider vth
Tja, meneer De Haas, dat noemen we nou krokodillentranen. Wie legde het onderhandelingsakkoord van de gemeente cao onlangs ook alweer met een positief advies voor aan de leden van de vakbonden?
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Heel goed dat dhr/mw. Hoekstra de namen van de verantwoordelijke leden van het college van arbeidszaken van de VNG noemt. Dat clubje is er verantwoordelijk voor dat de ambtenaren de laatste jaren bij de Cao-onderhandelingen met een fooi worden afgescheept, terwijl die zelfde VNG moord en brand schreeuwt over de rechtspositie van bestuurders. Wel goed voor je zelf opkomen maar niet voor je personeel. Naming and Shaming!
Gerrit
Opmerkelijk is ook dat het lijstje bestuurders steevast vergeet hoe hun loonontwikkeling is geweest sinds de crisis in 2008. Niet eenmalig en structureel ten minste gelijk aan de marktontwikkelingen. Beschamend is dat heer Cazemier.
Nico / zzp
De werkgever vindt personeel (en salaris) domweg niet belangrijk. Ondanks alle mooie wooden bij de nieuwsjaarstoepraak :-)



Let op: we noemen alleen politici (burgemeesters), maar de echte aanstichters zijn de gemeentesecretarissen. Die accepteren dit en mogen straks de brokken opruimen als de markt aantrekt. Wat dat uiteraard de echte verklaring is waarom dit kan. Straks weer krokodillentranen als men geen geschikte ambtenaren kan vinden (wat zijn ook alweer al jaren de probleemcategorieën: ICT, Financieel, Juridisch en???
JHAGM Sneuf vanm Toetellaere / Herder BD
Deze constatering is niet onlogisch in de rij van bondsconclusies uit evenzovele rapporten in 1968 (Toxopeusronde),1971,1975,1978,1981(Wiegelkorting 11%),1985,1989,1991,etc etc tot heden.Resultaat? Ik ben een prins, jij bent een prins maar de geit is leggemolken (vrij naar Arabisch gezegde)
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Dit is mosterd na de maaltijd. Dat moet De Haas roepen ruim voordat hij de CAO-onderhandelingen ingaat, maar dan hoor je hem niet of nauwelijks. En dan gaat hij met dit gegeven ook nog een meerjarige CAO afsluiten. Ongeschikt; gewoon vervangen als onderhandelaar.
Eric Immink
Ik begrijp dat deze loon ontwikkeling geen goed signaal is naar de ambtenaren. Begrijp alleen de klachten niet zo. Zij kunnen ook overstappen naar de private sector.
Criticus - NL
@Eric Immink,



Want daar zoeken ze momenteel honderdduizenden medewerkers?
Fritz
Beste Hans,

Als u me een vakbond kunt noemen die zich wel inzet voor haar achterban, dan wil ik wel overwegen daar lid van te worden. Niet van een vakbond die, met alle respect voor uw veertig dienstjaren bij deze bond, de gemeenteambtenaren keer op keer in de steek laat. En als die nieuwe vakbond dan ook nog eens aan tafel mag zitten bij de onderhandelingen en dit niet het exclusieve speelterreintje is van Abvakabo FNV, dan kunnen we zaken doen. Ik wil af van verplichte winkelnering bij een vakbond die alleen maar hecht aan het consolderen van haar machtspositie en waar effectief geen ruimte is voor kritiek of inspraak. Waarom denkt u, dat zoveel vakbondsleden de vakbond de laatste jaren de rug toe hebben gekeerd? Toch niet omdat zij zich zo vertegenwoordigd voelen door Abvakabo FNV? De aanhang krimpt, maar de vakbond mag nog steeds wel een grote groep binden die haar niet als onderhandelaar hebben gekozen of haar ter verantworoding kunnen roepen. Noemt u dat democratisch?
Eric Immink
@Criticus,



Daar liggen de banen niet voor het oprapen. Daar zijn de afgelopen jaren absoluut en relatief gezien ook de meeste banen verdwenen. Risico van de private markt is een hogere loonstijging, maar wel een grotere kans op het verliezen van je baan.
Criticus - NL
@Eric Immink,



Met andere woorden, u zegt dat ik kan solliciteren waar geen werk is, of kan blijven, maar geen hoger loon mag ontvangen?



