of 59054 LinkedIn

Een nieuw spoor: het onderwijs

’s Morgens vroeg. Een laaghangende zon boven de snelweg maakt het zicht wat lastig. Ik ben op weg naar school, het ROC Mondriaan gevestigd in Delft. De school waaraan ik sinds januari van vorig jaar (2014) verbonden ben. Eerst als stagiaire, nu als docent. De omstandigheden van deze morgen zorgen voor een flashback. Vorig jaar rond deze tijd van het jaar bemoeilijkte diezelfde laaghangende zon mijn trip naar Hedel. Een half jaar lang reed ik iedere vrijdagochtend vanuit Den Haag naar Hedel, omdat ik daar, samen met negen anderen, de overstap naar een baan in het onderwijs voorbereidde.

In de zomer van datzelfde jaar nam ik het besluit mijn hart te volgen. Ik wilde het onderwijs in. Al vanaf het moment dat ik begon met werken en met trainers in aanraking  kwam, ruim twintig jaar geleden, wist ik dat ik een toekomst ambieer waarin ik actief een bijdrage kan leveren aan de (persoonlijke) ontwikkeling van mensen door kennisoverdracht en coaching. Uit eerdere ervaring wist ik al dat het basisonderwijs niet mijn ‘ding’ was. Maar wat dan wel? Ik besloot twee sporen nader te verkennen, werken in het voortgezet onderwijs (via het behalen van een eerste graad lesbevoegdheid) en werken in het MBO/HBO (via het behalen van een BVE bevoegdheid).

 

Via een collega bij het Ministerie van Economische Zaken kwam ik in deze tijd van verkenning in  contact met POSG, die het programma ‘Werken in het onderwijs’ aanbiedt. Middels dit programma zou ik in een half jaar tijd kennis kunnen maken met allerlei facetten van het onderwijs, stagelopen en wellicht zelfs na een succesvolle afronding zicht hebben op een baan in het onderwijs. Het programma klonk eigenlijk te mooi om waar te kunnen zijn. Maar dit spoor wilde ik wel graag verder verkennen om zo inzicht te kunnen krijgen of de stap naar het MBO of HBO er mogelijk één voor mij was. Om deel te kunnen nemen aan het programma moest ik wel geschikt bevonden worden voor een baan in het onderwijs. In overleg met mijn toenmalige leidinggevende besloot ik het toelatingsassessment af te leggen. Gelukkig met een positief advies als resultaat.

 

Al vrij snel tijdens het programma werd het mij duidelijk dat ik mijn toekomst in het MBO zag liggen. Twintig jaar lang ervaring in dienstverlenende en ondersteunende functies maakte de keuze voor de opleidingsrichting relatief eenvoudig. Eigenlijk kon ik niet anders dan kiezen voor een administratieve/secretariële richting. Toen de tijd aanbrak om stage te gaan lopen, kreeg ik bij het ROC Mondriaan – School voor Economie Delft – de kans om kennis te maken met het werken als docent in het MBO. Onder de bezielende leiding van mijn stagebegeleidster heb ik in een paar maanden tijd kennis gemaakt met de veelzijdigheid van het beroep docent in de toch wel bijzondere werkomgeving die school heet.

 

Nu iets meer dan een jaar later kan ik met volle overtuiging zeggen dat mijn zoektocht mij heeft gebracht op een school waar ik mij thuis voel en waar ik op mijn plek ben. Voor de klas in het MBO op niveau 2, niet de eenvoudigste, maar een mooiere plek om te werken in het onderwijs kan ik me nu even niet voorstellen.

 

Marleen Jansen

Professional POSG

 

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.