of 59250 LinkedIn

Waar blijven toch die leiders?

Managers bij de overheid kunnen we grofweg onderscheiden in 2 soorten: zij die vertrouwen en zij die wantrouwen. Helaas is de tweede groep veruit in de meerderheid en lijkt wel of hun aantal met de dag groeiende is. Veel leidinggevenden zijn kennelijk bang en die bangheid krijgt zijn uiting in het invoeren van regels en formulieren, vooral veel formulieren, staatjes, spreadsheets en turflijsten. Daarin worden ze gesteund door de meisjes van P&O die, sinds hun promotie tot HRM-dames, zich helemaal kunnen uitleven in het bedenken van onnodige gesprekken en dito ingewikkelde formulieren.

Illustratief voor een onzinnige gesprekscyclus is wel een dialoog dat onlangs aan het begin van een training over ‘de politieke antenne’ gevoerd werd door een deelnemer (midden 30) en de trainer. Dat gesprek ging ongeveer zo:

 

T: ‘Wij gaan met elkaar de komende 2 dagen in gesprek over het fenomeen de politieke antenne’.

Een deelnemer steekt zijn vinger op en vraagt wat voor een soort gesprek dit is.

T: ‘Hoe bedoel je?’

D: ‘Nou, het is geen functioneringsgesprek en ook geen beoordelingsgesprek.’

T: ‘Nee, het is geen functioneringsgesprek en ook geen beoordelingsgesprek.’

D: ‘Is het dan soms een planningsgesprek?’

T: ‘Deze training is wel ruim van te voren gepland, dus ja als je het zo bekijkt…’

D: ‘Maar voor een planningsgesprek moet je een formulier inleveren.’

T: ‘Goed, dan is dit geen planningsgesprek.’

D: ‘Dan is het vast een doelgesprek.’

T (opgelucht): ‘Natuurlijk heeft dit gesprek een doel, een belangrijk doel zelfs, dus als je het zo wilt zien is dit beslist een doelgesprek.’

D: ‘Ik wil niet vervelend zijn hoor, maar in een doelgesprek geef je aan welke doelen je persoonlijk het komende jaar wil behalen, bijvoorbeeld op tijd op vergaderingen komen en zo.’

T: ‘Je bent helemaal niet vervelend, maar in die betekenis is dit in elk geval geen doelgesprek. Maar ga me nu niet vertellen dat jullie elk jaar dit soort gesprekken met je leidinggevende moet voeren.’

D: ‘Jazeker wel, een planningsgesprek zelfs elke maand. Maar ik ben er nu wel uit, want dit is vast en zeker een ontwikkelgesprek.’

T: ‘Zeer beslist, want hier moet kennelijk de politieke antenne ontwikkelt worden. Het heeft even geduurd, maar we zijn er.’

D: ‘In een ontwikkelgesprek geven we jaarlijks aan welke trainingen we willen volgen en daarvoor moeten we ook een formulier invullen met de nodige onderbouwing en dat heb ik nu niet gedaan. Ik moest hier heen van mijn afdelingshoofd. Dus het is ook geen ontwikkelgesprek. Volgens onze HRM-mers bestaan er maar vijf gesprekssoorten en is de rest koffiepraat.’

T: ‘Prima, wat zij willen. Maar dan ga ik nu graag verder met mijn koffiepraat.’

 

Tot zover. En als u denkt dat dit verzonnen is… jammer, maar het is echt gebeurd. Waarom wordt zo’n onzinnige gesprekscyclus niet afgeschaft en vervangen door een enkel, nou vooruit 2 gesprekken per jaar. Waarom loopt de manager niet gewoon meer op de werkvloer rond om eens met de mensen te praten. Iedereen weet wie er niet functioneert, toch? Doe daar wat aan, spreek die mensen aan. Zeg: “Wiebren, ik vind je wel aardig, maar je werk de laatste tijd deugt niet”. Nee, liever verschuilt men zich achter prikklok, tijdschrijven, weekstaten en andere al dan niet digitaal in te vullen verantwoordingsdocumenten.