Niet erg sociaal van u. Overigens zijn er binnen de afdeling waar ik al 15 jaar werk sinds 2008 ook 75% van de fte's verdwenen. Minder werk is ook hier gewoon ontslagen worden. al noemen ze het hier werk-naar-werk of afvloeien...
Fritz A. von Geusau
"De loonstijging van ambtenaren blijft ook in 2014 achter bij de loonstijging van werknemers in de private sector, blijkt uit het nieuwste overzicht van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de loonontwikkeling.

Ambtenaren zagen hun cao-loon over 2014 met 0,5 procent stijgen, vergeleken met een plus van gemiddeld 1,1 procent in het bedrijfsleven. Tijdens de afgelopen vier jaar werd het verschil nog groter.

Werknemers in het bedrijfsleven zagen hun cao-salaris in die periode toenemen met 5,4 procent, terwijl ambtenaren er opgeteld 1,9 procent bij kregen. Het verschil, 3,5 procent, is bijna een procent per jaar, aldus het FD. In 2013 stegen de cao-lonen nog met 1,2 procent en in 2012 met 1,4 procent."



Of zou het CBS glashard staan te liegen? En Henk, in mijn 25 jaar bij de overheid heb ik nog nooit reiskosten vergoed gekregen. Wellicht kunt u uw opmerkingen over het verschil in werkdruk eens onderbouwen.
faber
@Immink En dat is nou precies het hardnekkige misverstand. Ambtenaren worden ook ontslagen vanwege minder werk. Het risico ia net zo groot maar de compensatie die in de martktsector wel wordt geboden m(+5% loonstijging) blijft uit bij de overheid. Dus.. van tweeën niks.
Morsnova / inwoner
Daar gaan we weer.. Ambtenaren gaan weer massaal klagen over de achterstand op het bedrijfsleven, maar bijna geen van hen durft het aan om dan ook maar over te stappen. @Eric Immink heeft gelijk.



Natuurlijk zijn er momenteel niet veel banen, maar ze zijn er wel. Er zijn dus kansen, maar ambtenaren durven dat doorgaans niet aan en blijven dan maar liever klagen.



Eigen initiatief tonen en je leven in je eigen hand nemen zal meer respect oogsten dan klagen en zeuren. En al dat geklaag draagt nou niet bepaald bij aan het imago van de ambtenaar!



Het is overigens wel zo, dat baanzekerheid in het bedrijfsleven minder is: bedrijven reageren direct op slechte tijden en lozen dan personeel. Ook als ambtenaar ben je niet meer veilig, zoals vroeger. Maar de kans dat je wordt ontslagen o.i.d. als ambtenaar is beduidend kleiner.



En waarom zou je de overstap niet proberen? Werk bepaalt een groot deel van je leven. Moet je dan je wentelen in negatieve emoties als ontevredenheid? Is het niet veel plezieriger ergens te werken waar je je gewaardeerd voelt? En waar je trots over kan vertellen op verjaarsfeestjes?



Dus, kop op, niet klagen maar werk opzoeken waar je je gewaardeerd voelt en waar je je gelukkig bij voelt, binnen óf buiten de overheid!

Morsnova / inwoner
@Fritz AO. von Geusau....uw laatste opmerking begrijp ik. Altijd weer dat verhaal over werkdruk. Maar is dat ook aantoonbaar of alleen maar beeldvorming?



Ik zou dat ook wel eens willen zien. Wat ik wel weet is het volgende: het ziekteverzuim bij de overheid is hoger en het aantal vrije dagen ook, dus er blijven minder productieve uren over. Dat zie je ook bij de normen die de overheid zelf hanteert. Normen als 1250 productieve uren per jaar voor een voltijds baan (een dergelijk bedrag is bij lokale overheden de standaard norm) zijn voor het bedrijfsleven ondenkbaar.



Daar komt her volgende voorbeeld bij. In projecten waar ambtenaren en ingehuurde krachten uit het bedrijfsleven werken komt het voor - ik ken er een aantal -, dat gerekend wordt voor de planning met twee normen, waarbij de output van een ambtenaar lager wordt begroot dan van hun externe collegae. Dat verschil in geplande productie wordt dan altijd gerechtvaardigd vanuit 'ervaringscijfers'. In hoeverre deze hard of gevoelsmatig zijn kan ik niet bewijzen. Ongetwijfeld is daar cijfermateriaal over.



Tot slot, een belangrijk kenmerk van overheidsorganisaties is dat er veel en ondoelmatig wordt vergaderd en dat er bij die vergadering veel meer mensen aanwezig zijn dan strikt noodzakelijk. Dat verklaart ook de druk die ambtenaren zelf voelen ten dele: hun agenda's zijn vol met vergaderingen. Dat is in her bedrijfsleven ook aanzienlijk minder.
Vincent de Ruijter
Deze achterstand in de lonen is mede in ruil voor de beschermde ambtenarenstatus geweest. Nu de ambtenarenstatus in het geding is en er gesproken wordt over normalisatie en gelijktrekken met het bedrijfsleven, zou de beloning die daarbij hoort ook tegen het licht gehouden moeten worden.
faber
@bert: ja, daar gaan we inderdaad weer. Ten eerst, waar haalt u de wijsheid vandaan dat ambtenaren niet proberen weg te komen. In mijn werkomgeving zie ik, zodra het kan, de ene na de andere jonge ambtenaar vertrekken. Hoezo durven dat niet en blijven klagen... beelden en veronderstellingen meer is het niet. Maar het is wel zo dat de kennis en ervaring die je opdoet bij de oveheid (gemeente) doorgaans moeilijk te verzilveren is in de private sector en als je wel iets hebt waar ze in de private sector belang bij hebben dan mag het weer niet. Kijk naar de laatste dg van de belastingdienst die overstapt naar een accoutantskantoor. Een ambtenaar wordt tijdens en na zijn werk vrij snel voorgehouden dat jij de schijn van belangenverstrengeling wekt. Ik heb een prima bestuurlijk netwerk maar als ik dat zou gaan verzilveren weet ik zeker dat ik me op de rand van wat 'integer handelen' wordt genoemd ga begeven. Wat in de private sector 'netwerken' wordt genoemd is in de publieke sector al vrij snel 'vriendjespolitiek'.

Wij zijn als ambtenaren gewoon afhankelijk van van politiek gemotiveerde ruimte en dat is het cruciale verschil met de marktsector.
Morsnova / inwoner
@hoekstra......even een reactie op uw schrijven. Het klopt inderdaad dat er andere mores gelden in het bedrijfsleven (zoals u stelt met het voorbeeld netwerken versus vriendjespolitiek) en dat je bij een overstap enige voorzichtigheid in acht moet nemen om te voorkomen dat de integriteit ter discussie komt te staan. Maar dat is een kwestie van zorgvuldig de route bepalen. Onmogelijk is het geenszins.



Ik vind overigens, dat men tegenwoordig iets te snel roept dat deze integriteit in het geding is, zoals bij uw voorbeeld van die belastingdeskundige, of bij een minister die na zijn politieke loopbaan een toppositie bij de KLM verwerft.



Wat de neiging om over te stappen betreft verschillen we van mening. je hoeft maar te kijken naar de loopbanen van ambtenaren en naar de lengte van hun dienstverband om vast te stellen dat de mobiliteit laag is en de mobiliteit naar buiten de publieke sector minimaal.



En dat heeft zijn weerslag op de arbeidsmotivatie (te lang ergens werken is zelden goed voor de motivatie) en het klaaggedrag (dat toeneemt als men te lang ergens werkt).



Voor jongeren geldt dat wellicht minder, omdat die niet zijn opgegroeid met de idee van een levenslang dienstverband, maar ook omdat jongeren er eerder uitvliegen bij de overheid als er bezuinigd moet worden. Het LIFO-principe wordt immers gekoesterd in vakbondskringen en dat zie je terug in sociale plannen e,d,. Ten onrechte, want een vergrijzende organisatie verliest aan innovatief vermogen en aantrekkelijkheid.
Mark de Vries / Adviserend Partner
Ik ben blij met je reacties Bert!