 

Een medewerker van een gemeente verzuchtte onlangs: “Vroeger Bruijn, kon je zo bij P&O binnenlopen om een vraag te stellen over je salaris of je verlof, nu het HRM is geworden, houden de dames spreekuur, zodat ze voldoende tijd hebben om nieuwe formulieren te bedenken. Wij noemen hen al de Hinderlijke Regel Maffia.  Onder het motto: ‘makkelijker willen we het niet maken en leuker zeker niet’, moeten we tegenwoordig zelfs een ingewikkeld voorblad invullen voor een notaatje aan de secretaris, voorzien van minstens 3 parafen. Ik kan de lol er allemaal niet van inzien.”

 

Waar blijven de leiders die hun organisatie aansturen gebaseerd op vertrouwen in de professionaliteit van de medewerkers? Leiders beseffen dat je naast verantwoordelijkheden ook bevoegdheden laag in de organisatie moet leggen? Die de dames van HRM weer gewoon terugbrengen tot dienstverleners en niet tot spelbepalers? Een organisatie moet ‘In control’ zijn en dat is toch heel wat anders dan ‘In controle’. Het gaat om de balans tussen vertrouwen en controle. Als die balans in orde is, is de organisatie In Control. Organisaties zijn succesvoller met creatieve en ondernemende medewerkers en dat bereik je alleen door de mensen vertrouwen te geven. Hoe meer vertrouwen, hoe minder geld- en plezierverslindende maatregelen. Managers die vertrouwen zijn de leidinggevenden van 2012. De leiders waarop wij wachten. Regeren op basis van wantrouwen is passé, laat dat nu eens gezegd zijn in de hoop dat de boodschap aankomt.

 

Reageren? l.bruijn@bestuursacademie.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door alie op
‘Zeer beslist, want hier moet kennelijk de politieke antenne ontwikkelt worden'
Ontwikkeld met een D!
Het valt me op dat je met voltooide deelwoorden regelmatig de mist ingaat.
.
Door Sietske Postma (communicatieadviseur) op
De frustratie is herkenbaar. De uitgebreide gesprekscyclus lijkt een doel op zich. De rol van HRM wordt in dit artikel wel onderschat. HRM'ers proberen zich te ontwikkelen als strategisch businesspartner, maar slagen hier helaas veelal niet in. Daarom probeert HRM de managers te sturen aan de hand van regeltjes en formulieren. Een uitgebreide gesprekscyclus is geen garantie voor goede gesprekken en goed management. Het enige wat dit oplevert is frustratie en een verdere kloof tussen het management en HRM. Ik ben het niet met je eens dat HRM weer terug moet naar 'dienstverleners' . Een sterke HRM'er is een strategic businesspartner voor het management en helpt managers dus hun team te managen aan de hand van adviezen die afgestemd zijn op de manager en zijn managementstijl. Uiteraard is deze positie alleen mogelijk met mandaat van het topmanagement.
Door Jan op
Aardig stukje, alhoewel mijns inziens de termen vertrouwen en wantrouwen niet aansluiten bij het stuk.
Daadkrachtig of gebrek aan daadkracht komen eerder in de buurt van hetgeen bedoeld is.

Afbeelding

Marathon 7, 1213 PD Hilversum
Postbus 447, 1200 AK Hilversum
Telefoonnummer 035 – 760 48 50
E-mail:

info@bestuursacademie.nl
www.bestuursacademie.nl

 

Meer nieuws

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Een andere rol voor de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.

Bloggers

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Whitepapers

  • Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...

    Beïnvloeden

    Veel overheidsorganisaties hebben de afgelopen jaren hun missie en visie geformuleerd. Hierin...
  • ONDERHANDELEN 
 ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...

    Onderhandelen

    ONDERHANDELEN ' You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you...
  • VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? 
 In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...

    Argumenteren

    VOOR OF TEGEN ZWARTE PIET? In oktober – met de komst van de eerste pepernoten –...