Er zijn te veel ambtenaren die niet blijvend werken aan hun arbeidsmarktkracht en daardoor zo afhankelijk zijn van hun huidige werkgever of 'bedrijfstak' dat ze zichzelf in de situatie hebben gemanoeuvreerd dat ze niet meer weg kunnen. En aangezien hun werkgever zoveel last heeft (of denkt te krijgen) van de gevolgen van het ambtenarenrecht en sociale statuten voelt men de noodzaak om mensen aan te spreken op disfunctioneren te weinig.

Zo helpen werkgever en werknemer elkaars mobiliteitsmogelijkheden om zeep. De werknemersorganisaties benutten het laatste redmiddel om hun in beton vast zittende achterban enig zicht te geven op een klein beetje meer koopkracht.

Als 75% van je afdeling al is verdwenen, pak dan het stuur in je hand en werk aan je arbeidsmarktkracht. Zorg dat je interessant wordt voor andere werkgevers. Je hebt meer argumenten om aantrekkelijk te zijn voor andere werkgevers en niet alleen kennis en ervaring. En daarnaast zul je jezelf verrassen door hetgeen je allemaal kunt met je kennis en ervaring. Je moet het wel willen zoeken en willen zien!

Daag je werkgever maar uit! 'Hoe kunnen wij elkaar zoveel meerwaarde bieden dat je niet meer om me heen kunt en me hoe dan ook voor de organisatie wilt behouden? Dan zal ik je vertellen hoe graag ik bij jou wil blijven werken! Wedden dat die meerwaarde vroeg of laat in euro's wordt uitgedrukt?

De meeste mensen t/m 67 jaar oud zijn leerbaar. Ambtenaren ook. Maar je moet er wel open voor staan!
doeterniettoe / -
@Bert en Mark: triest dat jullie zo volhoudend zijn in jullie eigen vooroordelen. Volgens jullie is de slechte positie van de ambtenaar uiteindelijk toch hun eigen schuld. Zeggen jullie dat ook over werknemers in de markt, waar werkgevers (zoals gebruikelijk) vooral níet aan loonsverhoging willen, af willen van vaste conctracten, geen zekerheid hier, geen voordeel daar. Veel waarschijnlijker is dat jullie niet de kennis hebben van zowel een overheid als de markt, of zelf perfect in staat zijn jezelf te redden, ten koste van anderen.



On-topic: leuk dat de vakbond dit constateert, maar de ambtenaren schieten er niets mee op (letterlijk). En het is ook slecht voor de samenleving, want hiermee zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de dienstverlening wordt hierdoor minder. Zouden politici dat (kunnen) beseffen? Of gaan die toch vooral voor hun eigen positie door nog harder te gaan schreeuwen dat er echt nog wel wat ambtenaren weg kunnen, terwijl ze zelf nóg meer werk verzinnen waarvan die politicus natuurlijk vindt dat dat ook nog gedaan moet worden...
Steven de Jong / Salarisadminstrateur
Ook de gemeente is nog bezig met de onderhandelingen.



De vrijval van de pensioenpremie moet nog vertaald worden in arbeidsvoorwaarden (0,8%). Helaas te laat om dit mee te nemen in de pensioengrondslag voor 2015.
Steven de Jong / Salarisadminstrateur
of zal deze arbeidsvoorwaardelijke ruimte ingezet gaan worden voor aanvullende ouderen maatregelen???



Ik mag hopen van niet aangezien jongeren nog steeds een FPU/VPL regeling financieren zonder tegemoetkoming en wederom een financiële bijdrage gaan leveren aan de huidige nieuwe VUT-regelingen (denk ook aan het generatiepact in de CAO). Bijvoorbeeld de regelingen van de gemeente Nijmegen, Ede, Delft, etc waarbij 100% pensioenopbouw wordt gegarandeerd bij minder werken. Dmv doorsneepremie is dit een bijdrage van jong naar oud (agv de hoge gemiddelde leeftijd geeft deze maatregel een extra druk op de premie/opbouw).
faber
@mark de Vries: even terug naar waar het over ging: kunt u mij uitleggen waarom uw verhaal en legitimatie is voor een negatieve loonontwikkeling (een minlijn dus). Als ik het goed begrijp komt dat dus doordat ambtenaren onvoldoende arbeidsmarkt kracht ontwikkelen zodat ze iets anders kunnen gaan doen. Maar misschien willen ambtenaren wel iets waar u noch Bert bij stil lijkt te staan: bij de overheid werken én daarvoor normaal betaald worden. Adviseur Aantrekkelijk Werkgeverschap? Wat is dat eigenlijk? Werkgevers vertellen hoe je met een minlijn toch tevreden loonslaven kunt houden?
henk
@ mark en bert: wat een klinkklare nonsens kramen jullie uit. Beetje dom en zielig
willem / ambtenaar
Tja @Hoekstra, daar sla je de spijker op z'n kop! Ik wíl graag voor de overheid werken, ten dienste van de samenleving. Maar ik wil ook graag een marktconform salaris verdienen ... Ik word voor gek verklaard door mijn studiegenoten, die met hun ir-titel 2x zoveel verdienen als ik. Vind ik niet erg, ik hoef geen grootverdiener te worden. Een baan met voldoening, waar ik met veel genoegen elke dag weer voldoende uitdaging vind en die bovendien nog enigszins nuttig is voor de samenleving, is mij echt wat waard. Maar een normaal salaris ook! (En trouwens, ik wil never nooit niet in de commerciele wereld aan de slag)
Gerrit
Kortom, ambtenaren zijn allang noodzakelijk kwaad. De politiek en menig andere handophouder elders schreeuwt dat ze zonder al de ambtenaren kunnen maar verzinnen gezamenlijk elke dag weer nieuwe kronkels die vervolgens moeten worden uitgevoerd door..... In het verkiezingsprogramma van de PVDA was opgenomen dat de ambtenaren recht hebben op een fatsoenlijke beloning. Veel adhesie van de leden van de ABVO en FNV schat ik zo in. Ik zag 40 zetels. De achteruitgang in de peilingen is echter niet zo hard als de opgelopen achterstand van de ambtenaren qua loonontwikkeling sinds 2008 ten opzichte van hun superieuren en de rest van de markt. Vreemd die massale uittocht van de leden bij voornoemde organisaties. De gemeenten volgen weldra.



Er komen dankzij onder meer de vergrijzing (uittocht 2015 - 2018) en de aantrekkende markt gouden tijden aan voor zppérs en detacheringsbureaus.



Weet al wat de politiek en al die betweters over het niet functioneren en niet kunnen schakelen van ambtenaren weer gaan roepen.
Morsnova / inwoner
@Willem, prima, dat is een keuze. En u heeft gelijk, dat het belangrijker is om werk te doen dat je leuk vindt en/of belangrijk, dan alleen voor het geld. Want leuk werk doen is veel bevredigender dan louter geld verdienen.



Maar elke keuze heeft zijn prijs. Als u voor de overheid kiest kiest u voor de arbeidsvoorwaarden van die sector. Dat betekent rigide loonschalen maar ook veel vrij en ruimhartigheid bij vormen van verzuim. En doorgaans een werkplek met een reisafstand die u kent. (en dus niet opeens een periode dagelijks van het zuiden naar het noorden of andersom).alsmede arbeidsuren die u zelf redelijk kunt beheersen.



Er zit wel een soms onbedoeld gevolg aan uw keuze: bij de overheid is het minder goed mogelijk om je professionaliteit verder te ontwikkelen en dat kan betekenen dat je in de loop der jaren een achterstand opbouwt die je kansen op de arbeidsmarkt vermindert. Maar daar ben je zelf bij en je kan dat voorkomen door zelf te blijven investeren in professionele vaardigheden.



En ach, @doeterniettoe. U hoeft het niet met me eens te zijn, maar daarmee zijn mijn oordelen geen vooroordelen. Ik ken de overheid erg goed (en de markt ook) en ik heb bij beide en voor beide gewerkt.



En dan kan ik wel het volgende over vertellen, die puur berusten op eigen beleving: ik vond werken bij de overheid inhoudelijk leuk, maar qua werksfeer inspiratieloos. Veel gekonkel, veel 'politieke' spelletjes, te weinig professionaliteit en te veel ruimte voor negativiteit. Bij de markt vond ik de werksfeer veel leuker (drive, professionaliteit, positieve energie), maar daar is de inhoud weer ondergeschikt aan de marktvraag. Zo heeft alles altijd meer kanten dan alleen 'meer' of 'minder'.



En ook hier zat een prijskaartje aan: bij de overheid waren mijn vrije avonden en vrije dagen ook echt vrij, en in het bedrijfsleven was ik continue beschikbaar.



Kortom, wederom, alles heeft meer kanten dan alleen salariëring.
Mark de Vries / Adviserend Partner
Is algemene zin denk ik dat jullie beter moeten lezen. Ik probeer juist de balans tussen medewerker en werkgever te benadrukken en het feit dat ze samen een rol moeten nemen om de meerwaarde van een medewerker zo goed mogelijk te benutten en ontwikkelen. In beider belang!

@doetterniettoe bij een sollicitatieprocedure dingen mensen al ten koste van elkaar naar een functie. Op de arbeidsmarkt is dat in bredere zin het geval en is de concurrentie minder concreet voelbaar, maar is deze er wel. Daar waar organisaties een krimpdoelstelling hebben zijn medewerkers in wezen ook concurrenten en kan de één soms blijven ten koste van de ander...

@hoekstra Het enige dat ik wil zeggen is dat er meer onderdelen bijdragen tot het feit dat een werknemer graag bij een werkgever wil werken en dat men niet alleen naar die ene factor geld moet kijken. Ik snap heel goed dat je graag bij de overheid wilt blijven werken. Je kunt niet ontkennen dat dit voor steeds minder mensen is weggelegd. Als dat jou betreft en je wilt toch ergens een boterham verdienen dan moet je wel in staat zijn om dat ergens anders te kunnen doen. Volgens mij kun je dan maar beter zorgen dat je daar een echte keuze kunt maken, dan dat je het gevoel hebt dat je wel moet, omdat je geen keuze hebt, maar wel in de levensonderhoud moet kunnen voorzien. Zo lang je echter nog ambtenaar bent, zijn er binnen CAO-afspraken behoorlijk wat onderdelen die je steun geven in het gesprek met je werkgever over de investering in de ontwikkeling. En die investering kon wel eens van meer duurzame waarde voor die werknemer blijken te zijn dan een verhoging van het CAO-loon. Echter hebben we het te weinig over die onderwerpen. Ik kom ze althans in de media niet tegen...

Ik gun iedereen beide factoren en ik denk dat het helpt voor de aantrekkingskracht voor de werkgever om zowel aan de financiële factor als aan de ontwikkelfactor wat te doen. Maar als ik zou kiezen waar ik het meeste nadruk op zou leggen, dan zou ik de aandacht verschuiven naar ontwikkeling. Omdat daar duurzamer is voor de werknemer en aan ontwikkeling zowel werkgever als werknemer een meerwaarde ervaren.
Arnold / gemeentemabtenaar
@Bert. Lekker generaliserend allemaal. In onze gemeentelijke organisatie ligt het ziekteverzuim al jaren tussen de 2 en 3%. Voor een fulltimer worden gewoon 1600 uren gerekend. En ja er zijn minder productieve ambtenaren, maar ik heb in het bedrijfsleven gewerkt en daar is dat echt niet anders. Het beeld van de oude ambtenaar van vroeger is moeilijk uit te wissen dat begrijp ik. Maar er is de laatste 10 jaar enorm veel veranderd in gemeenteland, waar nu ook echt wel hard gewerkt wordt. En al die vergaderingen zijn nodig omdat wij BELASTINGgeld uitgeven waar iedereen inspraak over heeft. In het bedrijfsleven maken ze zelf uit wat ze met hun geld doen en hoeft er vanzelfsprekend minder overgelegd te worden.
faber
@bert.. U blijft de overheid neerzetten als een soort van tweederangs werkplek: voor de echte professionaliteit, inspiratie en drive moet je toch echt in de marktsector zijn. Dat zou er bijna voor pleiten om een soort ongemakkentoeslag in te voeren. En omdat de overheid inferieur is aan de markt moet je genoegen nemen met een inferieure beloning. Waar is dat op gebaseerd? Die rangorde? Die minderwaardige blik op de overheidssector?
Advertentie